Det er betryggende så lidt nyt, der sker inden for kunstverdenen eller teaterverdenen. Her kan man virkelig tale om kontinuitet og tradition. Det kommer frem i et interview med Det kongelige Teaters nye skuespilchef, Morten Kirkskov. Det skal være »underholdende at få et los i røven«, siger han lidt kækt, og for at vise, at han er frisk. Det er hans omformulering af teatrets berømte motto: Ei blot til lyst. Dette motto afspejler klassicismens »at gavne og fornøje, hav altid det for øje«. Det sagde de også i det gamle Rom. Ja, og i Grækenland endnu før. Det er egentlig fantastisk, så lidt der sker på kunstens område. Det vil sige, at kunsten er et innovativfrit område; en evighedsø i tidernes strøm.
Del: