Seks af de bedste spil til julen

Thomas Conradsen anmelder seks af de nyeste og bedste selskabsspil for hele familien. Han er medlem af Guldbrikkens jury – en uvildig forening, der hvert år giver priser til de bedste brætspil.

Spyfall

Karakter:  ★★★★★★

Anbefalet alder: Fra 12 år

Deltagere: 3-8

Spilletid: Ca. 5 minutter

Vinder af Guldbrikken 2015: Årets Selskabsspil

Jeg har blot ejet Spyfall i et halvt år, men der findes næppe et spil, jeg har spillet flere runder af. Det har nærmest været en besættelse. Grunden er, at Spyfall på mange måder er det ultimative selskabsspil, for det er utroligt simpelt, men tvinger samtidig din hjerne på overarbejde i hver eneste omgang. På midten af bordet placerer man et oversigtskort over 25 forskellige lokationer. For eksempel en rumstation, en forlystelsespark, en militær agility-bane og så videre. Herefter modtager alle spillerne et kort – dette kort, som man holder skjult, viser spillerne, hvilken af de 25 lokationer de »arbejder« på. Alle er det samme sted bortset fra én spiller, der via skjult lodtrækning er blevet udpeget til denne rundes spion. Spyfall går i al sin enkelthed ud på, at spionen skal finde ud af, hvor spillerne befinder sig, mens spillerne skal deducere sig frem til, hvem spionen er. Dette foregår ved, at spillerne på kryds og tværs stiller hinanden spørgsmål: »Er der koldt der, hvor vi er?«, »Hvornår starter din arbejdsdag?« og så videre. Spørgsmålene skal være direkte nok til, at spionen ikke kan svare overbevisende, men samtidig så vage, at han ikke kan regne ud, hvor spillerne befinder sig. Prøv Spyfall. Det er en moderne klassiker.

Mysterium

Karakter: ★★★★★✩

Anbefalet alder: Fra 10 år

Deltagere: 2-7

Spilletid: Ca. 42 minutter

Tror du på telepati? Det kommer du måske til, hvis du giver detektiv-spillet »Mysterium« en chance. Det seneste år har det taget brætspilsfans med storm, og nu er det endelig kommet på det danske marked i en gennemført version. I bedste Cluedo-stil skal spillerne beslutte et drabssted, en gerningsmand og et mordvåben, inden tiden rinder ud. Hvor spillets mål er konkret, er vejen hertil formentlig den måske mest abstrakte, der er set i et brætspil til dato. En af deltagerne er »spøgelset«, mens de øvrige er clairvoyante detektiver. Spøgelset må ikke sige et ord i løbet af de 42 minutter, spillet varer. Han må blot kommunikere ved at lægge kort med surrealistiske og drømmeagtige billeder foran de enkelte spillere. Det er så op til spillerne selv at tolke på symboler, farver og motiver. For at lykkes er det nødvendigt at arbejde som hold. Men det væsentligste er, at det lykkes detektiverne at trænge ind i hjernen på det stiltiende spøgelse og forstå, hvad vedkommende tænker. Det kan være chokerende at opleve, hvor subtile ledetråde vi som mennesker er i stand til at kommunikere og forstå.

 

Ego Family

Karakter: ★★★★✩✩

Anbefalet alder: Fra 8 år

Deltagere: 2-4

Spilletid: Ca. 30 minutter.

Nomineret til Guldbrikken 2015: Årets Selskabsspil

Ego-serien har i en årrække tilkæmpet sig pladsen som nogle af de mest populære selskabsspil herhjemme – heldigvis. For man lærer nye ting om sine medspillere i hvert eneste spørgsmål. I denne ny familie-variant kan de voksne endelig invitere børnene med til gættelegen. Spørgsmål som »Hvem af os omkring bordet er bedst til at tale med fremmede?« gemmer sig i æsken. Og hvor godt synes mor mon egentlig, at hun selv synger på en skala fra 1 til 4? Samlingen af spørgsmål er på et højt plan, og der gemmer sig utallige grin i æsken. Det er prisværdigt, at man på underholdende vis lærer nye sider at kende af de folk, man i forvejen er tættest på. At spillet ikke kredser om paratviden, men i stedet om følelser og relationer, betyder, at ingen skræmmes væk på forhånd, som det kan være tilfældet i quiz-klassikerne Bezzerwizzer og Trivial Pursuit.

Sheriff of Nottingham

Karakter: ★★★★✩✩

Anbefalet alder: Fra 12 år

Deltagere: 3-5

Spilletid: Ca. 45 minutter.

Nomineret til Guldbrikken 2015: Årets Selskabsspil

Hvis du har lært at snakke for din syge moster, er »Sheriff of Nottingham« lige noget for dig. Her skal deltagerne forsøge at smugle, bluffe og bestikke hinanden i kampen om at få listet det dyreste gods ind til markedet i byen. Man skiftes til at styre den griske sherif, der har til opgave at gøre livet surt for de øvrige købmænd. Du bliver nødt til at lære de øvrige deltageres kropssprog at kende samt lure deres forhandlingsteknik, hvis du vil vinde. Det trækker dog ned, at spillet efter de første par runder kan forekomme ensformigt og en anelse langtrukkent. Bemærk også, at spillet ustandseligt byder på kontante konfrontationer og derfor ikke er for alle.

Det Dårlige Selskab

Karakter: ★★★★✩✩

Anbefalet alder: Fra 16 år

Deltagere: 3-16

Spilletid: Ca. 30 minutter.

Nomineret til Guldbrikken 2015: Årets Selskabsspil

Dette spil tangerer det vanvittige – hvilket er en stor ros for et festspil. Det er et frækt, hysterisk og helt igennem sjovt quiz-spil. Spillerne konkurrerer om at sammensætte de mest lurvede, beskidte, overraskende, grove og kontroversielle citater ud fra kassens mange opfindsomme kort. Det kan være grænseoverskridende for deltagerne, at de direkte udfordres på deres kreativitet og humor, men hvis man forstår at sammensætte et tilpas »frit« hold af spillere – og måske hælder et par julesnaps på dem forlods – fungerer »Det Dårlige Selskab« perfekt. Det mangler dog den originalitet og elegance, som eksempelvis »Mysterium« og »Spyfall« tilbyder.

KLASK

Karakter: ★★★★★✩

Anbefalet alder: Fra 5 år

Deltagere: 2

Spilletid: Ca. 15 minutter

Vinder af Guldbrikken 2014: Juryens Specialpris

Ved første øjekast ligner KLASK en halvsløj miniudgave af bar-klassikeren airhockey. Men efter få minutters spil er man tryllebundet. Det er først og fremmest genial brug af magnetisme, der indtil videre har tiltrukket 26.000 købere i 20 forskellige lande til det danske spil. KLASK er for to deltagere, der begge har en hånd under spillepladen. Her flytter de rundt på en metalcylinder. Denne er forbundet magnetisk med den ligeledes metaliske spilbrik, der således fiser rundt efter kuglen på banen uden at arme og hænder nogensinde kommer i vejen. Spillet er simpelt – stød til kuglen og scor ved at ramme det lille hul på modstanderens banehalvdel. Heldigvis slår det ved første øjekast lidt for simple KLASK en krølle på halen. Før hver runde placerer man tre små, hvide magneter midt på brættet. Hvis to af disse klistrer sig fast til ens spilbrik, har man tabt pointet. Dette åbner for taktik, omtanke og helt igennem hysteriske øjeblikke. Det fungerer som barspil, men er også en sand hyggespreder hjemme hos familien.