I en fjern fortid tog København selv ansvar for sin arkitektur. I dag er den sørgelige virkelighed en helt anden

Københavns Museum fortæller den gode og lidt sørgelige historie om dengang, byen selv designede sine vigtigste bygninger og andre nyttige ting.

Ib Lunding tegnede denne sporvogn i 1927. Typen blev sat i drift første gang i 1930 og kørte, lige indtil København stoppede sporvognsdriften i 1972. Ib Lunding/Københavns Museum

Det lyder som et eventyr, men tænk engang: For ikke så længe siden havde København en rigtig stadsarkitekt. Altså sådan én, der var leder af en tegnestue, og som sørgede for, at kommunens forskellige praktisk orienterede bygningsværker blev designet ordentligt: Sådan nogle kedelige ting som skoler, plejehjem og transformatorstationer, og sandelig også gadeinventar: Bænke, plakatsøjler, aviskiosker, ja, selv de klassiske sporvogne blev alle formgivet på stadsarkitektens kontor, der i løbet af de godt 100 år, det eksisterede, blev rugekasse for generationer af dygtige arkitekter.

Det er en smuk og opløftende historie om en svunden tid, og man kan studere den på det næsten spritnye Københavns Museum, det tidligere bymuseum, der i et års tid nu har haft til huse i det tidligere overformynderi på hjørnet af Vester Voldgade og Stormgade.