Verdensudstilling tildækker stort værk efter kritik: »Det er klart grænseoverskridende«

På den internationale kunstudstilling Documenta i Kassel har man nu tildækket et værk af kunstnergruppen Taring Pardi, fordi det er blevet kritiseret for antisemitisme. Jødiske organisationer og Israels ambassade i Tyskland har taget afstand fra værket og krævet det fjernet.

Den indonesiske kunstnergruppe Taring Pardis værk »Folkets retfærdighed« fra 2002 indgår i årets Documenta udstilling i Kassel, men er nu efter kritik for antisemitisme blev dækket til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Swen Pförtner
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er der noget, man er overfølsom over for i det historisk bevidste Tyskland, så er det kunst, der kan betegnes som antisemitisk.

Netop en delikat sag med påstande om stereotype antisemitiske motiver er nu kommet i centrum på årets store internationale kunstudstilling Documenta, der finder sted hvert femte år i Kassel i det nordlige Hessen, og som åbnede i sidste uge.

Mandag aften besluttede udstillingens ledelse, skriver flere tyske medier, at tildække et stor værk af det indonesiske kunstnerkollektiv Taring Padi, som har en større antal billeder på årets udstilling.

Der vil senere, meddeler ledelsen, blive opsat en forklaring på beslutningen ved siden af det tildækkede værk med titlen »Folket retfærdighed« (2002), meddeler Documentas ledelse.

Billedet viser blandt andet en soldat med svineansigt, et halstørklæde med davidsstjernen og ordet Mossad, som er Israels efterretningstjeneste, skrevet på hjelmen.

Et andet motiv på værket er en kapitalist med cigar, spidse tænder og en bowlerhat med bogstaverne SS, en forkortelse for Schutzstaffel, som var nazisternes berygtede terrororganisation.

Udsnittet af Taring Pardis værk viser en soldat med griseansigt, davidstjerne på halstørklædet og ordet Mossad, som er Israels militære efterretningstjeneste, på hjelmen. Det er klassisk antisemitisk billedsprog, siger kritikere af værket, der nu er blevet dækket til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Uwe Zucchi.

Både Israels ambassade i Berlin og tyske og udenlandske jødiske organisationer har taget afstand fra værket.

»Det er klart grænseoverskridende. Disse billeder giver overhovedet ikke plads til fortolkning. Det er klar antisemitisk hetz,« siger Meron Mendel, direktør i uddannelsesorganisationen Anne Frank i Holland, til det tyske nyhedsbureau DPA.

Skarp reaktion fra Israel

Israels ambassade i Berlin har udsendt en pressemeddelelse, hvor man i lighed med den hollandske organisation opfordrer Documentas ledelse til at fjerne værkerne.

»Vi er oprørte over de antisemitiske motiver, som bliver vist offentligt på den aktuelle udstilling i Kassel, Documenta 15,« skriver ambassaden, som mener at de kritiserede motiver i værkerne minder om »de mørke tider i tysk historie« og »propagandaen fra Goebbels (den nazistiske propagandaminister Joseph Goebbels, red.) og hans håndlangere.«

»Disse motiver bør med det samme blive fjernet fra udstillingen. De har absolut intet med fri meningstilkendegivelse at gøre, men er derimod et udtryk for antisemitisme i gammel form,« skriver ambassaden ifølge nyhedsmagasinet Der Spiegel.

Kunstnerkollektivet Taring Padi har svaret på kritikken i en pressemeddelelse, hvor det betoner, at man går ind for mangfoldighed.

»Vores arbejder rummer ikke noget indhold, som har til formål at fremstille andre befolkningsgrupper på en negativ måde,« skriver den.

Taring Padi blev dannet af en gruppe undergrundskunstnere i Yogyakarta i Indonesien i 1998. Gruppen er kendt for kunstværker med politiske og sociale budskaber.

Debatten i Tyskland

Kunstnerkollektivets værker på Documenta har også udløst debat på højeste politiske niveau i Tyskland. Kulturminister Claudia Roth, valgt for De Grønne, har betegnet værkets billedsprog som antisemitisk og har taget afstand fra det, og det samme har Kassels overborgmester, Christian Geselle.

Derimod betonede forbundspræsident Frank-Walter Steinmeier den kunstneriske frihed, da han i sidste uge åbnede udstillingen.

»Kunsten har lov til at være anstødelig, den skal udløse debat. Men når kritik af Israel sætter spørgsmålstegn ved landets eksistens, går man over grænsen,« sagde han ifølge Süddeutsche Zeitung.