Wood Wood: Svedigt show uden overraskelser

Mode: Københavns hippe inderkreds var til modeshow i aftes. Drenge-modellerne var butikspersonale, gamle skatere, graffitimalere og musikere.

<br>Foto: Erik Refner Fold sammen
Læs mere

Det var lidt ligesom at gå til en dobbeltforestilling i biografen i gamle dage. For først fik vi Adidas' (som havde betalt gildet) bud på et mix af sportstøj og mode, så en kort pause, og så kom Wood Wood med deres show.

 

Når andre mærker holder opvisning, er det tit lige så meget en stiløvelse i at kunne fremvise så mange kendisser som muligt. Men til Wood Woods show torsdag aften i Søetatens Pigeskole i Borgergade var der nærmest støvsuget for folk, der var noget ved musikken. Til gengæld var der fyldt med lokale kendte ansigter fra inderkredsen af Københavns hippeste miljøer. Og med den slags gæster gør det ikke så meget, at baren i gården måtte melde udsolgt inden showet kom i gang, og at pigeskolens døre mere tjente som en flaskehals, da de mange gæster skulle på plads indendøre.

 

Inden for i den træbeklædte sal, der mest lignede en norsk stavkirke, nåede temperaturen kogepunktet, og de lokale ansigter gik igen på catwalken, hvor "modellerne" for de fleste af drengenes vedkommende enten var fundet blandt butikspersonalet i Wood Woods egen butik eller blandt gamle skatere, graffitimalere og musikere, der fyldte det posede tøj ud med personlighed. 

 

Det kunne høres og mærkes på publikum, som hurtigt omdannede showet til en svedig koncert med deres lokale helte. Der blev piftet, hujet og danset på langsiderne (hvor Børsens moderaktør Lotte Freddie og Ekstra Bladets ditto, Jim Lyngvild, så ud til at nyde festen i hinandens selskab), og bag scenen må de have tænkt som gale på, hvordan de skulle levere et ekstranummer.

 

Men Wood Wood er også dansk modes pt. bedste historie. Tre kreative barndomsvenner fra graffitimiljøet i Roskilde, som har taget alverdens street-kultur til sig og skabt deres helt eget udtryk, der bliver lagt mærke til i New York, Tokyo og Berlin (hvor de tidligere i år åbnede deres tredje butik), og har givet Karl-Oskar, Magnus og Biw stjernestatus blandt folket, der sværger til sjældne gummisko, store t-shirts og hættetrøjer med print på. 

 

Wood Woods kunststykke er, at de formår at skabe en intellektuel sexet ungdomskultur, uden at de behøver at ty til hverken gennemsigtige materialer eller brystfremhævende snit. For dem er kedeldragter, shorts, opsmøgede ærmer, hængerøv og kæmpe t-shirts også sexet på piger (de havde heldigvis husket at give dem røde stiletter på!) og Wood Wood-drengen anno 2008 er vokset med opgaven - han er nu mere til skjorte end hættetrøje og holder sine gummisko kridhvide. Det er en cool og underspillet måde at klæde sig på, og det er langt mere interessant at se på end langt det meste af den mode, man ser i dag.

 

Efter showet blev der heldigvis fundet både champagne og kolde øl frem, og det blev ivrigt diskuteret, om Wood Wood nu også havde formået at leve op til sit ry som dem, der er allerlængst fremme i deres limited edition sneakers. Og konklusionen var...  ja og nej. For selv om gadedrengene endnu en gang vandt folkets fortjente hyldest, formåede de ikke at levere de helt store overraskelser.

Læs det store interview med Wood Wood i M/S på søndag.