Syv medier går sammen om at byde på radiokanal: »Vi har ingen ambitioner om at føre Radio24syv videre«

Når Radio24syvs radiokanal går i udbud, går syv medier sammen om at byde på kanalen. Deres mål er at lave en radiokanal, der både er national, regional og lokal. Hvordan det helt præcist kommer til at se ud er dog endnu ikke fastlagt.

Bjarne Munck er viceadministrerende direktør i Jysk Fynske Medier, der står i spidsen for det nye radioprojekt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Når Radio24syvs radiokanal skal på auktion, har syv mediehuse tænkt sig at byde sammen. Og kanalen skal favne både national, regional og lokal radio.

Det fortæller Bjarne Munck, viceadministrerende direktør i Jysk Fynske Medier, der står i spidsen for det nye radioprojekt.

»Vi vil lave en public service-kanal, der favner bredt, og derfor var det oplagt at samle sig med medier, der er placeret forskellige steder i Danmark,« siger han.

Udover Jysk Fynske Medier er det Herning Folkeblad, Skive Folkeblad, Sjællandske Medier, Lolland-Falsters Folketidende, Flensborg Avis og Radio ABC i Randers. Og der er stadig plads til flere, lyder det.

»Der ligger en åben invitation til Bornholm, de er absolut velkomne,« siger Bjarne Munck.

Derudover har de et samarbejde kørende med Jyllands-Posten og Der Nordschleswiger.

»Jyllands-Posten er stærke på landsdækkende nyheder og har måske også nogle internationale tråde vi kan trække på,« siger Bjarne Munck.

National, regional, lokal

Selvom Radio24syv har haft stor succes på kanalen, har de syv mediehuse ikke tænkt sig at arbejde videre ud fra deres koncept, hvis de får lov til at overtage kanalen.

»Vi har kæmpe respekt for det, Radio24syv leverer i dag, men vi har ikke nogen ambitioner om at føre det videre. Vi har behov for at gennemtænke, hvordan en mere balanceret, national, regional, lokal radiokanal kan bygges op, og hvilke programflader det giver mest mening at opfinde ind i det. Det er et arbejde, der stadig er i gang,« siger Bjarne Munck og fortsætter:

»Kanalen skal skille sig ud ved også at tilbyde regionalt og lokalt indhold og ved at understøtte demokratiet.«

Men er der ikke andre radiokanaler i dag, som tilbyder regionalt og lokalt indhold og understøtter demokratiet? F.eks. DR?

»Jo, det ville DR nok også sige, men nu er det jo besluttet, at DR ikke skal have denne sendeflade,« siger Bjarne Munck.

Vil jeres profil minde om DRs?

»Nej, vi vil ikke have en profil som deres. Vi vil have vores helt egen profil. Men det er for tidligt at sige, præcis hvilken profil vi vil have,« siger han.

Nu vil I både lave national, regional og lokal radio, og jeres mediehuse er placeret i stort set hele landet. Bliver det ikke en udfordring at favne så bredt?

»Jeg tror, det bliver mere en fordel end en udfordring, at vi favner bredt. Vi er jo meget lokalt forankrede alle sammen, og en del af os laver radio i forvejen, så de fleste ved godt, hvad det vil sige at arbejde med lyd,« siger Bjarne Munck.