Traditionsrig Tiger

Den svenske modescene stormer frem med mærker som ACNE, Filippa K, J Lindeberg og Tiger of Sweden. Tiger adskiller sig fra de andre nyere mærker ved at have en mere end 100 år gammel tradition. Skrædderhåndværk kombineret med et moderne snit kendetegner mærket.

Foto: Tiger of sweden Fold sammen
Læs mere

De ligner 3.g-drenge fra Herlufsholm, som de kommer ind på podiet i tætsiddende, mørke jakkesæt under dobbeltradede trenchcoats og med lædertasker henslængt over skulderen. Stramme, højtaljede bukser med læg til en løsthængende cardigan af morfar-modellen er også sagen. Og så er taljebæltet ikke forbeholdt kvinder. Sådan skal moderne mænd anno 2007 se ud, hvis det står til tøjfirmaet Tiger of Sweden, der for nylig viste sin efterårskollektion frem i Stockholm.

At tage klassiske elementer i herremoden og give dem et moderne tvist i snittet er hele filosofien bag Tiger of Sweden, og det har det været, lige siden tøjmærket tilbage i 1903 startede som et tomandsfirma i byen Uddevalla i det sydlige Sverige.

Oprindeligt var mærket specialiseret i skræddersyede jakkesæt til mænd, men de sidste ti år har Tiger også lavet tøj til kvinder, og i 2000 lancerede Tiger sin jeans-kollektion, som har været med til at give mærket et yngre og mere trendy image.

I dag er en af hovedmændene bag Tiger of Sweden den unge Fredrik Blank, der flere gange er blevet kåret som årets designer af svenske modemagasiner. Da M/S møder Fredrik Blank er han selv klædt i tøj fra Tiger - et par tætsiddende tweedbukser, en grå rundhalset sweater og en strikket hue med kasketskygge. Fredrik Blank står for Tigers herrekollektioner, og for ham er nytænkningen af de kendte elementer afgørende.

»Tiger har altid haft det som sit mantra at være fornyeren af konfektion og skrædderi. Hvis man, når man f.eks. arbejder med et mønster, tager skrædderitraditionen og kombinerer den med en moderniseret udgave af det, så bliver det vældig interessant. Der er en mandighed ved det, vi laver. Det er ikke en flamboyant mode, men en anvendelig mode, og det, tror jeg, kommer fra traditionen med skrædderiet, som også har et maskulint udtryk,« siger Fredrik Blank.

Fredrik Blank var selv uddannet skrædder, inden han kom ind på Beckmans Designhögskola i Stockholm og blev designer, så hans personlige baggrund afspejler firmaets idealer om håndværk kombineret med design.

»Design og kreativitet er én ting, men samtidig er håndværket også en profession, som vi kan anvende, også i fremtiden. I og med at jeg har syet, så ved jeg også, hvad det indebærer at lave en konfektioneret stil. Vi har lavet kollektionen Silver Label, som passer til yngre kunder. Her har det været mit mål at forbinde det kreative med traditionen og gøre det til en ung, moderne vare. Man vil ikke se ud som sin far, men som en moderne mand i 2007, men stadig ud fra nogle skrædderværdier,« siger Fredrik Blank.

Tiger of Sweden har i dag fire linjer og viste efterårskollektionerne frem ved deres modeshow på et gammelt trykkeri i Bromma i udkanten af Stockholm. På herresiden er der Black Label og Silver Label, hvor den sidste er den dyreste og designmæssigt modigste. Det er her, man kan kombinere stormaskede uldcardigans med silkeskjorter og bukser med læg.