Scrabblemania

Scrabble er hot igen. Så meget, at en indisk online pirat-udgave af brætspillet har fået tusinder af Facebook-brugere til at gå i krig mod multinationale legetøjsfirmaer, der vil have spillet fjernet.

Illustration: Lone Halse Fold sammen
Læs mere

Det er nogle gange de mest uventede ting, der kan hidse folk op og få dem til at danne fælles front mod verdens uretfærdighed. På det online sociale netværk Facebook er det lige nu noget så usexet som Scrabble – på dansk »Kriblekryds« – der nærmest har sat et folkeoprør i bevægelse.

Hele miseren startede i slutningen af januar. Legetøjstøjsproducenterne Hasbro og Mattel, der ejer rettighederne til brætspillet Scrabble, henvendte sig pænt til Facebook for at få dem til at fjerne spillet Scrabulous som en af deres såkaldte applikationer. Scrabulous er kort fortalt en online-udgave af brætspillet Scrabble skabt af de to indiske brødre Rajat og Jayant Agarwalla, og som inden for det seneste år er blevet en af de mest populære applikationer på Facebook med over 700.000 spillere om dagen og mere end tre millioner registrerede brugere.

Det specielle ved Scrabulous er, i modsætning til andre online Scrabble-lignende spil, at man kan spille flere spil på samme tid med vennerne ude i cyberspace, man skal ikke downloade eller spille på tid.

Scrabulous minder i både udseende, indhold og navn meget om det go’e gamle brætspil Scrabble, og de to legetøjsproducenter kalder den indiske online-udgave for »pirateri« og en krænkelse af deres varemærke.

Facebook har endnu ikke svaret på henvendelsen – ikke et ord har lydt fra den side. I stedet har masser af mindre pæne ord, mails og skrivelser føget fra tusinder af Facebook’ere mod legetøjsproducenterne, og i starten af marts var der oprettet knap 60 forskellige »Red Scrabulous«-grupper på netværket, hvoraf nogle af dem har over 50.000 »medlemmer«.

Facebook-grupperne hedder alt lige fra »Save Scrabulous«, »Please God, I have so little: Don’t take Scrabulous too« og til »Help, I’m a Scrabulous Addict« med aktivistiske manifestationer om, at »folket« kræver sin ret til at spille online-Scrabble uanset navn og oprindelse. Flere tusinder truer også med, at de vil boykotte Mattel og Hasbros øvrige produkter, indtil de giver sig. Sagen er nemlig den, at Hasbro og Mattel endnu ikke har fået skabt en online-udgave, og derfor mener de hårde Kriblekryds-tilhængere, at Scrabulous er deres eneste og bedste alternativ.

Et alternativ, der uanset hvad er en god ting for legetøjsproducenterne. Faktisk, pointerer flere brugere, burde Scrabble/ ejerne været de indiske brødre taknemmelige, fordi de med Scrabulous har gjort Kriblekryds moderne igen. Ikke mindst hos et yngre publikum, der er opvokset med PlayStation og Nintendo og hidtil har anset brætspil for noget nær en oldnordisk fritidsbeskæftigelse. Flere af de unge Scrabulous-sympatisører på Facebook skriver således, at Scrabulous har været direkte årsag til, at de har investeret i et godt gammeldags Scrabble brætspil ude i virkeligheden.

M/S har forsøgt at få det internationale Hasbro og Mattel til at svare på, om de har mærket en stigning i antallet af solgte Scrabble brætspil, siden Scrabulous’ popularitet tog fart på bl.a. Facebook sidste år. Men uden held. Til New York Times og BBC har beskeden været godt og vel den samme – stilhed. Det eneste, de to legetøjsproducenter vil sige, er, at de har en online-version på vej til foråret, der også skal være med til at markere brætspillets 60 års fødselsdag, der i sin levetid skønnes at være solgt i over 100 millioner eksemplarer i 121 lande og på 29 forskellige sprog.

Den første version af brætspillet blev skabt i 1938 af arkitekten Alfred Mosher Butts og gik under navnet »Criss-Crosswords«, indtil navnet Scrabble kom til 10 år senere, og spillet blev udbredt over hele verden. Siden er der kommet adskillige versioner til, og når fødselsdagen fejres i år er det bl.a. med en deluxe udgave.

Selv om Mattel og Hasbro betegner deres brætspil som »en kronjuvel«, så er det ingen hemmelighed, at spillet har haft hårde kår blandt den yngre generation i mange år, og selv de indiske brødre Agarwallas første scrabble-lignende udgave på bingobinge.com havde kun ganske få tusinde brugere. De ændrede senere navnet til Scrabulous, men det var først for et lille års tid siden, da det kom ind i varmen som en Facebook-applikation, at Scrabulous lidenskaben blev til en mani. En mani, der nok er kommet som en ubehagelig overraskelse for Mattel og Hasbro – men en glædelig for de indiske brødre, der over for New York Times pointerer, at de har skabt spillet udfra en personlig lidenskab og ikke for at malke »kronjuvelen«. Alligevel må de godt 25.000 dollar, som de to Calcutta-drenge skovler ind på reklamer om måneden, varme en del i mediestormen.