Per Stig Møller: »Selvfølgelig må kulturministeren sige, hvad hun mener om Radio Loud«

Radio Louds partnere er rasende over, at kulturminister Joy Mogensen udtrykker skuffelse over radioen, men det er må hun gerne, mener Per Stig Møller, som var manden bag skabelsen af Radio24syv – eller Radio Møller, som alle kaldte stationen, da den lignede en fiasko.

»En kulturminister må gerne sige, hvad hun kan lide, og hvad hun ikke kan lide. Hun må ikke bestemme, hvad en radio skal sende og ikke sende, men der er ikke noget urimeligt i at konstatere, at der i ansøgningen fra Radio Loud blev lovet en hel masse, som radioen ikke leverer,« siger Per Stig Møller, der som konservativ kulturminister brød DRs monopol på taleradio, hvilket førte til skabelsen af Radio24syv. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var selvfølgelig mennesker på Jorden før Per Stig Møller, men hvis man for alvor vil forstå balladen om nye statsfinansierede radiostationer, så begynder det hele med den tidligere konservative kulturminister. Det var ham, der besluttede, at DR ikke måtte byde på den frekvens, som tidligere husede den klassiske musikkanal P2, og som siden kom til huse Radio24syv, og som nu er hjem for Radio4.

Beslutningen er også den indirekte årsag til Radio Louds eksistens og den tilhørende debat og det kontroversielle samråd, hvor kulturminister Joy Mogensen (S) sagde det, som det var.

»Det er svært at forsvare og forklare det indhold, de leverer i forhold til, hvad de har budt ind med,« sagde kulturministeren, som også personligt var skuffet:

»Jeg kan heller ikke sige andet, end at jeg er utroligt skuffet og forundret over det, som Radio Loud sender, på baggrund af det, som de bød ind med.«

Kulturministerens bedømmelse af Radio Loud har gjort radioens partnere rasende.

»Jeg synes, at man politisk bedømmer kvaliteten af indholdet på et meget tidligt tidspunkt, og det kan bekymre mig,« siger Jacob Frische, der er chef for Nationalmuseets Mediehus, mens direktøren for spillestedet Vega, Steen Jørgensen, ganske enkelt ikke mener, at en kulturminister kan tillade sig sådan en udtalelse.

»Den største del af kritikken er allerede blevet tilbagevist, og så kan man jo mene, hvad man vil om en kulturminister, der går ind på indholdsniveau og udtaler sig på den måde, som ministeren har gjort. Det er fuldstændig uhørt efter min mening,« siger han.

Den hellige armslængde

I Kulturministeriet er det såkaldte armslængdeprincip nemlig noget nær helligt. Det blev skrevet ind i fundamentet, da landets første kulturminister, Julius Bomholt (S), sagde de berømte ord, som skulle skærme kunsten og kulturen imod at blive brugt som propagandaredskab, som man havde set det under Anden Verdenskrig.

»Nok støtte, men ikke styre,« sagde han og gjorde det til mottoet for mere end 50 års statsstøttet kultur.

Så kan en kulturminister på den måde blande sig i, om det, Radio Loud sender, er godt nok? Er det uhørt? Eller er det hørt før?

Da Radio24syv gik i luften i november 2011, blev den stadig kaldt Radio Møller i folkemunde, og der var masser af kritik.

»Men jeg var klog nok til ikke at sige noget dengang,« siger Per Stig Møller, men det var ikke på grund af hellige principper eller stive arme.

»Jeg var godt tilfreds med Radio24syv, men hvis jeg sagde det, så ville folk jo sige, at det skal han jo sige. Jeg risikerede at gøre radioen en bjørnetjeneste,« forklarer han og retter så opmærksomheden imod Joy Mogensen og Radio Loud.

»Selvfølgelig må kulturministeren sige, hvad hun mener om Radio Loud. Og det, hun siger, er helt åbenbart. Hun siger, at i forhold til det lovede har de ikke leveret,« siger den tidligere kulturminister.

»Det, hun ikke må gøre, er for eksempel det, regeringen gjorde her under corona, da de fik en medarbejder i Kulturministeriet til at ringe til DR med besked om, hvilke programmer der skulle lukkes ned, fordi medarbejderne skulle sendes hjem, og hvilke programmer der skulle køre videre. Så blander man sig i DRs sendeplan, og jeg forstår slet ikke, at DR gik med til det. Det var i hvert aldrig gået, dengang Michael Christiansen var bestyrelsesformand for DR,« siger Per Stig Møller og vender tilbage til Radio Loud.

Også Radio4 skuffer

»En kulturminister må gerne sige, hvad hun kan lide, og hvad hun ikke kan lide. Hun må ikke bestemme, hvad en radio skal sende og ikke sende, men der er ikke noget urimeligt i at konstatere, at der i ansøgningen fra Radio Loud blev lovet en helt masse, som radioen ikke leverer,« siger han.

Radio Loud blev til i et rodet forløb, der tog livet af Radio24syv, som ikke ville byde på FM-frekvensen, da der blev indført et krav om, at en del af redaktionen skulle sidde mere end 120 kilometer fra København. FM-frekvensen gik i stedet til Radio4, men som en slags kompensation blev en DAB-kanal udbudt med statslige midler i ryggen. Her vandt Radio Loud udbudsrunden foran en del af Radio24syvs ledelse, der bød under navnet People Group Five.

»Og det har jo været et dybt besynderligt forløb,« siger Per Stig Møller.

»Det mest mærkelige er, at Radio- og TV-nævnet bed på limpinden. Radio Loud scorede højere end 24syv i satire på en løs aftale med Sebastian Dorset, imens 24syv havde Kirsten Birgit,« siger han og kommer til at grine i telefonen.

»Man havde noget, man vidste, hvad var, og det skulle man så holde op imod en masse løfter, som ingen vidste, om de kunne indfri, og det kunne de så heller ikke. Så kan enhver jo vinde en konkurrence i Radio- og TV-nævnet. Man skal bare love så meget som muligt,« siger Per Stig Møller.

»Det er jo sådan set bare det, kulturministeren siger,« mener han.

I det hele taget er det, der begyndte med et brud på DRs monopol på taleradio, endt i noget rod. Radio Louds lyttertal er i perioder så lavt, at det slet ikke kan registreres, og Radio4, som har afløst Radio24syv, imponerer ikke Per Stig Møller.

»Jeg har lyttet til det, når jeg kører bil, men det er ikke blevet til så meget, for jeg er bange for at falde i søvn. Radio4 har ikke lavet et eneste program, som bliver omtalt i andre medier. Det er i det hele taget skuffende,« siger han, men han er stadig stolt af at have skabt Radio24syv.

»Som jeg plejer at sige, så ville den kanal have heddet Radio Møller lige til det sidste, hvis den var blevet en fiasko, men i dag kan ingen jo huske, at den nogensinde hed Radio Møller,« siger den tidligere konservative kulturminister, Per Stig Møller.