Verdenskendt kunster vil sætte ild til tusindvis af sine egne værker

Kunstneren Damien Hirsts værker har ofte kredset om liv og død, og nu skal tæt på 5.000 af hans værker gå op i flammer som en del af et projekt.

Den britiske kunstner Damien Hirst vil om ganske få uger lade tæt på 5.000 af hans egne værker gå op i flammer, skriver Politiken. Afbrændingen er en del af hans projekt »The Currency«. Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHANE DE SAKUTIN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Er en digital udgave af et kunstværk lige så meget værd som den fysiske original?

Det er et spørgsmål, som kunstneren Damien Hirst har tvunget køberne af 10.000 værker til at tage stilling til i det projekt, han kalder for »The Currency«.

Køberne fik et år til at vurdere, om de ville beholde deres værk som et digitalt samleobjekt, eller om de ville bytte den såkaldte NFT til den fysiske original, skriver Politiken.

Mens det måske ikke kan synes som det store dilemma, og noget man bare skulle kunne træffe en hurtig beslutning om, så kunne det faktisk godt vise sig at være lidt af en kattepine, som køberne er endt i.

Det er nemlig sådan, at hvis de besluttede sig for at beholde NFTen, så havde det som konsekvens, at den fysiske udgave af værket skal brændes. Vælger de omvendt at bytte til den fysiske original, er det i stedet NFTen, der må lade livet.

Og dermed er der et værk, som kommer til at forlade denne verden, uanset hvad køberne gør.

Det fremgår hos Politiken, at betænkningstiden hos køberne af Damien Hirst kunstværker nu er slut, og det betyder, at den britiske kunstner om ganske få uger vil afbrænde 4.851 af værkerne, han selv har lavet, mens 5.149 fysiske originaler bevares.

En ikkeombyttelig polet

Hvis man ikke lige ved, hvad en NFT er, så fortvivl ikke. Berlingske har nemlig skrevet om fænomenet tidligere, og her fremgår det, at der er tale om en såkaldt non-fungible token (en ikkeombyttelig »polet«), men forklaringen om, at det er et slags digitalt certifikat for, at man ejer et bestemt digitalt værk giver næsten bedre mening.

Teknologien spiller en stadig større rolle i kunstverden, men det er ikke helt uden problemer.

For mens den enkelte NFT er en unik og ikke-kopierbar kode, som bliver tilknyttet ejerskabet af en unik genstand, kan selve værket, som koden er tilknyttet, i princippet deles frit – og så er den økonomiske værdi af NFTen pludselig til at sætte spørgsmålstegn ved.

Men her er det så vigtigt at understrege, at det ikke er tilfældet med Damien Hirsts værker, fordi de som nævnt bliver destrueret om ganske få uger.

Optaget af liv og død

Projektet »The Currency« begyndte tilbage i 2016, hvor Damien Hirst begyndte produktionen af de i alt 10.000 malerier, der findes i A4-størrelse.

I en video om projektet fremgår det, at kunstneren har sat hundredvis af små pletter i forskellige farver på de i alt 10.000 håndlavede værker.

Værkerne er alle originale, og de har hver deres titel, som er skrevet i hånden, mens Damien Hirst også har signeret alle. Titlerne kunne eksempelvis være »To Find Myself Empty«, »Lead of with Love« og »Totally Gonna Sell You«, som det første værk hedder.

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan Damien Hirsts værker ofte kredser om døden, og det er sådan set også tilfældet med »The Currency«, hvor grænserne mellem den fysiske verden og den digitale trækkes op.

I videoen fortæller han også, at han undervejs i projektet har været udfordret af tanken om at skulle brænde den fysiske original, og det virker til, at det kom bag på Damien Hirst, at han følte forskelligt for den fysiske original og NFTen af selvsamme værk – og han virker faktisk til at være lidt skuffet over det.

Damien Hirst skriver på Twitter, at han selv har købt 1.000 af værkerne, og det lyder til, at han har været i lidt af et dilemma om, hvad han skulle vælge. Skulle alle 1.000 værker byttes til originale, skulle han køre halvt-halvt eller beholde dem alle som digitale versioner?

I en længere tråd fremgår det, at han er endt med at gå all in og beholder alle sine 1.000 værker som NFTer.

»Ellers ville det ikke blive ved med at være et ordentligt eventyr for mig, og så besluttede jeg, at jeg skulle vise 100 procent støtte og tillid til NFT-verden (selvom det betyder, at jeg bliver nødt til at ødelægge de tilsvarende 1.000 fysiske kunstværker. Eeeeeek!,« skriver han.