Kursskifte i søfarten: Flere kvinder skal vælge faget

Brancheorganisationen Danske Rederier søsætter en kampagne, der skal få flere kvinder til at vælge et fag, som traditionelt har været meget mandsdomineret. Der er der gode grunde til.

Anne W. Trolle, der er direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse i Danske Rederier, savner flere kvinder i faget til at gøre arbejdspladserne bedre og mere kreative. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Søfarten har en alvorlig slagside, når det kommer til kønsbalancen i faget. I øjeblikket er kun 16 procent af de ansatte i rederierne kvinder – og når det kommer til antallet af kvinder, som arbejder på havet, så er andelen blot tre procent.

Det er baggrunden for, at organisationen Danske Rederier har fået 24 danske rederier til at skrive under på en erklæring om, at de vil arbejde aktivt for at ændre den skæve kønsfordeling. Årsagen til, at man netop nu vælger at foretage det træk, skal blandt andet findes i de samme udfordringer, som mange andre fag har, fortæller Anne W. Trolle, direktør i Danske Rederier.

»Skibsfarten har – som en række andre brancher – en kæmpe udfordring med at finde kvalificerede folk til at afløse de søfarende, der snart sætter kurs mod en pensionisttilværelse i land. Derfor har vi ganske enkelt ikke råd til at se bort fra halvdelen af talentmassen, når vi rekrutterer,« siger hun og tilføjer:

»De kvinder, vi allerede har med om bord, er nøjagtig lige så gode som deres mandlige kolleger. Og når vi fra flere studier ved, at afdelinger med både mænd og kvinder ofte fungerer bedre, finder bedre løsninger og er mere kreative, så er det en »no-brainer« at oppe vores indsats her.«

Bindende mål

Indsatsen fra Danske Rederier og de 24 virksomheder kommer til at finde sted på flere forskellige områder, der vil blive rullet ud over den kommende tid. Anne W. Trolle forklarer, at det både handler om at forme de arbejdspladser, som søfarten indeholder, til at være mere kønsneutrale og indbydende for andre end dem, der taler som kaptajn Haddock – og at tage et opgør med de måske fastgroede forestillinger om, hvem der gør hvad.

»På det helt konkrete og lavpraktiske plan anbefaler vi blandt andet rederierne at få syet arbejdstøj til både mænd og kvinder, at synliggøre karriereveje og have nultolerance for al mobning og chikane,« siger hun.

»Men vi arbejder også på den lidt større klinge med handleplaner og et charter, hvor rederierne skriver under på at sætte bindende mål for andelen af kvinder både til søs og på land. I det hele taget forsøger vi at gøre op med forestillingen om, at det altid er en mand på kommandobroen, i kedeldragten i maskinrummet eller for den sags skyld bag skrivebordet i rederiets hjørnekontor.«