Ugens Extravaganza: »Grethe Meyer designede for at lette tilværelsen for husmødre, men husmødrene interesserede hende ikke«

Det er i disse år at vi opdager og genopdager tidligere tiders designikoner. Nyeste, gamle navn er Grethe Meyer (1918-2008), der er kendt for sine multifunktionelle designs for Royal Copenhagen, Holmegaard og Georg Jensen. Den progressive feminist fik et barn med en kollega, men valgte at leve alene med sin datter omgivet af sine egne kreationer og elskeren, Børge Mogensens, møbler. Vi mødte hendes arving, grandniecen Isabel Brammer, der i dag forvalter rettighederne til Grethe Meyers designs.

Barnebarn Isabel Bramer dækker bord med den nye version af Grethe Meyers STUB glas. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Hvordan er Grethe Meyers designs markante for den tid, hun levede i?

»Grethe levede i en spændende tid, hvor samfundet rykkede fra land til by, og hvor der kom fart på industrialiseringen. Kvinderne kom på arbejdsmarkedet, verden åbnede sig, og aborten blev fri. Hun ville designe til de moderne kvinder, hun kunne identificere sig med, for hun var selv en af dem. Hun udviklede designs, som var pladsbesparende og multifunktionelle - og som stod helt i kontrast til de musselmalede klunkehjem, hun selv var opvokset i. Hun gad ikke jagte folks efterspørgsel, men lavede det, hun selv ville eje. Og det virkede. Hun havde et uomtvisteligt talent men også exceptionel heldig timing.«

Hvordan passer hendes designs ind i vores tid?

»Grethe rammer ned i noget klassisk, som bliver ved med at overleve, når støvet har lagt sig på designmesserne. Hendes ting larmer ikke. De omfavner de omgivelser, de bliver placeret i. De vil ikke have unødvendig opmærksomhed, men henleder derimod vores blik på det dækkede bord, den serverede mad og blomsterne i vasen. Som menneske var hun ikke en underspillet type. Tværtimod. Men det var hendes smag. Og hun kunne ikke tvinges til at lave noget, hun ikke selv kunne lide.. Hun var fortaler for, at priserne på god kvalitet blev holdt så langt nede som muligt - ligesom hendes samtidige Børge Mogensen, som hun havde mere end et platonisk venskab med. De ville have deres designs ud til folket.«

Hvorfor er Grethe Meyer interessant både som designer og person?

»Personligt synes jeg, at hun er vanvittig interessant, fordi hun brød med det klassiske familiemønster, hvor kvindens plads var hjemme med børn, opvask og madlavning som vigtigste underholdning. Grethe derimod tog afgang fra Arkitektskolen som eneste kvinde i 1947, valgte at være alenemor med sin datter, Dorte, og knoklede samtidig for at få sine designs udbredt. Hun har uden tvivl været besværlig at arbejde sammen med, fordi hun var så målrettet og beslutsom.«

Isabel Brammer dækker bord med den nye version af Grethe Meyers STUB glas, der er kommet i produktion hos Holmegaard i år. Hele bagvæggen er Boligens Byggeskabe, som Grethe Meyer designede med Børge Mogensen. De var i produktion fra 1959-1980. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Hvem var hun inspireret af, og hvem designede hun til?

»Hun var ikke inspireret af andre, men af sin egen rolle som kvinde i en brydningstid. Hvordan kunne man forene fuldtidsarbejde og det at være alene med sin datter? Hvordan kunne man mindske de praktiske strabadser? Det gjorde hun med pragmatiske designs, som kunne bruges til både hverdag og fester, elementer, der kunne gå fra fryser til ovn og direkte ind på spisebordet. Hendes systematik sparede jo pludselig kvinder for en masse tid i køkkenet.«

Hendes designs var ukrukkede - var hun også selv det?

»Ja, hun var bestemt ukrukket. Men hun krævede substans i mennesker, hvilket godt kunne virke ret krukket. Hun designede i høj grad for at lette tilværelsen for kvinder i hjemmet, men husmødrene interesserede hende ikke. Hun talte henover hovedet på dem og talte direkte til mændene: om sit fag, samfundet og politik. Hun var dominerende, og hun levede efter devisen: »Det, jeg laver, og det, jeg gør, er rigtigt; man er nødt til at tro, at det, man laver, er rigtigt, ellers kan man lige så godt lade være«. Den selvsikkerhed gjorde hende ekstremt overbevisende, når hun skulle kunne sælge sine ideer til Holmegaard, Georg Jensen og Den Kongelige Porcelænsfabrik.«

»Grethes designs skaber de nydelige rammer for hjemmet, men du skal selv sørge for at tilsætte farverne i tilværelsen.«


Hvorfor er det aktuelt at relancere hendes designs netop nu?

»Jeg tror ikke, at det er mere aktuelt nu end tidligere. Da jeg overtog designrettighederne, fik jeg et godt råd til mit første møde med Fritz Hansen. De sagde: »Du sidder med nogle rigtig gode flasker årgangsvin, og der er ingen grund til at åbne dem alle på en gang. Det skal gøres i det rette selskab, med mennesker der påskønner det«. Alligevel har jeg fået mulighed for at åbne flere af »de gode flasker« på samme tid, da både Fritz Hansen og Holmegaard allerede har sat flere af Grethes designs i produktion igen.«

Isabel Bramer viderfører Grethe Meyers designarv og historie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Kommer øjet ikke til at kede sig, når det er omgivet af al den praktiske funktionalisme, der konstant bliver trukket frem fra arkiverne?

»Øjet får jo netop ro, når det er omgivet med lige og rette linjer og gennemtænke systemer. Grethe designede altid samme model i varierende størrelser og højder. Hun lavede for eksempel en serie vaser, Ocean, som er inspireret af New Yorks skyline. Den er meget varieret og ligger op til, at du kan lave et vaselandskab eller have dem hver for sig. Samtidig er hendes æstetik tænkt på samme måde, som når du indretter dig med ensfarvede lyse vægge. De indbyder til, at du selv fylder ud med malerier, reoler og farver. Når du ser Grethes ting enkeltvis, ser de måske anonyme ud, men når de er samlet, opdager du, at den kreative vildskab er noget, du selv kan fylde på tallerkenen eller putte ned i vaserne. Grethes designs skaber de nydelige rammer for hjemmet, men du skal selv sørge for at tilsætte farverne i tilværelsen.«