Her er Benny Andersens ord om alt lige fra kærlighed til alderdom til danskhed:

Døden

»Jeg har et forholdsvis afbalanceret forhold til døden. Jeg tror nok, at jeg engang har skrevet et eller andet om, at døden i virkeligheden er livgivende.« (21. december 2013)