AOK

Snotklatter, løsslåede tænder og amerikanerbrok: Hvorfor bliver flere og flere af os nogle aggressive idioter?

Kulturkommentar: I flere sociale sammenhænge og forskellige brancher oplever man i stigende grad, at kunderne opfører sig ubehøvlet, urimeligt og voldsomt over for personalet. Den 'sløvede sociale kniv' er en ubehagelig tendens, der kan have flere forklaringer, men måske også en nærliggende løsning.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En kvinde trækker en pistol og truer tjenerne på en restaurant i Philadelphia. En gruppe kvinder overfalder og gennemtæver en kvindelig tjener i Texas. En kvinde fra Californien angriber en stewardesse fra Southwest Airlines og slår flere af hendes tænder løs.

Overstående eksempler er fra USA og blot nogle få eksempler på, at flere og flere almindelige kunder i butikker, barer og lufthavne, mænd som kvinder, de seneste år har fået en kortere lunte og agerer tiltagende afstumpet og aggressivt i forhold til deres medmennesker.

Det er en udvikling, der har været på vej nogle år. Allerede midt under coronaepidemien meldte flere amerikanske medier om folk, der opførte sig tiltagende vanvittigt. Man havde flere steder i landet – hvilket aldrig tidligere havde været nødvendigt – været nødt til at sætte skilte op uden for butikker og restauranter, der informerede folk om, at hvis de ikke kunne opføre sig nogenlunde ordentligt, så var de ikke velkomne. Ergo måtte selv de ultraservicemindede amerikanere erkende, at kunden ikke længere altid havde ret.

Livestream med overfald

Nu tyder noget på, at bølgen af tiltagende dårligere manerer og aggressivitet også er kommet til Danmark

Her i Berlingske havde vi for nylig en artikel om, at lufthavnspersonalet i Københavns Lufthavn oplever, at folk spytter på dem, kaster med kaffe og gerne filmer løs af voldsomme episoder, som de streamer live til sociale medier.

Noget tyder på, at coronaepidemien spiller en central rolle i den ubehagelige udvikling. Som Lene Andersen, leder af passagerservice hos Københavns Lufthavn, siger i interviewet:

»Pandemien har forhøjet stressniveauet markant hos de rejsende, så det har naturligvis smittet negativt af på de af vores medarbejdere, der har været i kontakt med passagerer. De har oplevet en mere konfliktfyldt hverdag.«

Sløv social kniv

De seneste to års coronaisolation har ganske givet sløvet vores sociale kompetencer, så der er noget, vi skal genlære. Men corona og stress alene er ikke hele forklaringen på den ulmende aggression.

Selv på landets ældste konditori, det populære La Glace i Indre By, ikke just et sted, der er indbegrebet af stress, mærker man forandringer og mere urimelig adfærd.

Marianne Stagetorn Kolos er ejer af stedet og står også selv for den daglige drift. Hun fungerer med sin tilstedeværelse og sin megen kundekontakt som en slags seismograf for den generelle kundes psykologi. Hun er ikke i tvivl. Der er sket noget:

»Kundernes tålmodighed og rummelighed er blevet mindre de senere år. Forventningerne er tårnhøje, og den mindste afvigelse fører til beklagelser. Der hersker en begyndende form for amerikanisering. Hvor vi før kunne tage for givet, at kunden var klar over basale ting, som at en gammeldags fastelavnsbolle er hul indeni, og at en flødeskumskage skal på køl, hvis den ikke spises med det samme, så forventer kunden, at vi fortæller om samtlige udfordringer, man skal tage sig i agt for ved hver ekspedition. For eksempel havde jeg for nylig en kunde, der klagede over, at nougaten i vores sportskage var sprød – det kunne jo flække en tand! Men nougat er jo en del af vores populære kage og har været det i 131 år. Jeg synes, at det er en uheldig udvikling.«

Den moderne pinsel

Det tales uendeligt meget om stress og personalemangel, om for korte seatings på restauranter og mange andre pinsler ved det moderne liv. Der er en generel oplevelse af en accelererende kollektiv virkelighed, der presser os og gør os alle kortere for hovedet og dermed også mere aggressive. Hurtigt, op, afsted, videre, fuck dig, luk røven! Jeg tror absolut, at det er en del af forklaringen på nutidens aggression.

Men kunderne selv, altså os alle sammen, er nok også nødt til at acceptere, at hvis vi kun vil betale 199 kroner for at flyve til London, så får vi mindre benplads og bagageplads og mindre service. Hvis vi kun vil betale 350 kroner for syv retter vellavet mad af gode råvarer, så er vakkelvorne stole og langsom service ofte også en del af menuen. Vi er blevet for forvænte.

Den globale økonomi lullede os ind i en vrangforestilling om prisen på ting. Men forsyningsmanglen og nu den uhyrlige invasion af Ukraine vil få priserne til at stige og dermed også prisen på komfort og tid. Vi er alle nødt til at forberede os på en fremtid, hvor tålmodighed bliver en af de største dyder.

Tid og komfort har altid kostet noget, men i dag er det den ultimative luksus, enten må vi betale for den, eller også må vi – hvis vi skal kunne holde hinanden ud – være indstillet på flere kompromisser. Som man altid har sagt i marketing: Du kan få det enten billigt, hurtigt eller godt – men du kan kun vælge to!