Stort museum kapper skrumpehoveder af sin udstilling

For at undgå at tegne et stereotypt og racistisk billede af oprindelige folk som vilde og uciviliserede fjerner museum i Oxford nu genstande fra sin udstilling.

Pitt Rivers Museum i Oxford fjerner nu de såkaldte skrumpehoveder, tsantsas, fra sin udstilling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Wikimedia Commons

Et af verdens fineste etnologiske museer fjerner nu en række genstande, bl.a. sydamerikanske skrumpehoveder, de berømte tsantsas med sammensyede læber og øjne, fra sin udstilling for at undgå at give et stereotypt billede af oprindelige folkeslag som vilde og primitive.

Pitt Rivers Museum midt i universitetsbyen Oxford er bl.a. berømt for sin samling af tsantsas, som gav inspiration til en scene i en af Harry Potter-filmene, men når museet sidst på måneden genåbner efter coronanedlukningen, bliver det uden skrumpehoveder og en række andre fascinerende genstande, skriver The Guardian.

En medarbejder på Pitt Rivers Museum med nogle af de genstande, som fjernes fra museets udstilling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pitt Rivers Museum.

Målet er at skabe en udstilling som med nye og mere korrekte tekster giver et mere nuanceret billede af oprindelige folkeslag, og forandringen er også et led i det opgør med Storbritanniens imperiale fortid, hvor briter fjernede eller stjal kulturskatte fra kolonierne.

Vestlige museer til debat

Diskussionen om vestlige kolonimagters hjembringelser af fremmed kulturarv, som nu kan ses på store museer i Europa og USA, og opgøret med synet på de tidligere kolonier og besiddelser, foregår ikke kun i Storbritannien. I Frankrig har præsident Emmanuel Macron f.eks. lovet at tilbagelevere kulturskatte, som blev stjålet i lande i Afrika og bragt hjem til Frankrig, da landet var en kolonimagt. Ofte er der tale om enestående kulturskatte, som museerne har svært ved at give fra sig.

I alt 120 genstande fra hovedsageligt Indien, Tibet, Malaysia, Nigeria, Papua New Guinea, Ecuador og Salomonøerne bliver fjernet fra udstillingen i Oxford. Der er tale om dele af døde mennesker, som man mener udstilles på en uetisk måde. Ud over skrumpehoveder, der har været udstillet i 80 år, drejer det sig bl.a. om dekorerede kranier, mumier, hårprøver og skalpe.

Den nye udstilling skal have et mere korrekt etisk syn på de folkeslag, som den beskriver. Den hidtidige udstilling har styrket »et racistisk og stereotypt« syn på andre kulturer, siger museets direktør, doktor Laura Van Broekhoven.

Billede af den gamle udstilling på Pitt Rivers Museum i Oxford. Nu fjernes flere af genstandene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pitt Rivers Museum.

»En publikumsundersøgelse, som vi har gennemført, viser, at vores besøgende ofte så museets udstilling af dele af døde mennesker som et testamente fra »vilde«, »primitive« eller »grusomme« kulturer. I stedet for at give besøgende en dybere forståelse af forskellige måder at leve på underbyggede udstillingen en racistisk og stereotyp opfattelse, hvilket er i strid med museets etiske værdier,« udtaler Laura Van Broekhoven i en pressemeddelelse.

Også i Frankrig diskuterer man museumsgenstande, som blev stjålet eller fjernet fra kolonierne, da Frankrig var en kolonimagt. Præsident Emmanuel Macron har lovet at tilbagelevere kulturarv til afrikanske lande. Billedet er fra Quai Branly Museum-Jacques Chirac i Paris. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christophe Petit Tesson/EPA/Ritzau Scanpix.

Den nye udstilling skal vise de besøgende, at mange af museets 500.000 genstande er blevet stjålet, da Storbritannien var en kolonimagt, og museets medarbejdere går nu i gang med at tage kontakt til repræsentanter for oprindelige samfund for at høre, om genstande skal returneres, eller om de skal udstilles på en ny måde.

Museet har i tre år arbejdet på at reformere sin udstilling, som er blevet kritiseret for at repræsentere et imperialistisk syn på andre kulturer og i flere tilfælde give et forkert billede af disse kulturer.

Skrumpehovederne kommer oprindeligt fra Shuar- og Achuar-folket, som lever i regnskoven i Ecuador og Peru. De er farverigt blevet betegnet som hovedjægere, og man har troet, at skrumpehovederne stammede fra dræbte fjender. Museet har i en forklarende tekst ved en montre beskrevet genstandene på denne måde. Problemet er, at det er forkert.

Jefferson Acacho, leder af en organisation for Shuar-folket i Zamora, Ecuador, siger, at de autentiske tsantsas ikke kom fra fjender, men fra klanledere, som man ville hædre.

»Når en leder var død, var det en måde at vise respekt på. Læber og øjne blev syet sammen, fordi man troede, at hovedet stadig kunne se og spise efter døden, hvilket ville give den døde en styrke, som ville gøre skade og forhindre de efterladte i at opnå magt,« siger Jefferson Acacho.

»En publikumsundersøgelse, som vi har gennemført, viser, at vores besøgende ofte så museets udstilling af dele af døde mennesker som et testamente fra »vilde«, »primitive« eller »grusomme« kulturer,« siger Laura Van Broekhoven, direktør på Pitt Rivers Museum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pitt Rivers Museum.

Tre af skrumpehovederne på museet anses for at være ægte, mens fire andre anses for at være falsknerier fremstillet af lig stjålet fra sygehuse og lighuse mellem 1870 og 1930.

Black Lives Matter-kampagnen har skubbet til museernes bestræbelser på at udstille deres genstande i et korrekt historisk lys, blandt andet når det gælder de oprindelige folk og slavehandelen. Herhjemme har Nationalmuseet besluttet at fjerne ordet eskimo fra sin udstilling, Glyptoteket har ændret titler på skulpturer af slaver, og M/S Museet for Søfart har ændret på tekster til dele af sin udstilling, som er blevet kritiseret for at være utidssvarende og sexistisk.

Det er endnu ikke besluttet, om og i givet fald hvornår skrumpehovederne vil blive udstillet igen i en ny og bedre forklaret udstilling, eller om de skal repatrieres, skriver The Art Newspaper.