Der kan være mange årsager til at forfølge ens drøm om at leve og arbejde udenlands. Selv om drømmen ofte kan være drevet af eventyrlyst og privatlivets ambitioner, er der for mange også en forretningsmæssig side af sagen.
Mange danske iværksættere har i disse år valgt Spanien som bosted. Det er i høj grad de digitale muligheder, der har iscenesat det. Men når man har eventyrlyst og kan vælge at arbejde fra en hængekøje under tropiske himmelstrøg, hvorfor så overhovedet slå sig ned i noget så europæisk som Spanien?
Det har Mikkel Bjødstrup svar på.
Den 30-årige iværksætter har arbejdet så forskellige steder som i Singapore og Dublin. I dag er han forankret i spanske Alicante, hvorfra han driver to iværksættervirksomheder – den ene et e-handels-konsulentfirma, det andet skotøjsmærket Arteana.
Der er gode grunde til, at han netop har valgt den spanske solkyst som base.
»Fordelen ved at være her er, at du har lave udgifter. Nogle iværksættere slår sig ned i Sydøstasien for at spare på omkostningerne, men reelt er niveauet ikke meget anderledes i Spanien. De lave udgifter er værdifulde, når man er iværksætter. Derudover er det er samme tidszone som Danmark, og et fly hjem koster 400 kroner uden for sæsonen,« siger Mikkel Bjødstrup.
»Hvis jeg skulle have fulgt min drøm fra Danmark, skulle jeg have ekstrajob, levet ekstremt sparsommeligt eller have flere investorer. Man kan teste sit koncept her for færre penge. Udfordringen er, når ens virksomhed vokser sig større. Så kan man blive nødt til at flytte. Det er også min plan.«
På farten i årevis
Historien om Mikkel Bjødstrups vej til et arbejdsliv i Spanien er selvsagt mere nuanceret end som så. Han har en bachelor i erhvervsøkonomi fra Copenhagen Business School. Han valgte at kaste sig ud i iværksætteriet, inden han fik færdiggjort sin kandidatgrad og har derfor sat sine uddannelsesplaner på noget, der minder om permanent standby.

Det mest karakteristiske ved hans arbejdsliv de seneste otte år er, at han har været på farten. Han flyttede først til Singapore for at afprøve nogle iværksætterkoncepter, der dog ikke kastede det store af sig.
I 2015 rejste han til Dublin i Irland og arbejdede med markedsføring i Google i tre år. En ferie i Spanien resulterede i, at han mødte Lina, som han i dag er blevet gift med og har startet sit skotøjsmærke med.
Parret udvikler deres koncept fra Alicante. Produktionen sker i Italien, mens markedsføringen og salget centrerer sig om København, selv om det reelt er globalt. At salget i høj grad udspringer af det københavnske modemiljø er en årsag til, at Mikkel Bjødstrup forventer, at parret og forretningen ender tilbage i det danske inden for få år.
Fordele ved Spanien
Hvis Mikkel Bjødstrup skal sætte ord på, hvorfor han er i Spanien og ikke i Danmark, er der i høj grad også privatlivsvinklen, der fylder.
Én ting er, at hans hustru har haft sin karriere her. Noget andet er, at han her kan leve et liv med nogle elementer af luksus, som han næppe kunne, hvis han skulle drive og få virksomheden til at vokse fra Danmark.
»Jeg er 30 år og har allerede prøvet at leve af ingenting. Jeg havde base i Asien og forsøgte mig med nogle virksomheder og valgte at leve skrabet. Det var sjovt nok, men nu er jeg kommet videre og vil gerne leve anderledes. Vi bor i en 100 kvadratmeter stor lejlighed, som ikke koster særligt meget i forhold til, hvad den ville koste i Danmark. Det betyder også noget,« siger han:
»Men mest af alt handler det om, at det bare er et godt sted at starte virksomhed. Det er uproblematisk. Jeg får produceret varer i Italien, mens salget i høj grad er funderet i København. Det bliver noget helt andet, når vi snart skal gøre virksomheden større. Så skal vi have et andet setup, og det regner jeg med skal være i Danmark. Men indtil det sker, så nyder vi at kunne leve og arbejde herfra.«
