Træn dig selv i klogere adfærd

Stikker du halen mellem benene og indtager offerpositionen hver gang, nogen kritiserer dig? Dårlig strategi. Vælg i stedet en ny og bedre. Med coping - eller selvtræning, som det også hedder - kan du øve dig i at træne nogle andre strategier, mener makkerparret Arne Nielsson og Bjarne Lellek, der står bag en ny bog om emnet.

Sammen med psykologen Bjarne Lellek har verdensmesteren Arne Nielsson skrevet en opfølgning til bestselleren "Viljen til sejr," der udkom i 2003. Hvor coaching var omdrejningspunktet for den første bog, er coping - eller selvtræning, som forfatterne har valgt at kalde det - afsættet i den nye bog "Viljen til Sejr 2". Fold sammen
Læs mere

Da landsholdet i herrehåndbold deltog i VM i 2010, blev de spurgt, hvorfor de klarede sig så godt. Svaret fra én af spillerne var enkelt:

"Vi spiller hinanden gode."

Det er coachen Arne Nielsson, ti-dobbelt verdensmester og olympisk sølvvinder i kanoroning, der giver eksemplet.

"Hvis vi vil udvikle os som mennesker og skabe forandring i vores liv, er det helt centralt, at vi "spiller vores omgivelser gode". Når vi træner os selv i at præstere nogle gode afleveringer til andre, vil vi med stor sandsynlighed få lige så gode afleveringer retur. Samspillet med andre mennesker er et helt afgørende og vigtigt fundament, når man gerne vil arbejde med at gøre sig selv til et sundere og stærkere menneske med en følelse af at lykkes," forklarer Arne Nielsson.

Sammen med psykologen Bjarne Lellek har han skrevet en opfølgning til bestselleren "Viljen til sejr," der udkom i 2003. Hvor coaching var omdrejningspunktet for den første bog, er coping - eller selvtræning, som forfatterne har valgt at kalde det - afsættet i den nye bog "Viljen til Sejr 2", der udkom i torsdags.

Læs også:
5 måder at cope på - og 10 gode spørgsmål til dig selv

Bliv mere bevidst om strategierne

"Træn dig i det, der gør dig bedre."

Det er ét af hovedbudskaberne i bogen, der med coping-begrebet lægger op til, at vi skal blive mere bevidste om de strategier, vi vælger i en række situationer. Alt for mange træner nemlig ifølge Arne Nielsson i noget, der gør dem direkte dårligere. Uden at de vil det, men det sker og vil gentage sig, hvis ikke man stopper op og kigger sig selv i spejlet.

"Det kan være, man ikke er særlig god til at modtage kritik og hver gang ubevidst kommer til at bringe sig selv i en offerposition. Måske bliver man ved med at forsvare det, der faktisk gik galt. Man gentager et mønster og vælger enten at stikke halen mellem benene og tage flugtvejen nedad den nærmeste kældertrappe eller at smække hårdt med døren. Dårlig strategi, fordi den ikke fører én noget godt sted hen. Vælg i stedet en ny strategi. En ny adfærd i den konkrete situation," siger Arne Nielsson.

For eksempel stille og roligt at spørge ind til kritikken. Hvad mener kollegaen eller kæresten eller naboen med deres kritik. Hvad ligger der i den, er den berettiget - eller ikke. Snak om det.

"Men det kræver selvfølgelig, at man først og fremmest bliver bevidst om, hvor det er, man vælger de forkerte strategier. Det kan være lidt af et arbejde at finde frem til, men er en god og langsigtet investering," siger han.

I bogen er der en række coping-øvelser og træningsmodeller, som skal hjælpe læseren i gang med at komme i en ny retning. Alt sammen ved at træne sig selv i det, der gør én bedre, som det hedder. Og ved at undersøge, hvordan man kan gøre det bedre næste gang, noget er på vej til at gå galt.

Læs også:
Fra opdrager til coach
Sådan styrer du dit raseri
Arne, jeg elsker dig ikke mere

Hold et spejl op
Samtidig giver de to forfattere deres bud på, hvordan vi holder fast i vores målsætninger og opnår det, vi gerne vil.

"Det kan indimellem være nødvendigt at holde et spejl op for sig selv og spørge: Når du egentlig det, du gerne vil? Og hvis du ikke gør, hvad er så årsagen? Og hvordan kan du opnå det, du gerne vil?" siger Arne Nielsson.

Et godt sted at starte med coping er at finde ud af, hvad det er, man ser efter i sit liv, mener bogens forfattere.

"Vi får øje på det, vi vælger at se efter. Hvis vi for eksempel møder på arbejde og udelukkende tænker over, hvad der dræner én for energi, hvad er det så, vi får øje på?," spørger Arne Nielsson.

I bogen giver han et eksempel fra sin hverdag. Hver gang han skal parkere, har han vænnet sig til at kigge efter ledige parkeringspladser.

"Jeg får at vide, at jeg altid er så heldig, fordi jeg ofte finder en parkeringsplads tæt ved indgangen. Mange andre kigger kun efter de optagede pladser. Eller hvad de TROR er optagede pladser. De har på forhånd en negativ forventning, og den kommer man ikke så langt med."

Når følelserne tager over

Ifølge bogens forfattere er det vigtigt at være opmærksom på sine følelser, når man træner sig selv i få nogle bedre strategier. Nogle gange tager følelserne over, og så er det langt fra sikkert, at vi coper hensigtsmæssigt.

Man skal ikke slå følelserne fra, men være opmærksom på, hvilken betydning, de kan have i en bestemt situation.

"Mange har  i parforholdet oplevet, at en lille misforståelse skaber et skænderi, der er helt ude af proportion. Næste morgen glemmer den ene måske at give et farvelkys eller sige: God arbejdslyst. Hvis man i forvejen er ramt, spekulerer man måske resten af dagen på at returnere en sur aflevering. Men det er en uhensigtsmæssig måde at cope på," hedder det i bogen, hvor forfatterne også stiller spørgsmål som:

"Er du overbevist om, at alle dine coping-strategier i livet er fornuftige? Hvordan tackler du kollegaen, som ikke forstår? Eller den svære samtale med partneren - og alle de andre store udfordringer i livet?

Læs også:
5 måder at cope på - og 10 gode spørgsmål til dig selv
Arne, jeg elsker dig ikke mere
Sådan styrer du dit raseri