Vi vil ikke blot have arbejde, vi vil have mening

Engang arbejdede vi mest af alt for at få mad på bordet. I dag arbejder flere end tidligere også, fordi det giver dem mening i tilværelsen.

Danskernes forventninger til arbejdspladsen har ifølge Henrik Engelund, ejer af kommunikationsbureauet Coreworkers, ændret sig gennem tiden. I dag er det vigtigt, at arbejdet giver mening. Fold sammen
Læs mere

Førhen gik vi på arbejde for at overleve. I dag er det en stigende tendens, at vi også går på arbejde for at realisere os selv og finde en højere mening i det, vi beskæftiger os med.

Det mener Henrik Engelund, der ejer kommunikationsbureauet Coreworkers. Han præsenterede for 25 år siden begrebet ’Employer Branding’, der handler om at tiltrække og fastholde medarbejdere, for danske arbejdspladser. Før 2002 var begrebet blot kendt under navnet ’Corporate Image’, der dækkede over det samme.

»Der er virkelig sket en stor udvikling i løbet af de seneste 25 år. Dengang arbejdede man stort set for at leve, man levede ikke for at arbejde. Jeg plejer at sige, at der er tre kategorier af det at have et job. Du kan enten være ansat, være medarbejder eller være ildsjæl, og for 25 år siden var mange blot ansat. Det betød, at de havde et job med nogle meget konkrete opgaver, de skulle varetage. Når de havde gjort det, tog de hjem og holdt fri,« siger Henrik Engelund.

I dag forventer flere danskere end tidligere ifølge Henrik Engelund, ikke blot, at der skal være en mening med arbejdet, men at der skal være en højere mening.

»Et godt eksempel på en arbejdsgiver, som har formået at skabe en højere mening med arbejdet, er Novo Nordisk. Novo Nordisk har udviklet fortællingen om »Life changing careers«, der henviser til, at du som medarbejder både er med til at forbedre dit eget arbejdsliv og er med til at forbedre livet for patienter med diabetes,« siger han.

Han mener, det er vigtigt for arbejdsgiverne, at de kan skabe en højere mening for at tiltrække og fastholde medarbejderne.

Dennis Nørmark, antropolog og forfatter

»Langt de fleste mennesker lægger brosten, sætter vinduer i, passer børn eller skærer træer ned, og jeg har svært ved at tro, at de gør det i håb om at gøre verden til et bedre sted.«


Nogle finder mening i det små, andre i det store

Dennis Nørmark, der er antropolog og forfatter, er enig i, at danskernes forventninger til arbejdet har ændret sig, og at vi i dag har behov for at finde en form for mening i arbejdslivet.

»Der er ingen tvivl om, at der har været en ændring i, hvad vores forventninger til arbejdet er. Tidligere har arbejdet vitterligt bare været en måde at overleve på. Men i dag er det også vigtigt, at vi føler, at det arbejde, vi bruger det meste af vores tid på, giver mening. Det hænger sammen med, at vi i dag finder meget identitet i vores arbejde, mens identiteten tidligere var mere forbundet med religion, lokalsamfund og familie,« siger han.

Men han mener, det er meget individuelt, hvad den enkelte dansker kendetegner som meningsfuldt arbejde, og at man derfor skal være påpasselig med at tro, at størstedelen af danskerne søger en højere mening i arbejdslivet.

»Jeg tror, det er vigtigt for nogen, at arbejdet skal give mening i et større billede, men det er ikke nødvendigvis vigtigt for alle. Langt de fleste mennesker lægger brosten, sætter vinduer i, passer børn eller skærer træer ned, og jeg har svært ved at tro, at de gør det i håb om at gøre verden til et bedre sted,« siger han.

Men det er ikke det samme, som at arbejdet ikke er meningsfuldt for dem. Det kan sagtens være meningsfuldt, hvis bare de leverer et værdifuldt stykke arbejde.

»Jeg tror, at meningsfuldt arbejde for størstedelen af danskerne handler om at udrette noget i det små - om det er at lave nogle produkter, der bliver solgt, skabe et overskud for en virksomhed eller bare være klar over, at stolen, du producerer, kan det, den skal,« siger han.

Dennis Nørmark, antropolog og forfatter

»Hvis der kommer en stor økonomisk krise, så folk bliver fattigere, så vil meningen rykke ned på dagsordenen, og lønnen vil rykke op.«


Dennis Nørmarks seneste bog »Pseudoarbejde – hvordan fik vi travlt med at lave ingenting« handler om, at der i det moderne arbejdsliv er meget spildtid i form af administrative opgaver, møder og e-mails. Spildtiden trækker ifølge Dennis Nørmark meningen ud af arbejdet for medarbejderne.

»De mennesker, jeg snakkede med i forbindelse med bogen, der synes, de havde meningsløst arbejde, savnede ikke et større formål med arbejdet. De savnede bare, at de foretog sig noget brugbart,« siger han.

»Aktiviteter udenfor arbejdet kan skabe mening«

Helge Hvid, der er professor på Center for Arbejdslivsforsking på RUC, mener, at det er vanskeligt at vurdere, hvordan vores forventninger til arbejdslivet bliver fremover.

Hvis udviklingen fortsætter, vil meningsfuldt arbejde komme til at stå endnu højere på vores liste end hidtil. Men samtidigt er der også en tendens til, at flere danskere ønsker at få mere fritid. Det kan give plads til flere aktiviteter udenfor arbejdet, der kan skabe værdi og mening.

»Mit bud er, at meningsgivende arbejde fremover får en stigende betydning. Men det kan også være, at arbejdet i sin omfang bliver mindre, og at der derfor bliver mere tid til at foretage sig noget i fritiden, hvor danskerne finder mening og noget, de i højere grad kommer til at identificere sig med,« siger han.

Ifølge Dennis Nørmark afhænger danskernes forventninger i fremtiden af, hvordan samfundet udvikler sig.

»Fremover tror jeg også, der vil være et behov for at finde mening i arbejdslivet, men det afhænger af, hvordan samfundet udvikler sig. Hvis der kommer en stor økonomisk krise, så folk bliver fattigere, så vil meningen rykke ned på dagsordenen, og lønnen vil rykke op,« siger han.