Pop-perfektionisten Kristian vandt hjerterne i Horsens

Det var naturtalentet Benjamin mod perfektionisten Kristian, der dystede mod hinanden i X Factor-finalen. Men aftenens største stjerne var endnu engang Sofie Linde, der er med til at gøre tv-programmet til fantastisk underholdning.

Kristian
Kristian Kjærlund fra Horsens så selv meget overrasket ud, da han vandt X Factor 2019. Her optråder han kort forinden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest

X Factor er ikke bare et underholdningsprogram. Det er et fænomen og et spejl på vores samtids nyreligiøse dyrkelse af individualismen og »det unikke talent«.

For mens de flestes liv, drømme og længsler til forveksling minder om hinanden, vil vi gerne abonnere på drømmen om, at vi er helt specielle (ikke mindst vores børn, som vi giver særegne ego-navne).

Siden første program i 2008 er X Factor blevet en fælles referenceramme med sit helt eget sprog og æstetik. De sidste mange sæsoner har programmets dommere haft en forkærlighed for nuttede alfepiger med Bambieøjne og uskyldsrent ukulele-spil og følsomme drenge, der kan deres Ben Folds og John Mayer.

To af aftenens finalister var netop eksempler på de to X Factor arketyper - dommeren Ankerstjernes to finalister Live Køhn Vogel, der med sine 15 år er årets yngste deltager, som gik til audition med en ukulele-version(!) af The Beatles’ »While My Guitar Gently Weeps« og 16-årige Benjamin Rosenbohm, der med sin sit bluesede udtryk ligger et sted midt mellem George Ezra og James Blunt.

Som programmets dark horse er Thomas Blachmanns deltager Kristian Kjærlund, der med sine 23 år er finalens alderspræsident.

Nervøsitet vs. showmanship

Det, der gør X Factor spændende, er at se deltagernes udvikling - både som sangere, men også rent personligt. Eller som Blachman diplomatisk formulerede det: »Nogle gange sker der rent faktisk det, at de udvikler sig.«

For mens Benjamin er trådt i karakter som en ung mand, der stoler på sit talent, har Live famlet mere usikkert med at bevise, at hun er mere og andet end en smuk stemme.

»De sidste mange sæsoner har programmets dommere haft en forkærlighed for nuttede alfepiger med Bambieøjne og uskyldsrent ukulele-spil og følsomme drenge, der kan deres Ben Folds og John Mayer.«


Kristian var fra start den teknisk mest dygtige af de tre, men han har kæmpet med at komme af med nervøsiteten og ind i mellem virket fanget af sine egne tårnhøje forventninger. I løbet af de sidste to liveprogrammer er han dog trådt i karakter med et mere stilsikkert, rockede udtryk, der klæder ham.

Benjamin lagde hårdt ud med smuk version af den australske sanger Dean Lewis »Be Alright«, som dog ikke helt løftede taget. Så var der mere spark i Kristians version af »Do I Wanna Know?«, der blev leveret med rockcharme og selvtillid.

Sofie Linde på ukulele sammen med alle de tidligere deltagere af X Factor 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest.

Men han trådte for alvor i karakter med sin powerpop-version af »Green Light« med yogapositurer, glowsticks og glimt i øjet. Han fremstod i det hele taget som en formfuldendt entertainer - som et slags rocket kærlighedsbarn mellem David Bowie og Lady Gaga.

Til gengæld kunne hverken sløromvundne dansere eller vindmaskiner skjule, at Lives fortolkning af Mews »Special« var en lang opvisning i middelmådighed.

Sofie Linde for evigt

Hvad Live til manglede i udstråling og personlighed på scenen, det har Sofie Linde til gengæld. Med sin blanding af bramfri charme og selvironi har hun bevist, at der er en grund til, at hun er kåret til årets tv-vært ved Zulu Awards fire træk i år.

Hendes musikmedley med først et »Shallow«-cover med Malte Ebert (tidligere Gulddreng) og derefter en version af Ariana Grandes »7 Rings« iført kropsnær pink jumpsuit var intet ringere end genialt og fik undertegnede til at kløjes i sin cola af grin.

I et show, hvor rigtig meget handler om flot indpakning, form og glitrende konfetti, har Sofie Linde det, der i mangel af bedre må betegnes som x-factor.

Ikke overraskende var det Live, der røg ud, og dermed var de to finalister tilbage naturtalentet Benjamin, der kom til audition ved et tilfælde, fordi han fulgtes med en ven. Han mestrer både det bluesede og den helt høje falset - og så er han vokset med rollen i takt med hvert liveshow.

Kristian er den helt modsatte slags stjerne - perfektionistisk og dramatisk med stor sans for showmanship, som et slags kærlighedsbarn mellem David Bowie og Lady Gaga.
Det var med andre ord det bluesede talent mod popperfektionisten med de store armbevægelser. Det autentiske versus det storladne.

Imod oddsne vandt Kristian Kjærlund - en sejr, han selv virkede fuldstændig overrasket over, da konfettien langsomt regnede ned over ham. En genert fyr fra Horsens, der pludselig var udråbt til popstjerne overnight.

Som han sang profetisk i vinderhittet »Lost & Profound«: Everything’s about to change.