Selvom Bertel Thorvaldsen var en vaskeægte rockstjerne i sin samtid, er hans forunderlige museum på Slotsholmen i dag en af Københavns bedst bevarede hemmeligheder. Det er en stor skam, for selvom man måske har fået nok af den gode Bertels lidt antiseptiske klassicisme, er museet og dets vidunderlige mønstre og farver altid en fantastisk oplevelse.

I anledning af Københavns 2023 status som »UNESCO World Capital of Architecture« har museet lavet en fin lille udstilling om museets farve- og mønstermæssige tilblivelse. Den er absolut seværdig og på mange måder den foreløbig mest interessante udstilling, der er kommet ud af jubelåret.

Læs et uddrag af anmeldelsen her:

»Bygningen, som både var kongelig vognport og desuden rummede en række kunstneratelierer, var blevet bygget om af C.F. Hansen i forbindelse med det store Christiansborg-projekt, og den skulle nu have yderligere en tur for at kunne blive til det storslåede museum, alle drømte om.

Til at udføre denne opgave faldt valget på den relativt unge arkitekt Gottlieb Bindesbøll, og det er ham, vi kan takke for det helt igennem fortryllende og meget særprægede museum, vi har haft liggende der på Slotsholmen lige siden.
I anledning af Københavns status som »World Capital of Architecture 2023« har museet lavet en fin lille særudstilling, der fortæller historien om museets tilblivelse. Det er en udstilling, der måske nok er en smule til den nørdede side, men hvis man er den mindste smule interesseret i København og i byens arkitektur, skylder man sig selv at slå vejen forbi det okkergule vidunder af et museum og se nærmere på de udstillede tegninger.

For her får man ikke alene den historie, jeg netop har skitseret, man får den også underbygget og eksemplificeret med masser af originaltegninger fra Bindesbølls hånd. Her er farvesætninger, mønsterudvikling, rumdisponering og alt det, der har skabt museet, overskueligt præsenteret og fuldt af fascinationskraft.«

Læs hele anmeldelsen her.