Enkelt og nutidigt

Kik ind i selve arenaen Pressefoto: Adam Mørk Fold sammen
Læs mere

Noget af det vigtigste for publikum ved en arena er, at man skal komme hurtigt ind og hurtigt ud – og hurtigt hen til en fadøl.

Infrastrukturen skal altså være på plads – og plads skal der også være til at drikke den fadøl, som i dette tilfælde meget nemt kunne blive en Royal. Royal-ølleme er nemlig navnet på de forfriskninger, der har givet hovedstadsområdets nye forlystelsestempel dets navn.

Den del af opgaven, adgangsforholdene, er tilsyneladende løst. Man kan ikke endegyldigt afgøre arkitekturs anvendelighed, før en bygning er taget i brug, men umiddelbart set det ud til, at systemet med indgange til de forskellige niveauer, herunder de store trapper, kunne sikre en hurtig ind- og udstigning i Arenaen, der ud over til koncerter også kan anvendes til forskellige sportsbegivenheder som for eksempel ishockey og konkurrencesvømning.

Royal Arena bliver et vartegn i Ørestad. Pressefoto: Adam Mørk Fold sammen
Læs mere

De høje og brede trapper er en vigtig del af bygningens overordnede æstetik og af forholdet til omgivelserne. Trapperne, der fører op til et plateau eller en meget stor plint, bliver allerede brugt af områdets løbere, der gerne tager turen op ad trappen og en runde omkring huset. Men man kan forestille sig, at trapperne også bliver anvendt til siddepladser på lunere aftener end januars. For eksempel i forbindelse med kulturelle arrangementer af forskellig art. Et sted tæt ved Royal Arena er der opsat en kurv af den slags, man bruger, når man spiller basketball, og bygningen har på denne og andre måder potentialet til blive et sted, man opholder sig ved og omkring - også når der ikke lige er et arrangement i dets indre.

I det hele taget er der gjort forsøg på at åbne bygningen mod omgivelserne – for eksempel gennem etablering af en restaurant, der vender ud mod naboejendommene. Royal Arena er ikke længere en solitært beliggende kæmpebygning på en flad mark. Omgivelserne er nemlig rykket voldsomt meget tættere på, siden opførelsen begyndte for tre år siden. Ørestad antager her og der stadigt mere karakter af egentlig bymæssig bebyggelse - og ikke blot spredte høje eller halvhøje kontorbygninger og boligblokke af stærkt vekslende arkitektonisk kvalitet. Om ikke så lang tid kan man forestille sig, at det ikke længere er byggepladser og ukurant jord, der ligger mellem husene, men veje og fortove, græsplæner og træer og andre elementer i en egentlig by.

Hvad Royal Arenas ydre angår, udmærker bygningen sig ved en rund form, påsat et bølgende mønster af vertikale træfinner, der også rummer elektrisk lys og andre praktiske funktioner. Trælamellerne er store og lyse, og selv om træet er hentet fra den anden side af jordkloden, signalerer den organiske form elegant nordisk lethed og naturfornemmelse. Den bløde bølge gentages flere steder i husets indre og i Royal Arenas logo.

I bygningens indre er det påfaldende, hvor intim en opstilling til op mod 16.000 gæster egentlig kan være. Publikum sidder i en hesteskoform, og der er mulighed for ståpladser på gulvet foran scenen. Fra den fjerneste siddeplads vil der være 90 meter til solisten eller forsangeren i bandet, og det er noget mindre end for eksempel i Parken. Særligt interessant bliver det naturligvis, hvordan akustikken er.

Trapper er der nok af i Københavns nye multiarena. Pressefoto: Adam Mørk Fold sammen
Læs mere

Og så tilbage til den fadøl. En bygning, der skal holde til tusinder af Metallica-fans, skal i materialer og design være endog særdeles robust. Men det er alligevel lykkedes at få en vis materialemæssig forfinethed ind i publikumsområderne med barer og serveringssteder – ligesom selve udsigten over Amager hører med til bygningens herlighedsværdier. Indtil videre hviler der en udtalt enkelhed over de enkelte etager, som forlener bygningen med et meget nutidigt udtryk. Som udgangspunkt er det ikke meningen, at der skal være reklamer alle vegne på vægge og søjler, ligesom serveringsstedernes skiltning er holdt til et minimum. Ankomst- og publikumsarealerne er også holdt i en behersket tone. Der er skruet ned for lyset for at stemme forventningerne til oplevelserne i den store sal.

Vi er alle lige, men nogle har købt adgang til VIP-områder, og derfor er der også etableret en regulering af trafikstrømmene i huset, der gør, at ankomst og afgang kan afvikles lettere. VIP-områderne består af forskellige lounges, ligesom der er adgang til en særlig restaurant. Andre behøver ikke tørste eller sulte. Der er spredt et større antal vandingshuller ud over bygningen, og sæderne har praktiske kopholdere til en øl. Eller en vand?

Toiletterne kan skifte køn efter behov – ja, der kommer sikkert flere mænd til Metallica – og i stedet for garderober er der indbyggede skabe, man kan reservere i forvejen via en app.En dag vil man også kunne bruge appen til at bestille en fadøl. Det bliver interessant at konstatere, om det faktisk betyder, at de notoriske køer ved koncerter reduceres betydeligt.

Parken på Østerbro var som udgangspunkt et idrætsanlæg, der er blevet anvendt til koncerter med berømte pop- og rocksangere - og i reglen negative kommentarer over lyden fra både publikum og anmeldere. Beboere i kvarteret er heller ikke entydigt lykkelige for det tætte naboskab. Spørgsmålet er, hvad der kommer til at ske i Ørestad, i takt med at området forvandler sig fra en enorm og meget langvarig byggeplads til en egentlig by. Og om for eksempel en fordobling af antallet af afgange med Metroen ved særligt store begivenheder kombineret med den nære placering til motorvej samt cykler, busser og regionaltog kan sikre en hurtig afvikling af trafikken, når koncerter og sportsarrangementer er forbi. Hurtigt ind og hurtigt ud er altafgørende for, hvordan en multiarena som den, der indvies officielt i dag, fungerer i samklang med omgivelserne.

Hvad: Royal Arena Arkitekter: 3xN.