Mens detailhandlen spejder efter lyset for enden af krisetunnelen, så er der lyspunkter at finde ude i butikkerne. For krise eller ej så prioriterer danskerne økologien særdeles højt. Så højt, at det gør os til det folkefærd i EU, der køber flest økologiske varer.

I 2010 udgjorde andelen af solgte økologiske fødevarer 7,2 procent af den samlede danske detailhandel. Det svarer til, at hver dansker årligt købte økologiske varer for knap 1.150 kroner, konkluderer en rapport fra de europæiske landbrugsorganisationer, offentliggjort på den økologiske fagmesse BioFach i Tyskland.

»På den ene side kan man se, at danskerne vender og drejer kronerne, når de køber ind, men på den anden side er de stadig så loyale og villige til at betale ekstra for økologiske fødevarer, at vi også venter fremgang for 2011 og 2012,« forklarer seniorkonsulent Ejvind Pedersen fra organisationen Landbrug & Fødevarer.

Årsagen til, at kriseårene ikke har fejet de oftest dyrere økologiske varer af banen, er ifølge miljøsociolog fra Aarhus Universitet Lars Kjerulf Petersen, at danskerne fik grundlagt de grønne vaner, inden finanskrisen satte ind i 2008.

»Økologien er blevet en integreret del af hverdagslivet og dermed en vane. I samfundet er der generelt øget fokus på mad og madkvalitet, og forbrugere forbinder ofte økologi med højere kvalitet,« siger Lars Kjerulf Petersen og peger på markedsføring og støtte til landbruget som faktorer, der forklarer danskernes hang til økologi.

Økologiforbruget i Danmark vil fødevareminister Mette Gjerskov (S) presse yderligere op ved at forpligte offentlige kantiner i børnehaver og plejehjem til, at mindst 60 procent af deres råvarer skal være økologiske. Samtidig vil hun i en ny økologihandlingsplan, der offentliggøres til maj, styrke eksportstøtten. I første omgang afsættes 20 millioner kroner.

»Regeringen har afsat historisk mange penge til at udvikle økologien. Det har ikke været nemt i en tid med smalhals og økonomisk krise. Men vi har gjort det, fordi vi ser et kæmpe vækstpotentiale i økologien,« siger fødevareministeren (S).