Radio Loud har så få lyttere, at det ikke kan måles: »Vi har ingen planer om at ændre noget som helst«

Lytterne svigter Radio Loud, der har så lav en tilslutning af lyttere, at det slet ikke kan måles af Gallup. Radioens direktør mener, at lytterne nok kommer med tiden, hvis bare radioens indhold er godt nok. » »De Sorte Spejdere« var heller ikke en succes fra starten,« siger Ann Lykke Davidsen.

Direktør Ann Lykke Davidsen var med, da den nye DAB-kanal, Radio Loud, sendte deres første udsendelse lige efter midnat på deres åbningsdag 1. april 2020. Til gengæld har lytterne svigtet den nye kanal, der har så lille en tilslutning, at den er umulig at måle. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Trods den store opmærksomhed omkring Danmarks nyeste radiokanal, Radio Loud, har stationen ikke fanget lytternes interesse.

Da analysevirksomheden Gallup tirsdag udgav deres ugentlige opgørelse over de danske radiolyttere, var Louds resultat et stort, rundt nul. Der er simpelthen ingen lyttere til den nye kanal, der begyndte at sende 1. april.

Tallet er fundet blandt Gallups 1.440 personer store lytterpanel og undrede – ifølge Politiken – Gallup så meget, at man brugte tid på at undersøge, om noget var gået galt i opgørelsen. Det var der ikke.

Ann Lykke Davidsen, direktør Radio Loud

»Det er altså meget naturligt for en nystartet virksomhed, at man sikrer sig, at alle varer er færdigudviklede, før man markedsfører dem.«


Det dårlige resultat kommer dog ikke bag på Ann Lykke Davidsen, direktør på Radio Loud. Hun understreger, at radioen gerne vil have flere lyttere, men at det må komme med tiden, når radioens programmer har fundet deres form.

»I sidste uge sendte jeg en mail ud til medarbejderne og sagde, at der snart ville komme lyttertal, og at de formentlig ville være ret lave. Jeg skrev, at de skulle huske at holde fokus på det gode indhold, hvis bare ideerne er gode nok, så skal vi nok vækste og lande på et lyttertal, som vi finder en form for tilfredshed i.

»Hvad er det tal værd?«

Med al den opmærksomhed og med en lyttergruppe, der bare sidder derhjemme nu, må det da være et skuffende resultat?

»Hvad er det vi sammenligner os med? Vi er en ny radiokanal i et mediebillede, hvor den seneste DAB-kanal gik i luften for otte-ni år siden. Vi bliver nok nødt til at give det nogle måneder, før vi er med på Gallups liste. Og hvad er det tal også værd? Gallup har et lyttertal, og det har jeg respekt for. Men der er også andre tal såsom tallet over, hvor mange der bruger vores Facebook og vores hjemmeside. Derudover tror jeg, at vi kommer til at vækste helt organisk. I stedet for at satse på store bannerreklamer og markedsføring skal vores programmer nok hive lytterne ind. Det er en helt bevidst strategi.«

Hvorfor ikke gøre begge dele? Fange lytterne med reklamer og så fastholde dem med gode programmer?

»For mig bliver det et kunstigt tal. Jeg vil gerne have, at de, der vælger os, har taget en beslutning om at tænde, efter at de har hørt os eller læst om noget, der taler til dem. Det skal være baseret ud fra den kvalitet, vi skaber, ikke store bannerreklamer.«

Det ene udelukker jo ikke det andet. I kan sagtens lave godt indhold og samtidig reklamere for det?

»Det kunne man da godt, men jeg har også en økonomi, der er låst. Vi vil hellere bruge penge på indhold end på markedsføring. Det er altså meget naturligt for en nystartet virksomhed, at man sikrer sig, at alle varer er færdigudviklede, før man markedsfører dem. Så er man mest tro mod sit produkt. Vores værter skal også lige finde ud af, hvad de brænder for.«

I har vel en idé om, hvilke programmer der skal tegne radioens profil?

»Nej, det ved man ikke altid. Mange af P3s succeser har også måttet vokse sig til succes. Man skal turde lytte sig ind på programmerne, det er meget svært at sige, at her er et program, som alle vil knuselske på forhånd.«

Skifter ikke kurs

Du har tidligere sagt, at jeres mål var at få 118.000 lyttere om ugen ...

»Har jeg sagt det? Jeg har sagt mange spændende ting. Jeg tror, at jeg vil sige det sådan her: Det er ret sindssygt at sætte de her ting på formel. Hvad er en lytter? Er det 118.000 via Gallup, eller er det også dem, der har brugt vores app eller henter vores podcast, eller som kender os. Der er mange tal, der definerer Loud. Hvem ved, om vi har flere lyttere, der bare ikke er medregnet i Gallups tal, der fokuserer på 1.400 konkrete mennesker. Jeg kender simpelthen ikke de bagvedliggende teknikker for, hvordan Gallup laver målinger, men jeg ved, at det er afhængigt af 1.400 mennesker, og at der ligger en form for usikkerhed i det.«

Tvivler du på, at tallet er korrekt?

»Jeg har stor respekt for Gallups tal, men der kan være mørktetal, vi ikke kender. Det vigtigste er, at vi vokser, at vi rammer vores målgruppe, og at vi sikrer os lytteraktivitet. At vi er til stede på de sociale platforme og på podcast og DAB.«

Hvordan vil I reagere på de dårlige målilnger? Vil I begynde at skifte kurs?

»Overhovedet ikke. Vi har været i gang i 14 dage. Giv os nu lige muligheden for at komme til verden, før vi skal ændre noget. Vi har nogle rigtige dygtige værter. Det her skal have tid til at vokse og leve og udfolde sig over de næste mange måneder. Vi har ingen planer om at ændre noget som helst.«

Radio Loud har indtil videre 5.000 downloads af deres app, 1.600 downloads af podcasts, mens hjemmesiden har haft 22.000 besøgende.