Maria vil ikke lade sig skræmme af konjunkturspøgelset. Som iværksætter vælger hun i stedet en anden tilgang

Butiksdøden begynder at vise sit ansigt i byerne. Samtidig lurer frygten for økonomisk recession. Den slags påvirker én professionelt og privat, når man iværksætter. Ejeren af interiørbrandet Manelleh, Maria Manel Bøge, har en snusfornuftig tilgang til at holde humøret oppe i udfordrende tider.

Maria Manel Bøge står bag webbutikken Manelleh, der sælger puder, tæpper og tasker produceret lokalt af kvinder i blandt andet Bangladesh og Sri Lanka.  Søren Bidstrup

Vi er alle påvirket af makroøkonomiske udsving, men vi mærker dem på forskellig vis. Når man er selvstændig erhvervsdrivende, kommer der dog et ekstralag af alvor oven i den normale bekymring. Det er nemlig ikke blot ens private fundament, der ryster – det er også ens professionelle.

Det er en af de lidt skjulte konsekvenser af at være iværksætter. Det er en af de følelser, man må lære at tackle, når man har taget beslutningen om at have et arbejdsliv, hvor man ene person er ansvarlig for alt.