Stem på Københavns største vartegn: Hvilket sted eller hvilken bygning rummer hele byens sjæl?

De seneste uger har vi modtaget en masse bud fra jer læsere om, hvilken bygning eller hvilket sted der tegner København. Vi har udvalgt fem nominerede til æren, og her kan du læse, hvad læserne har at sige om cykler i byen. I bunden af artiklen kan du være med til at kåre, hvilket af de fem der er Københavns største vartegn.

Cyklister ved Dronning Louises Bro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Kære københavnere!

I har givet jeres bud og sat navn på, hvilke bygninger, steder eller ting i København der rummer så meget af byens sjæl i sig, at de er Københavns største vartegn. Den tredje nominerede er cykler i byen - dem, der hver dag suser rundt i byen på cykelstierne og de nye broer. Særligt i sommermånederne dukker en ny type ivrige cyklister op - turisterne, der begejstrede tager fotos af København fra en cykelsadel. For København er en stor cykelby, hvor byens borgere ofte hiver cyklen frem, frem for at køre i bil, når turen går til arbejdet.

Her følger et udpluk af de kommentarer, I har sendt ind som begrundelse for, at cykler i byen skal være nominerede:

»De er typiske for København og er opsigtsvækkende for turister.«

»De peger fremad og er symbol på Københavns klimaambitioner. Fremhæver vores by som et progressivt, afslappet, trygt og klimavenligt bysamfund.«

»Cyklerne i byen signalerer bæredygtig by.«

»De er en grøn transport i det 21. århundrede - og fortæller, at vi vores samtid er sunde.«

»De brede cykelstier på Dronning Louises Bro byder cyklerne velkommen med et skilt med info om, hvor mange cyklister der har passeret samme dag.«

»Bycyklerne er et vartegn for, at vi passer på klimaet.«

Cyklister ved Dronning Louises Bro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Hvilen ligger i rytmen

Holger Dahl er arkitekt, forfatter og Berlingskes arkitekturanmelder. Her er hans ord om cyklerne i byen:

»København bliver igen og igen valgt til verdens bedste cykelby - og det er der en simpel grund til. Vi elsker at cykle - fra Poul Henningsen til Povl Kjøller har danske poeter prist cyklens glimrende egenskaber. »Hvilen ligger i rytmen«, som PH formulerede det med vanlig poetisk slagkraft. Fordi vi elsker at cykle, har vi siden 1911 fyldt byen med med både cyklister og cykelstier, og mens de danske cykelstier er de bedste i verden, er det nok så som så med cyklisterne, der falder i forskellige grupper: MAMILs (Middle Aged Men In Lycra), mobilsnakkere, lastbilchauffører, musikelskere med hørebøffer og mange flere.

Det usædvanlige er dog, at det GÅR, når vi cykler. Vi navigerer på, hvad der i realiteten er smalle motorveje uden afstribning - i et trafiksystem, der fungerer ved generel og uudtalt overenskomst - og de fleste dage gør vi det uden at brække arme og ben.

Den danske cykelkultur er en af de ting, turister kommer til København for at opleve, og de danske cykelstier er heldigvis gode til turister, fordi de er adskilt fra både fortov og kørebane. Ikke blot med afstribning, men ved et skift i niveau og materiale. Problemet med vores unikke, stibaserede cykelkultur er, at amatørgæster i systemet kan være direkte farlige.

Utallige gange dagligt er indfødte københavnere ved at gå på næsen, fordi italienske eller kinesiske turister kører rundt og slingrer langsomt uden at forstå, at her i landet er cyklen ikke et stykke weekendlegetøj, men et seriøst og instagrambart transportmiddel.«