To kendte danskere med mange Facebook-følgere er ikke i tvivl: Dette indhold spredes mest

Det nye Facebook-læk, som Berlingske har fået adgang til, viser, at det sociale medies algoritmer fremmer voldeligt og polariserende indhold. Men Jim Lyngvild og Dan Rachlin, der begge har populære Facebook-sider, vil ikke stoppe med at bruge det sociale medie.

»Vi skal ud i ekstremer i Mark Zuckerberg (Facebook-stifteren, red.) og hans disciples skrupelløshed, som jeg jo godt ved stiger time for time for at maksimere profitten i deres milliardforretning, før jeg ville forlade Facebook,« siger Dan Rachlin, der har 30.000 følgere på Facebook. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En række kendte danskere bruger Facebook til at promovere sig selv og til at udbrede deres holdninger. Designeren og fotografen Jim Lyngvild tilskriver således en stor del af sin succes det sociale medie, mens det i 10 år har været et værktøj for dj'en og radioværten Dan Rachlin til at få udbredt sine meninger om sine mærkesager til rigtig mange danskere.

Men et nyt læk, som Berlingske som den eneste danske avis har fået adgang til, giver et indblik i en virksomhed, hvor ansatte oplever at kæmpe en ulige kamp mod de bølger af misinformation, voldsforherligelse, konspirationsteorier og had, der på ingen tid kan sprede sig som steppebrande over det sociale medie og trække millioner af brugere med sig.

Det får dog ikke Jim Lyngvild til at genoverveje sin brug af Facebook som platform til at interagere med sine 170.000 følgere og til at promovere sine egne produkter.

»Jeg stopper ikke med at bruge Facebook, før Facebook lukker. Jeg er ikke en af de kendisser, der bruger sociale medier til at tjene penge og få gratis rejser eller colaer, eller hvad ved jeg, og så vender sig om og siger, de har ‘brug for en detox’ (en afvænning eller afgiftning, red.), fordi det er ‘åh så hårdt’. Hvis man vil tjene penge på at reklamere for andres firmaer, man må tage den ballade, der følger med,« siger Jim Lyngvild. Han forklarer også, at han ikke reklamerer for andre end sig selv.

En af anklagerne mod Facebooks algoritme er, at den automatisk sørger for, at indhold, som en given gruppe kan blive vred over, bliver vist til netop den gruppe mennesker.

Jim Lyngvild bekræfter, at han tydeligt kan se, at nogle af hans opslag pludselig bliver udbredt blandt folk, der givetvis vil blive sure over dem, selvom han også tilskriver tendensen til deling i lukkede grupper.

»Da jeg blev vaccineret, kunne jeg se, at kommentarerne i mine opslag pludselig flød over med kritik fra vaccinemodstandere – og min indbakke blev fyldt med anklager om, at jeg var i lommen på Bill Gates, Dronningen og satanister, og hvad ved jeg. Når jeg viser et billede, hvor jeg har pels på, kan jeg også tit se, at det pludselig vælter ind med kommentarer fra vrede veganere,« siger Jim Lyngvild.

Gøgler og autodidakt algoritmeekspert

Dan Rachlin, som er dj og radiovært, begyndte for cirka ti år siden at skrive sine holdninger på Facebook, fortæller han. Det gik hurtigt op for ham, at han med sine holdningstilkendegivelser om legalisering af cannabis, omskæringsmodstand og #metoo fik adgang til dels en masse mennesker og dels de etablerede medier. Men han opdagede også en tendens.

»Det er svært for folk at adskille min holdninger fra mit primære job, som jo er at være gøgler af Guds nåde og spille musik for folk som dj. Men jeg stopper jo ikke en Bee Gees-sang til en firmafest for lige at tale om legalisering af cannabis,« siger Dan Rachlin.

Ingen ved rigtigt, hvordan algoritmen virker, men Dan Rachlin fortæller, at han med tiden blev en slags selvlært ekspert og fandt ud af, hvad der skulle til for at give opslagene luft under vingerne.

»Jeg opdagede, at jo mere drillende eller provokerende jeg var, desto større udbredning fik mine opslag, og desto større var også sandsynligheden for, at etablerede medier samlede mine opslag op. Jeg har også fundet ud af, at hvis jeg skriver for mange opslag på en dag, så får de mindre udbredning,« siger Dan Rachlin, som har omtrent 30.000 følgere.

I et nyligt Facebook-opslag skrev han om, at han ikke vil stoppe med at provokere i sin jagt på følgere.

Dan Rachlin mener dog, at det kræver selvkontrol ikke at være for provokerende eller vred i sine opslag, når han nu ved, at det netop kan få dem til at få større udbredelse, siger han. Samtidig er han glad for, at hans følgere kan se, at han er et menneske med følelser. Han mener også, at folk følger ham, fordi de godt kan lide hans provokerende tilgang til emnerne.

Skruppelløse Facebook-disciple

Dan Rachlin kan ikke nævne én ting, der kunne komme frem om Facebooks forretningsmetoder, som ville få ham til at droppe det sociale medie. Til gengæld opridser han et andet scenarium, der ville få ham til at trykke på »slet«-knappen i sine profilindstillinger.

»Vi skal ud i ekstremer i Mark Zuckerberg (Facebook-stifteren, red.) og hans disciples skrupelløshed, som jeg jo godt ved stiger time for time for at maksimere profitten i deres milliardforretning, før jeg ville forlade Facebook. Det, der i højere grad ville få mig til at slette min profil, var, hvis jeg pludselig oplevede, at der kun blev kommenteret ‘godt brølt, løve’ eller omvendt ‘hold din mund, din afdankede pladevender’, når jeg slog noget op. Det er ikke interessant, hvis man kun bliver mødt med enten mod- eller medvind. Jeg vil høre, hvad folk derude mener om sagerne,« siger Dan Rachlin.

Jim Lyngvild er også glad for at høre, hvad hans følgere mener. Han siger, at han er glad for, hvor meget de interagerer med hans opslag, fordi det netop skaber liv på hans side og udbredelse af hans opslag. Men selvom Facebook har været en vigtig faktor i Jim Lyngvilds succes, mener han dog, at han alligevel ville have klaret den uden sociale medier.

»Folk har jo også gjort store ting inden Facebook. Nu kan succesen bare komme hurtigere. Til gengæld er der jo også flere om buddet, hvor jeg i 80erne kun havde skullet konkurrere med Per Wiking,« slutter Jim Lyngvild.