Ugens Trendsætter: »En ægte aktivist er en person, der læser bøger, går på museum og tænker sig om«

Den britiske designer og aktivist Vivienne Westwood har været kendt for sit rebelske punktøj og sin politiske aktivisme i fem årtier. Da hun gæstede Heartland Festival, var budskabet klart: fremover skal vi holde op med at købe nyt tøj hver sæson og i stedet læser flere bøger, gå på museum og tænke os om.

Den britiske modelegende Vivienne Westwood er ikke færdig med tøj, men hun er færdig med tankeløst forbrug. »We need culture instead of consumption«, sagde hun, da hun gæstede festivalen Heartland i sidste uge. Fold sammen
Læs mere
Foto: Helle Arensbak

Vivienne Westwood er en »Dame«, men hun nægter at være en »Lady«. Hun har været trendsættende, før trends var et prædikatet, man klistrede på enhver designer med en instagramkonto og et ønske om at lave bæredygtige jeans. Hun er hadet af flere britiske politikere og elsket af kongehuset. Og i en en alder af 78 år kan hun samle 5.000 danske festivalgængere i et telt på Fyn til en talk, hun vælger at definere som en monolog.

Hun har ingen moderator eller medvært, ingen underspillet ydmyghed og ingen skjult dagsorden om at sælge endnu en punket T-shirt eller et par af de tårnhøje plateausko, hun selv har på, da hun gør sin entré på Heartlands talk-scene. Hun kommer kun med et voldsomt budskab, der rammer lige ned i festivalens joviale klimabevidsthed og selvfede glæde over, at madboderne serverer alt fra burger til kebab i vegansk version, og at affaldssorteringen nidkært bliver overholdt i campingområdet. »Syv milliarder mennesker er ikke klar over, at vi er en truet dyreart,« er hendes åbningsreplik. Så er vi i gang. »Men jeg har knækket koden for, hvordan man redder kloden fra den selvdestruktion, vi har startet.«

Den britiske designer og aktivist har baseret sin karriere på at skabe chokeffekt, og derfor er der ikke plads til eufemismer eller kedelige lagkagediagrammer, der skal fungere som bevisførelse for hendes ideer. Det vidste Westwood allerede dengang, hun gjorde sig til Punkbevægelsens gudmor i 1970erne. Uden nogen formel designuddannelse, men med en halvfærdig læretid som sølvsmed og en læreruddannelse, kastede hun sig ud i at sælge sine egne provokerende designs med partneren Malcolm McClaren fra sin butik på King’s Road.

Hendes varemærke har altid været at krydse provokation med en nærmest konservativ respekt for kulturarv og tradition - det gælder både for hendes tøj og hendes politiske aktivisme. Af samme grund hædrede Dronning Elizabeth II hende også som en af »The New Elizabethans« i 2012; en ære, der var forbeholdt 60 markante kulturpersonligheder, som havde haft en afgørende betydning for Storbritannien i Dronningens regeringstid.

Vivienne Westwood viste forsiden fra Tatler Magazine i 1989, hvor hun havde forklædt sig som Margarat Thatcher. Fold sammen
Læs mere
Foto: Helle Arensbak.

Vivienne Westwood

»»De billeder jeg kan skabe med mit tøj, står langt stærkere, end det jeg kan formulere i en brandtale. Mine shows og mit tøj spreder budskabet for mig.««


Arven fra Thatcher

Men hendes respekt for kulturarv er lige så stor, som hendes autoritetstro er lille. I bedste Cindy Sherman-stil klædte hun sig ud som Margaret Thatcher på forsiden af Tatler Magazine i 1989 med teksten »This woman was once a punk«. »Kjolen, jeg havde på, var blevet bestilt af Margaret Thatcher og var fra Aquascutum, men hun havde annulleret ordren,« fortæller Westwood, der kunne passe tøj med daværende premierminister, med et smørret grin.

»Margaret Thatcher var en hykler. Måden jeg kunne gengive det på et foto var ved at tænke: »Der er barnet i sygehuset, og der er TV-kameraet. Jeg skal vise verden, hvor meget det bekymrer mig.« Og så tilføjede jeg en ekstra  tanke: »Vil folk tro på mig?«. Det var sådan, jeg fangede udtrykket. Magasinet kom på gaden under London Fashion Week, og den forside skabte kæmpe opmærksomhed. Jeg måtte selv kigge en ekstra gang, når jeg så det i en bladkiosk, for jeg kunne knap nok kende mig selv. En uge senere fik Tatlers redaktør, Emma Soames, sparket.«

Ifølge Vivienne Westwood er Margaret Thatcher den politiker, der har skadet Storbritannien mest. Hun frigjorde en økonomisk galskab uden sidestykke baseret på pyramidespillets logik, mener hun.

»Hun (Thatcher) er en kvinde af vores tid. Hvornår vågner vi op og gør noget aktivt imod hendes arvegods? Finanskrisen var et symptom på hendes økonomiske tænkning, og klimaforandringerne er nu prisen, vi betaler for den grådighed, systemet nærede.«

Vivienne Westwood erklærer sig som tilhænger af såvel demokrati og økonomistyring - til trods for, at det var selvsamme kvinde, der skabte symbolet for anarkisme.

