Sværd, drager og smukke kurver

Spil: Heavenly Sword og LairPlaystation 3 begynder at vise sit potentiale. Fri har smugkigget på to smukke spil, der snart udkommer. Både »Heavenly Sword« og »Lair« er så underskønne, at man ofte glemmer at bekæmpe fjenderne.

Preview af: Heavenly Sword

Platform: Playstation 3

Udgiver: Sony/Nordisk Film

Udkommer: September 2007

Preview af: Lair

Platform: Xbox 360

Platform: Playstation 3

Udgiver: Sony/Nordisk Film

Udkommer: September 2007

Når Nariko står og kigger ud over bjergskråningen, danser hendes tre meter lange hår i vinden. Det er ildrødt, flettet og bevæger sig om hendes orientalske ansigt som slangerne på Medusa. Himlen afspejles i det tilsyneladende tonstunge sværd, der hænger over hendes skuldre. Men vægten bekymrer hende ikke. For det utrænede øje er hun fortabt på dette bjerg og kan ikke komme ned til sine fjender, der står i hobetal og venter og råber smædefulde ord efter hende. Hun kigger sig omkring, sonderer terrænet. Det er først, når hun bevæger sig, magien starter.

I én bevægelse så smuk som en ballerinas griber hun fat om sværdet, svinger det foran sig og kapper et 30 centimeter tykt reb foran sig i stykker. Hun hopper ud på det, og surfer langs det mens hun undgår pilene, der bliver skudt mod hende. Nariko nærmer sig sine fjender. Hun sætter af. svæver op i luften, drejer rundt og sparker sin første fjende ned i samme øjeblik, som hun lander på platformen. Mindst 20 fjender omringer hende. Bevæbnet med sværd, skjold og økser. Nariko stiller sig i kampstillingen. Kom an.

Ikke blot er Nariko fra det kommende kampspil Heavenly Sword en frygtløs, smuk kvinde. Hun er også en af spilhistoriens bedst tegnede og animerede heltinder. Her tænker vi ikke bare på, at hun er sparsommeligt klædt og har veldrejede kurver. Nej, WETA det er dét firma, der blandt andet hjalp Peter Jackson med de digitale effekter i Ringenes Herre og King Kong har været med til at udvikle spillet og i særdeleshed animationerne. Resultatet er underskønt. Heavenly Creatures er et af de spil, hvor man i et roligt øjeblik tager sig selv i at glane ud over landskabet, skrue op for det episke soundtrack over anlægget og forelske sig i den yppige streg, spillet er tegnet med.

Bag den smukke facade gemmer sig et intenst kampspil, hvor man ofte kæmper mod snesevis af fjender på samme tid. Nariko kan allerede fra starten af spillet veksle mellem tre kampformer: Hun kan svinge sit sværd kraftfuldt og smadre sig gennem modstandernes skjold. Hun kan bevæge sig i et så højt tempo, at hun kan matche fire-fem fjender på samme tid. Sluttelig kan hun svinge sværdet så bredt, at hun kan holde afstand til større grupper af fjender og forhåbentlig snitte lidt i dem samtidig.

Mat Hat hedder en af spillets producere fra udviklerfirmaet Ninja Theory. Han forklarer idéen bag spillet således:

»Skal jeg være helt ærlig, så har film været den største inspirationsfaktor. Wushu-film såsom »Crouching Tiger, Hidden Dragon« og »Hero«. Vi er gået efter den der følelse af overdrevet, filmisk og billedskøn ballet i vores kampscener,« forklarer Mat Hat.

Plottet i spillet er overskueligt, men indeholder nogle af de samme kvaliteter som de klassiske asiatiske fortællinger. Klanen, som Nariko er født i, beskytter det himmelske sværd et magisk våben sendt fra guderne. En grisk konge erobrer og voldtager landet, den fredselskende klan bor i. I et desperat øjeblik tager Nariko sværdet op i håbet om, at hun er den udvalgte, der kan tøjle det. Det kan hun, men den mørke kraft i sværdet dræner langsomt livet ud af hende. Kan Nariko nå at kæmpe sig gennem fjenderne og generalerne, indtil hun står ansigt til ansigt med kongen? Det må vi se, når spillet udkommer om godt en måned. Også det andet spil, vi fik lov at prøve før tid, handler om en verden, der er ved at gå under. I Lair er man drageridder i en nation, der efter årtier med fred er ved at sprænges af had. Aristokraterne fra Asylia bliver angrebet af arbejderne fra Mokai, og krigen truer med at destruere alt liv. Ingen er klar over, hvordan og hvorfor det hele startede. Er det kirken og biskopperne, der trækker i trådene?

Den verden, Lair foregår i, er brutal, men også smuk. Mennesker er som i virkeligheden i kontrol, men dyrelivet er langt mere fantastisk. På toppen af fødekæden er dragen: Krigerens tro følgesvend og det vigtigste våben i kamp. Når man sidder i sadlen er katapulter, krigsskibe og hele legioner af fodtudser lette ofre for de ildkugler, dragen spyr af sted. Udfordringen ligger snarere i at bekæmpe fjendens drager. Nogle af dem er små og skrøbelige. Andre er gigantiske og legendarisk stærke. At være dragejæger i Lair er intenst.

Første gang man sadler op og flyver ud, bemærker man straks spillets detaljegrad. Fantastisk. Man kan se flere kilometer ud i horisonten, vandet bølger smukt og realistisk, mens bygninger, landskaber og ikke mindst drager er rige på detaljer. Der er virkelig kælet for hver enkelt figur, spillet fremstår som et gotisk kunstværk.

Selve gameplayet i Lair kan bedst betegnes som »Top Gun«, hvor F14-flyet er skiftet ud med et levende ildspyende bæst. Man drøner rundt mellem skyerne i direkte duel med fjenderne, og det gælder ustandseligt om at tjekke omkring sig, mens man jager sit næste mål.

Styringen i spillet er også bemærkelsesværdig. I stedet for at bruge den lille styrepind til at bestemme dragens retning, skal man vende og dreje og tilte den bevægelsesfølsomme PlayStation 3-controller. I starten virker det kluntet, efter 30 minutter giver det lidt mening og efter en time, indser man, at det er den helt rigtige måde at styre spillet på.

I Lair falder man desuden i den samme æstetikfælde, som det er tilfældet i Heavenly Sword. Man glemmer alt om spil og fjender og ildkugler, der farer én om ørerne og beslutter sig i stedet for at flyve en tur ud over havet og nyde solnedgangen. Det er dumt, hvis man gerne vil videre i spillet, men det er fantastisk, hvis man først og fremmest er en stor kriger, men samtidig en følsom type.

Begge spil understreger desuden, at PlayStation 3 er som skabt til at skænke spillerne disse storslåede oplevelser. Maskinens overlegne muskelkraft blandet med dygtige designere bør udmunde i det ene kuldegysningsfremkaldende virtuelle univers efter det andet. Maskinen har endnu ikke solgt specielt godt både på grund af prisen, og på grund af den hårde konkurrence fra Xbox 360 og Nintendo Wii.

Men det er spil som disse eksklusive udgivelser til PS3, der passer på målgruppen der skal »brande« maskinen de kommende år. Begge spil udkommer i løbet af september, og vi afslører naturligvis på disse sider, om de endelige produkter er værd at investere i.