Københavns Kommune åbner for nyt Nemlig-samarbejde efter overenskomst

Socialborgmester i Københavns Kommune Karina Vestergård Madsen siger til Berlingske, at kommunen ikke længere har de samme forbehold over for Nemlig.com, som da det 20 år lange samarbejde blev afbrudt sidste vinter.

Nemlig.com har indgået en overenskomst for sine chauffører med fagforeningen 3F. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Lindgren
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For cirka et år siden trak Københavns Kommune overskrifter, da den efter flere måneders tovtrækkeri opsagde sit 20 år lange samarbejde med Nemlig.coms ejer, Intervare.

Men nu kan Nemlig.com være på vej tilbage i varmen, efter virksomheden mandag indgik overenskomst for sine chauffører med fagforeningen 3F. Det fortæller socialborgmester i Københavns Kommune, Karina Vestergård Madsen (EL), til Berlingske.

»Vi har i mellemtiden indgået en aftale med en ny leverandør, men den aftale udløber jo på et tidspunkt, og når den udløber, skal der være et udbud. Og der vil jeg da sige, at Nemlig.com skal være meget velkommen til at byde ind på opgaven,« siger hun og tilføjer:

»Det vil være et åbent udbud, men de forbehold vi havde i forbindelse med det seneste udbud, har vi ikke længere.«

Samarbejdsaftalerne bliver tegnet for fire år af gangen, så der er tre år til, at Københavns Kommune igen skal undersøge markedet for varelevering.

»Det er virkelig en god dag«

Indtil kommunen i februar sidste år brød med Nemlig.com og Intervare, leverede virksomheden dagligvarer ud til 2.000 udsatte københavnske borgere. Men efter en række artikler i Politiken i foråret 2021 berettede om kritisable løn- og arbejdsvilkår, besluttede et flertal i Borgerrepræsentationen at opsige kontrakten.

Kritikken af Nemlig.com og topchef Stefan Plenge gik blandt andet på, at chaufførerne var underlagt et enormt tidspres og arbejdede 15 timer om dagen og i flere måneder i træk uden at have fridage.

Karina Vestergård Madsen forklarer, at det ikke var Nemlig.coms manglende overenskomst med chaufførerne, der førte til opsigelsen, men at leveringsvirksomheden ikke levede op til kommunens regler for arbejdsvilkår.

»Vi kan ikke i Københavns Kommune kræve, at de virksomheder, vi samarbejder med, skal have en overenskomst. Men vi kan kræve, at de arbejder på overenskomstlignende vilkår. Vi har en CSR-afdeling (Corporate Social Responsibility, red.) som netop går ud og kontrollerer om de virksomheder, vi har indgået aftaler med, lever op til sociale klausuler og tager stikprøver. Og i den forbindelse måtte vi erfare, at Nemlig.com ikke levede op til de aftaler, som de havde skrevet under på,« siger Karina Vestergård Madsen.

»Så det er virkelig en god dag. Det er så vigtigt, så godt, at Nemlig.com og 3F har indgået en overenskomst for chaufførerne. Og jeg er jo glad for, hvis vores beslutning i Københavns Kommune om at stoppe samarbejdet for et års tid siden har været med til at skubbe på og sikre, at der nu er landet den her overenskomstaftale.«