UNESCO satte karneval på verdensarvlisten. Nu bliver det anklaget for racisme

En hvid mand, der er malet sort i ansigtet, får aktivister til at opfordre UNESCO til ikke længere at støtte et ældgammelt belgisk karneval.

CONGO-HISTORY-COLONY-TRIBE
»Der er stadig den opfattelse fra 1950erne og 1960erne i Belgien, at Belgien bragte civilisationen til Congo, og at kolonialisme var en god ting,« mener en kritiker af karnevalet i Ath. Fold sammen
Læs mere

UNESCO bør fjerne et traditionelt karneval fra sin verdensarvsliste.

Det mener en række aktivister, der kritiserer, at det ældgamle karneval hvert år fremviser en »vild« indfødt med et sortmalet ansigt. Aktivister fra flere europæiske lande har ifølge The Guardian udtalt, at karnevalet, der finder sted i den belgiske by Ath, dermed bliver »en slags symbolsk vold mod sorte minoriteter.«

Ved karnevalet, der begynder i morgen,  bærer hvide mand en lænke om halsen og en ring gennem næsen.

Ifølge festivalens webside er figuren et eksempel på 1800-tallets eksotisme, men i et brev til UNESCO hedder det, at figuren bærer alle de ydmygende tegn, som vore racistiske samfund gennem historien har overført til sorte mennesker. Brevet er underskrevet af 13 aktivist-grupper og dusinvis af aktivister og akademikere fra hele Europa. Brevskriverne mener, at karnevalet afspejler den virkelige fysiske vold og diskrimination, som de sorte befolkninger oplevede.

En talsmand for gruppen Bruxelles-panterne, Mouhad Reghif, siger til The Guardian, at traditionen med at male ansigter sorte havde alvorlige konsekvenser for sorte mennesker i den gamle kolonimagt Belgien og andre steder i Europa. Han siger også, at han siden kampagnen startede har modtaget mange trusselsbreve.

»Der er stadig den opfattelse fra 1950erne og 1960erne i Belgien, at Belgien bragte civilisationen til Congo, og at kolonialisme var en god ting. Med de holdninger vedligeholdes negrofobien og den tanke om hvidt herredømme, der blev født i kolonitiden« mener Mouhad Reghif.

I Ath fremvises også andre sorte ansigter, herunder en sortmalet djævel, der er klædt i sort og med røde horn.

Men Laurent Dubuisson, der er historiker og leder af et lokalt museum i Ath, afviser anklagerne for racisme:

»Hele byen er blevet noget overrasket over polemikken, fordi denne figur, denne vilde, er særdeles populær. Den vilde er festivalens egentlige stjerne,« siger han til The Guardian og tilføjer, at karnevalets deltagere altid udviser stor medfølelse med figuren. Han påpeger samtidig, at figuren ikke er blevet ændret, siden UNESCO i 2005 satte karnevalet på sin verdensarvsliste.

»Den vilde er en del af den kulturelle arv på samme måde som den katolske kirke eller et museum er. Kunst skabt for 200, 300 eller 500 år siden kan virke chokerende på moderne mennesker.«