Scor med din selfie

Den nye, danske dating-app Teazr er bygget op om de hurtige selvportrætter, og tusindvis af danskere bruger den. Ekspert ser fordele og ulemper ved selfie-metoden.

Ny dating-app baseret på selfies bringer både mere autencitet og sikkerhed, siger iværksætter Daniel Delouya. Fold sammen
Læs mere

Kig på din smarttelefon. Ejer du en model fra de seneste tre-fire år, er der helt sikkert et selfie-kamera på fronten af den. Den sidder placeret lige over skærmen, så du kan følge med og sætte ansigtet i de helt rigtige folder, inden du tager selvportrættet.

Sidste år blev 53 millioner billeder på det sociale medie Instagram tagget med ordet #selfie, og på valgaftenen nævnte Helle Thorning- Schmidt de »mange, mange selfies under denne valgkamp« i sin afslutningstale.

Selvportrætternes popularitet har inspireret iværksætter Daniel Delouya til at lave en ny dating-app, kaldet Teazr. Her spiller selfies hovedrollen. I dag bruger 4.500 danskere app’en, og inden for de næste to måneder vil 20-årige Delouya og resten af hans team på tre iværksættere begynde at udrulle det gratis flirteprogram til resten af verden. Drømmen er succes i Tinder-størrelsen. Tinder er app’en, der har gjort netdating til et computerspil, hvor brugerne lynhurtigt og ubarmhjertigt siger ja og nej til mænd eller kvinder i deres geografiske nærhed baseret på deres profilbilleder.

»På overfladen virker Teazr som sjov og ballade, men selfie-metoden løser mange problemer, som den digitale datingbranche har haft siden begyndelsen for 20 år siden. Ved at tage her-og-nu selfies, ser man personen bag profilen. Man kan være sikker på, at personen er den, vedkommende giver sig ud for at være. Vi ved, at særligt piger bekymrer sig om falske profiler,« siger Daniel Delouya.

I Teazr (udtales som det engelske ord teaser, red.) skal brugerne, når de vil skabe kontakt med hinanden, tage et »her-og-nu-billede«. Hver især får syv sekunder til at kigge på bejlerens billede og skal så straks tage stilling til, om de vil fortsætte kontakten. Siger begge ja, åbner chatten.

»Man kommer fra starten tættere på de andre brugere i forhold til andre dating-apps. Der opstår en følelsesmæssig kontakt, fordi man på en måde blotter sig ved at tage en her-og-nu selfie. Så kan man ikke gemme sig bag sit perfekte Facebook-profilfoto,« siger Delouya.

Selfies er både en bremseklods - på godt og ondt

At selfie-kravet giver mere sikkerhed om profilernes ægthed, er Katrine Pihl-Andersen, cand. it. i digital design og kommunikation, ikke i tvivl om. Hun skrev sidste år sit speciale om dating-siden Tinder og har også fulgt Teazr, Happn og øvrige matchmaking-apps indtog på markedet de seneste måneder.

»Selfien øger transparensen og dermed autenticiteten,« siger hun.

Ifølge Katrine Pihl-Andersen er de føren- de, internationale dating-apps for tiden – eksempelvis Tinder og Happn – kendetegnet ved, at matchmaking-processen går enormt hurtigt. Det gør siderne både effektive og underholdende, og brugerne kan hurtigt opnå overfladisk bekræftelse. Men fælles for Tinder og Happn er, at de mest aktive og attraktive brugere drukner i resultater og fristelser og kan have svært ved at fokusere på én eller enkelte personer. Dermed minimeres chancerne for, at nogle værdifulde, nære relationer kan opstå, siger hun. Det selfie-baserede Teazr tvinger brugerne til at stoppe og tage et realistisk kig på en eventuel flirt eller fremtidig kæreste.

»Selfien bliver en bremseklods – et lille bump på vejen – både på godt og ondt,« siger Katrine Pihl-Andersen.

»Udseende er fundamentalt på disse nye datingmedier. Derfor må de seriøse brugeres selvbevidsthed være maksimal, når de oven i hatten skal accepteres ud fra en her-og-nu-selfie. Hvis brugeren ikke er tilfreds med sin overfladiske fremtræden på det givne tidspunkt – eller generelt opfatter sig selv som meget lidt fotogen – vil man måske være tilbøjelig til at vente med at tage en selfie. Derved øges risikoen for, at matchet ryger i glemmebogen eller på et senere tidspunkt virker uaktuelt. Derfor tror jeg, at »selfieficeringen« resulterer i færre match end på eksempelvis Tinder. Til gengæld kan det være, at det bliver lettere for brugerne at fokusere på at etablere en relation,« siger hun.

Ingen revolution

Katrine Pihl-Andersen forestiller sig, at brugerne på Teazr bliver en anelse mere seriøse end på Tinder og Happn. Det vil tiltale nogle, siger hun, men samtidig frastøde de brugere, der har behov for den useriøse og uforpligtende ramme, som Tinder leverer. Ifølge dating-eksperten er det svært at sige, om Teazr kan blive en succes på det internationale marked. For app’en, der har ligget nummer et i Apples App Store herhjemme, skal ind på et marked, hvor Tinder forrige år ændrede spillereglerne totalt og stadig har millioner af aktive brugere.

»Jeg tror, at Teazr primært vil tiltrække dem, der søger den sikkerhed, app’en tilbyder, samt dem, der konstant søger det nyeste nye. Men der skal formentlig nogle mere revolutionerende elementer til, før en ny dating-app kan opnå samme opmærksomhed, som Tinder gjorde sidste år. Tinder var trods alt en revolution af datingmarkedet. Det er Teazr ikke,« siger hun.

App’en er gratis og findes indtil videre kun til iPhones.