»Jeg opfandt anarkisternes tegn som et symbol på, at vi ikke vil leve i et samfund, der baserer sig på en konstant tilskyndelse til at købe mere og mere for penge, vi ikke har, og som vi derfor må låne. Og en bankverden, der aldrig ønsker, at vi får afdraget vores gæld, men derimod stavnsbinder os til vores renter og renters rente,« siger Vivienne Westwood, der i vid udstrækning har brugt S/M-symbolik i sine designs for netop at understrege den pointe.

»Vi forelsker os i etablissementets forbrugsmønstre, fordi det befrier os fra at tænke. Vi skal bare købe noget mere. Men når vi forelsker os i vores forbrug, forelsker vi os netop i det, der tager livet af os selv og vores planet. Den mest aktivistiske bedrift i vor tid er at undlade at købe. Eller i hvert fald overveje, hvor meget du reelt har brug for. Vi kan ikke bare vente på, at der kommer en ny teknologi til, som vi kan leve af. Det er der ikke tid til.«

Men hvad skal komme i stedet for? Hvad mener damen, der selv er båret frem af en branche, som lever og ånder for at skabe nye behov og vække købelysten?

»Vi skal ikke holde op med at købe ting, men vi skal købe færre, bedre ting. Og så skal vi bekæmpe den voksende historieløshed. Hvis vi smadrer vores fortid, smadrer vi vores fremtid. We need culture instead of consumption,« siger hun.

»Det, der udgør den reelle trussel lige nu, er, at halvdelen af befolkningen er holdt op med at tænke, og den anden halvdel vil kun belære - ikke lære selv. Jeg bliver ved med at råbe op om denne her sag, fordi jeg ikke tør andet. Jeg kan ikke vente til i morgen, for der er det allerede for sent.«

Vivienne Westwood vil styre sin egen tid - ikke bombarderes med interviews. Men hun indvilligede i en samtale, når den kunne finde sted i græsset og uden en fast dagsorden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

»Moden er en min platform«

Vivienne Westwood vil selv styre sin tid. Og derfor havde hun på forhånd afvist at give mange interviews under sit besøg i Danmark. Hun vil nemlig ikke bare tale med en lille gruppe journalister, der løber med hver deres historie, men hellere henvende sig til en stor flok mennesker, der hver især kan sprede hendes budskab. Alligevel kunne hun ikke afvise en rebel, så da Berlingskes udsendte fangede hende efter hendes indlæg, siddende i solen med sin mand og tidligere designelev, Andreas Kronthaler, lod hun sig alligvel overvinde til at give svar på de spørgsmål, der pressede sig på.

Opskriften for fremtiden er ifølge den britiske trendsætter enkel. Så enkel at en skolepige fra Sverige også har gennemskuet det - og fået andre børn til at forstå det. Alt hvad der skader planeten, skader økonomien; alt hvad der gavner vores planet, gavner økonomien. Fint nok. Men hvordan konverterer man devisen til handling, spørger jeg?

»Stil krav til jeres regeringer. Hold dem op på de klimamål, de selv har sat, i stedet for at lade dem slippe af sted med at rykke på deadline eller ændre på præmisserne. Og så skal I selv være konkrete og specifikke, når I efterlyser ændringer. Vi er de ægte magthavere, der kan sikre, at politkerne ikke slipper afsted med abstrakte løfter,« siger Westwood.

Dernæst skal vi indse, at vi først bliver ægte klimaforkæmpere, når vi har uddannet os til fritænkere.

»En ægte aktivist er en person, der læser bøger, går på museum og tænker sig om. Du kan ikke manipulere med mennesker, der kan tænke for sig selv. Personligt læser jeg kun bøger, der mere end 100 år gamle. Det er naivt at tro, at du kan redde fremtiden uden at kende noget til din fortid.«

Vivienne Westwood har viet sit liv til moden, som hun aldrig bliver færdig med - aktivist eller ej. »Det er moden, der har givet mig en platform at tale fra,« siger hun. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Vivienne Westwood har taget stiletterne af og sidder i græsset på sin jakke og i flade sko. Men hun ligner stadig en über-cool silver fox - ikke en hengemt bedstemor. For hun er måske nok aktivist, men hun er fortsat stilikon for en flere generationer af designere, redaktører og unge fashionistaer i hele verden. Hvordan har hun det med den status?

»Jeg bliver aldrig færdig med mode, og jeg vil på ingen måde lægge afstand til den. Hvorfor skulle jeg det? Moden har givet mig min platform at tale fra og et sprog at kommunikere med.«

Hun kigger ned på sin hvide T-shirt. Hun har selv malet ordene »buy less« på den med blå maling. Hun ser rå og rigtig ud.

»De billeder, jeg kan skabe med mit tøj, står langt stærkere, end det jeg kan formulere i en brandtale. Mine shows og mit tøj spreder budskabet for mig.«