»Vi gør det her, fordi vi gerne vil udvikle os og blive bedre – både professionelt og som mennesker«

29-årige Ida Kader er projektleder i produktionsselskabet Drive Studios. Hendes arbejdsliv bliver forsødet af arbejdsgiverens investering i ekstern medarbejdercoaching. Fordelen er meget større end blot den enkeltes personlige udvikling, forklarer hun.

29-årige Ida Kader er et eksempel på den ny generation på arbejdsmarkedet. Hun er engageret og parat til at svare på arbejdsmail om aftenen. Til gengæld har hun store krav til arbejdsgiveren. Her fotograferet på sin arbejdsplads Drive Studios. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Coaching af medarbejdere er klassisk set en disciplin, som er vendt mod det enkelte individ. Målet er ofte at få medarbejderen til at forbedre rutiner og sætte nytænkningen i gang. I realiteten kan resultatet dog være mere end det. Meget mere.

Det fortæller Ida Kader, der er projektleder i produktionsselskabet Drive Studios, som står bag alt fra reklamefilm til dokumentarudsendelser. Den 29-årige medievidenskabsuddannede kvinde er blandt en håndfuld medarbejdere på produktionsselskabet, som ledelsen har valgt at sende til coach i et forløb, der strakte sig hen over efteråret.

Hun er et eksempel på den nye generation af medarbejdere, som har andre kernekrav til sin arbejdsgiver end blot løn og jobsikkerhed. Hun vil have et arbejde, som udvikler hende fagligt og personligt. Det vurderer hun i høj grad, at coachingforløbet medvirker til. Men der har også været et større, fællesskabsrelateret resultat, som hun mener, andre kan lære noget af.

»Ét er, at forløbet har styrket mig, givet mig en klarere indsigt i mine evner og hjulpet mig med at fokusere på glæderne i mit arbejdsliv. Noget andet er, at vi er flere, der har været igennem forløbet. Vi ved, hvilke discipliner kollegaerne arbejder med. Det gør faktisk, at vi bliver bedre til at arbejde sammen,« siger hun.

Forskellige problemfelter

For at forstå, hvordan Ida Kader får indsigt i, hvilke problemfelter hendes kolleger arbejder med, er det værd at se nærmere på det forløb, hun selv har været igennem. Drive Studios har omtrent 80 ansatte, hvoraf cirka 25 er fastansatte. Indtil videre har 12 medarbejdere været på et coachingforløb.

Det er coachingbureauet Headlight, som har stået for programmet hos Drive Studios. Forløbet består af en introdag ude af huset, en række onlinesessions og en afsluttende dag. Indledende skulle deltagerne vælge mellem fire problemfelter, de gerne ville arbejde med. De fire felter er ansvarlighed, integritet, ambitioner og udveksling – sidstnævnte forstået som samarbejde.

Ida Kader, projektleder hos Drive Studios

»Det er nok karakteristisk for min generation, at vi arbejder for mere end blot at få brød på bordet. «


Ida Kader valgte at fokusere på problemfeltet »ambitioner« og i den forbindelse arbejde på at minimere den klassiske frygt, man som projektleder kan have for at fejle. Det fik hun redskaber og sparring til at tackle. Men hendes øjne blev også åbnet over for de andre deltageres udfordringer.

»Jeg arbejder f.eks. på at blive bedre til at tage hovedspring ud i projekter uden at bruge for mange kræfter på at bekymre mig for potentielle problemer. Det er faktisk godt at vide for de kolleger, jeg arbejder sammen med. De forstår mig. De forstår, hvad det er, jeg kan være bekymret for,« siger hun og tilføjer:

»Det går også den anden vej. Når du først er blevet introduceret for de fire fokusfelter i coachingen, så kan du hurtigt se, hvad dine kolleger arbejder med af personlige udfordringer. Det kan du bruge aktivt. Det giver god mening i en branche som vores, hvor vi arbejder meget tæt sammen.«

Understøtter samarbejdet

Ida Kader fortæller, at hun oplever, at kolleger er bedre til at forstå hendes ideer og bekymringer. Det kan de, fordi de forstår de felter, hun arbejder med i sit coachingforløb, som har strakt sig over hele efteråret.

»I min branche tager vi ofte en chance. Vi udvikler måske en idé ud fra en kundes oplæg, som går udover det, der er beskrevet. Det kan være, at kunden synes godt om det, men det kan også være det modsatte. Når mine kolleger forstår, at jeg kan have den bekymring, kan de italesætte det. De kan minde mig om, at det hele nok skal gå i sidste ende,« siger hun.

Ida Kader vil have mere end løn for at gå på arbejde. Hun forventer, at arbejdsgiveren også er med til at udvikle hende fagligt. Her fotograferet på sin arbejdsplads Drive Studios. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Man kunne argumentere for, at det ville være grænseoverskridende for nogle mennesker at indvie kolleger i problemfelter, som man kan argumentere for tilhører privatsfæren. Det har dog ikke bekymret Ida Kader.

»Det føles mere som om, at man indvier kollegerne i ens arbejdsmetoder. Selvfølgelig er der en sammenhæng mellem, hvem man er privat og på arbejde, men det føles fint at dele ens udfordringer med kolleger. Det hele er meget fokuseret på arbejde. Og det er altså en kæmpefordel at kende hinanden godt, når man arbejder så tæt sammen, som vi gør,« siger hun.

Passioneret generation

Ida Kader kan siges at være en del af den nye generation på arbejdsmarkedet. Hun er en såkaldt millennial.

Hun mener, at der er klare mønstre i den måde, som både hun og hendes jævnaldrende stiller krav til deres arbejdsgiver på. Hun peger på ønsket om udviklende elementer som coaching som et klassisk eksempel.

»Det er nok karakteristisk for min generation, at vi arbejder for mere end blot at få brød på bordet. Vi lægger rigtigt mange timer i arbejdet, og vi er tilgængelig på e-mail hele tiden. Vi er meget passionerede i forhold til vores arbejde. Til gengæld vil vi gerne have job, som giver os arbejdsglæde,« siger hun og tilføjer:

»Vi vil gerne udvikle os, og det er det, som coaching kan være med til at sikre. Men det skal være professionelt og seriøst. Vi gør det her, fordi vi gerne vil udvikle os og blive bedre – både professionelt og som mennesker.«