Sundhedsdebattør kritiserer Coop-kampagne: »Det bliver en form for tvangsspisning«

Sundhedsdebattør Morten Elsøe kritiserer Coops kampagne mod madspild, men kommunikationsdirektør for Coop mener, at danskerne godt kan forstå budskabet.

Danskerne skal blive bedre til at undgå madspild. Det er budskabet i Coops kampagnevideo »Sammen redder vi Maden«. Sundhedsekspert er dog uenig i et af kampagnens budskaber. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Til lyden af sangen »I Wanna Be Like You« fra Disney-klassikeren »Junglebogen« ser man, hvordan man kan undgå madspild: Man spiser op. Laver mad til en hel uge. Og smider ikke noget ud.

Det er konceptet i Coops nye kampagnevideo »Sammen redder vi Maden«, der skal få danskerne til at undgå madspild.

»Tusind tak til dig, for når vi alle spiser op i stedet for at smide ud, gør det en kæmpe forskel for klimaet,« siger speakerstemmen i den 30 sekunder lange video.

Det kan synes som et sympatisk budskab, men videoen og budskabet om, at vi skal huske at spise op, møder nu kritik.

»Vi bekæmper ikke madspild ved at ignorere vores mæthed. Og vi løser ikke klimakrisen ved at spise op. Det kunne man ellers godt komme til at tro efter at have set Coops kampagne ‘Sammen redder vi maden’,« skriver Morten Elsøe på Twitter og Instagram.

Det skaber ufrivillig overvægt

Morten Elsøe er sundhedsdebattør, foredragsholder og forfatter til flere bøger om mad og ernæring. Han er desuden vært på podcasten »Detox din hjerne« og arbejder på blandt andet sociale medier med at punktere myter om sundhed.

Som udgangspunkt synes han, at Coops kampagne er god, men pointen med at opfordre danskerne til at spise op, synes han, er problematisk:

»At spise i fravær af sult træner os til at spise mere, end hvad vi har behov for. Det kan være med til at skabe ufrivillig overvægt i samfundet.«

I opslaget på Instagram skriver Morten Elsøe desuden, at vi ved at spise mere mad, end hvad vi har lyst til, netop skaber madspild.

»Det er en gammeldags idé, at man opfordrer folk til at spise op, for på den måde at gøre noget godt for klimaet,« siger han.

»Det bliver en form for tvangsspisning.«

Tror du ikke, at ved, at man spiser op, også selvom man ikke er sulten, så lærer man, hvor meget mad man har behov for, og dermed hvor meget man kan spise?

»Det er en klassisk fejlslutning, mange mennesker laver. Forskning viser noget helt andet. Nemlig at man i stedet vænner sin krop til, at den har behov for mere mad, end den egentlig har.«

I stedet burde man gøre noget andet. Han peger blandt andet på, at man kan gemme sine rester til dagen efter og bruge dem som små mellemmåltider.

Som eksempel nævner Morten Elsøe, at da han kom hjem fra arbejde i dag, var hans seksårige datter sulten. Han spurgte hende som det første, om der var nogle af de rester, de havde i køleskabet, som hun havde lyst til. Og det havde hun. Hun endte med at få nogle opvarmede kartofler med lidt salt og smør.

»Det er en god måde at undgå madspild på, da man på den måde ikke spiser mere, end hvad man har behov for og lyst til,« siger han.

Morten Elsøe er uddannet cand.scient. i molekylær ernæring og fødevareteknologi. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Folk skal ikke overspise

Til kritikken svarer Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, at kampagnen ikke vil opfordre folk til at spise mere.

»Vi er enige i, at vi ikke skal spise mere, end vi har brug for. Kampagnen handler om, at vi skal reducere madspild, og ved at vise, at man ikke behøver smide mad ud, opfordrer vi netop til det,« siger han.

Jens Juul Nielsen mener, folk godt kan forstå budskabet om, at det handler om at undgå madspild, og at man selvfølgelig ikke skal overspise.

Når Morten Elsøe tolker en del af jeres kampagne som en opfordring til at spise mere, og der i videoen er et klip, hvor en kvinde spiser resterne af en lagkage, som egentlig skulle smides ud, så har I vel ikke været tydelige nok med jeres budskab?

»Jeg tror, de fleste forstår budskabet alligevel. Vi planlægger ikke at lave det om, fordi en enkelt person mener, det er et problem,« siger Jens Juul Nielsen:

»Jeg tror, de fleste tolker budskabet, som vi sender ud.«