Slip grebet om gashåndtaget og tag på nørdet værksted

Værkstedet »Slowbuilt« på Vesterbro bygger motorcykler om, så de bliver retro. Men det er også en hule, hvor man(d) kan nørde med sit værktøj.

Skjult i hjørnet af en parkeringskælder på Vesterbro, ligger en lille verden af olie, rock og ægte tæpper. Her kravler Københavns hipstere og erhvervsmænd ind, når der lige er brug for at rense tankerne. Her er fyldt med gamle retro motorcykler, som de går og reparerer. En hule fyldt med ting og dimser og hjelme og læder og masser af mandehørm. Foto: Ida Marie Odgaard. Fold sammen
Læs mere

Nedkørslen til P-kælderen på Vesterbro ligner en hvilken som helst anden. Men svinger man skarpt til venstre efter rampen og videre ind i hjørnet, er det et møde med en anden verden. En »special world«, som manuskriptforfattere og filmfolk ville betegne det.

Fjernt fra »ordinary world« med det travle hverdagsliv og discountbutikkerne ved P-kælderen i Matthæusgade. Op ad rampen til gadeniveau med en afstand på højst ti meter til at adskille de to verdener.

Et appelsinfarvet folkevognsbrød, skinnende og nyistandsat, skiller sig øjeblikkeligt ud fra de øvrige biler i P-kælder-anonymiteten ved indgangen til det store motorcykelværksted.

For et par år siden byttede ejeren sig til folkevognen og gav sin Porsche fra 1968 i bytte velvidende, at Porschen var betydeligt mere værd. Men han ville have den, hippiebussen, som han overnatter i til sommerens musikfestivaler, når ikke han krydser Europas grænser med familien om bord.

Foto: Ida Marie Odgaard. Fold sammen
Læs mere

Jesper Johansen er tidligere lydtekniker for en række kendte danske rockbands. Og siden 2013 indehaver af retro- og motorcykelværkstedet »Slowbuilt«, hvor han ombygger motorcykler fra før 1990. En dyb og glødende kærlighed er fundamentet.

Han kan lide at se potentialet i et eksemplar af en Yamaha XT500 fra 1978, der ikke umiddelbart ligner noget, som er værd at få bankende hjerte over og forelske sig i. Men som med en ny »brugt« og mere cool benzintank, råt lædersæde, hidsige håndtag og dekadente detaljer kan få et facelift og blive opgraderet til retro-design.

»Jeg bygger baglæns,« siger Jesper Johansen. »Langsomt og baglæns. Jeg bygger motorcykler om, så de ser ældre ud, end de er.«

Og så vil han ikke skynde sig, det strider mod hans vigtigste princip. Ingen bestillinger, hvor køberen vil have, at motorcyklen skal stå færdig til en bestemt dato og se ud på en bestemt måde.

»Jeg kan lide en langsom proces, hvor jeg har en idé om noget, men undervejs også lidt tilfældigt finder dele, der vil passe godt til den motorcykel, jeg er i færd med at bygge om.«

Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Honda, Husqvarna. Plus en halvfræk og potent »italiener« af mærket Moto Guzzi.

Foto: Ida Marie Odgaard. Fold sammen
Læs mere

Mens Jesper Johansen har indrettet sit værksted på cirka en fjerdedel af de totale kvadratmeter – værkstedet i P-kælderen er ét stort – har fire andre motorcykel-entusiaster lejet sig ind på hobby-basis ved siden af deres faste job.

Venner, bekendte, kunder og »hustlere« kommer dagligt forbi. For at bikse med deres medbragte motorcykel eller få et godt råd om alt fra oliefiltre, kædehjul, karburatorer, lyddæmpere og blinklygter.

Der er kaffe i krus af genbrugspap, tid til snak og blid rock, som siver ud fra højtalerne.

De kører ture sammen på nypudsede motorcykler. Aldrig i regnvejr og aldrig på motorveje med kurs mod Nordtyskland, som Jesper Johansen siger. Det er »nydelsesture« ude på landevejen i solskin og kun i Danmark.

»Det her sted er meget »low key«, og det kan jeg utrolig godt lide. Vi er ikke fra hipster-segmentet eller fra noget andet segment. Men en del af de mange og meget forskellige retro-motorcykel-communities, som i disse år skyder op med lynets hast over hele verden, også her i Danmark.«

Overalt i værkstedet er der ting, ting, ting. Fra gulv til loft, langs med væggene, ude i krogene, på hylder, på knager, i skuffer og kasser.

Et unikt sted at sende øjnene ud på en opdagelses-ekspedition. Panorere langs reolerne og fastholde blikket, når noget pludselig fanger opmærksomheden. Slidte marokkopuder og ægte tæpper. Trompeter, vifter, skilte og en enkelt kalender med en topløs babe. Brune, gamle læderkufferter, et kranium iført blå motorcykelhjelm. Rød-hvide vimpler, postkort, posters og lyskæder, der blinker med »Happy new year.« En ideel »location« til en modeoptagelse, hvis man var tøjfirmaet Diesel.

Skjult i hjørnet af en parkeringskælder på Vesterbro ligger motorcykelværkstedet »Slowbuilt«, en lille verden af olie, rock og ægte tæpper. Her bliver der diskuteret oliefiltre, kædehjul, karburatorer, lyddæmpere og blinklygter. Foto: Ida Marie Odgaard. Fold sammen
Læs mere

På et bord står en udødelig Pfaff-symaskine fra 1968, der trods sin høje alder stadig er i stand til at sy igennem flere lag læder af tykkeste kvalitet. Skind fra brugte lædersofaer, som bliver syet om til motorcykelsæder.

Når Jesper Johansen er på rejser, opsøger han gamle butikker og isenkræmmere.

»Ting skal have en sjæl og en historie, ellers interesserer det mig ikke.«

Også de andre i værkstedet har hang til retro, kitsch og kvalitet, helst med en god eller sjov historie knyttet til det meste.

Foto: Ida Marie Odgaard. Fold sammen
Læs mere

Peter Bauner er ansat på Gentofte Rådhus, men har lejet sig ind i værkstedet, hvor han kommer i sin fritid. Ren meditation og udrensning, kalder han det.

Øverst oppe på en af Peter Bauners hylder ligger en motorcykel og slænger sig, men for øjeblikket i flere dele og uden hjul. Motorcyklen er fra 1976 og stammer fra det italienske politi. Inklusiv en intakt sidetaske, der er nøje tilpasset en AK 47 Kalashnikov riffel. Måske vil Peter Bauner gøre noget ved politimotorcyklen en eller anden dag, han ved det ikke. Købte den bare på et tidspunkt af en mand i Holstebro, fordi den var lidt anderledes og sikkert havde oplevet lidt af hvert.

Ifølge Peter Bauner er definitionen af en motorcykel meget enkel:

»En motorcykel er en tank, to hjul, noget at sidde på – og så en helt masse detaljer.«