På grænsen til porno

Agent Provocateur laver undertøj, der hylder kvinden som sexsymbol. Firmaet bevæger sig på den tynde linje mellem det sensuelle, erotiske og det direkte vulgære. Vi mødte manden bag til åbningen af Agent Provocateurs ny butik i København.

Foto fra Agent Provocateurs nye kollektion. Foto: Agent Provocateur Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kun iført kinky lingeri fra undertøjsfirmaet Agent Provocateur svinger Kylie Minogue sig elegant op på en mekanisk rodeotyr. Hun løsner sit hårbånd og lader de blonde lokker falde ned over skuldrene. Dyret under hende, beklædt med rødt velour, sætter de aggressive bevægelser i gang. Det får Kylie Minogue til at ride bølgende frem og tilbage. I takt med at bevægelserne bliver vildere under hende, kaster Kylie overkroppen frem og tilbage i erotiske bevægelser. Der er ingen tvivl om, hvad det ligner. Forpustet stiger hun af tyren, går hen mod kameraet og taler direkte til dig. Med en forførende stemme beder hun nu alle mændene blandt publikum om at rejse sig op.

»Nej?«

Den nyeste kampagne har den skandaleombruste fotomodel Kate Moss i hovedrollen. Hun spiller den drømmende miss X i fire kortfilm lavet af Mike Figgis (Oscar-nomineret for »Leaving Las Vegas«). Her oplever man Kate Moss gå rundt i et sort/hvidt univers, mens hun sensuelt fortæller om sine drømme.

Kampagnerne giver Agent Provocateur massiv opmærksomhed. De bliver suppleret af vilde udstillinger i deres butiksruder. Levende modeller med brystvorterne dækket af pailletudsmykkede dutter og ellers blot iført trusser, der viser mere, end de dækker, forarger og fortryller forbipasserende til forretningerne.

De grænseoverskridende vinduesudstillinger og reklamekampagner møder ofte censurens tunge stempel. Den berømte reklamefilm med Kylie på en rodeotyr måtte kun vises i engelske biografer i forbindelse med film, der var tilladt for personer over 21 år. Og selvom den hverken viser bare bryster eller bag, måtte dele af indholdet klippes ud.

For nylig lavede Agent Provocateur en kampagne, hvor der skulle hænges plakater op i Londons undergrundsbane. Det var billeder af en model i Agent Provocateur-lingeri. Den engelske censurkomite havde svært ved at sætte ord på kritikken, da der hverken var vist bryster eller andet stødende nøgenhed, men meddelte blot, at de ikke brød sig om modellens ansigtsudtryk. Internettet har derfor været en stor befrielse for firmaet. Deres markedsføring og kommunikation med omverdenen foregår nu primært gennem deres butikker og deres hjemmeside. Her har de fundet en direkte vej til deres kunder, som ikke bliver bremset af konservative censurkomiteer og stødte modstandere.

Manden bag undertøjsmærket er den 39-årige Joseph Corre. En veltalende, yderst charmerende brite med letgrånet blondt hår. Lette rynker omkring øjnene viser sig, når han smiler. Han iklædt en åbentstående, lyserød skjorte og en lækker nålestribet habit. Et tungt sølvsmykke om halsen bryder hans stilrene look. Han åbnede den første Agent Provocateur-butik sammen med konen, Serena Rees, i London-bydelen Soho tilbage i 1994. Trangen til at provokere og interessen for mode og sex har Joseph Corre ikke fra fremmede. Hans mor er den legendariske punkdesigner, Vivienne Westwood, og faderen er ex-manager for Sex Pistols, Malcolm McLaren. Det excentriske par var kendt for at leve det vilde liv i 1980erne. De satte standarden for punkdesign. De søgte ud i alle afkroge af vintagetøj, musik, sexaccessories og havde bl.a. butikken SEX, der solgte fetish outfit i lak og læder stil. De var unikke i England på det tidspunkt. At have så celebre forældre har fra starten skabt en massiv interesse for Agent Provocateur, som Joseph Corre selv beskriver som en fortsættelse af den innovation, som hans forældre stod for.

»Det, at Agent Provocateur havde en forbindelse til mine forældre, gennem mig, gav det en anden credibility, som både medierne og modefolk kunne gribe fat i. Det ville være en løgn at sige, at det ikke har været en kæmpe fordel at have netop dem som forældre,« siger Joseph Corre til M/S, da han er i Danmark for at åbne den nye Agent Provocateur-butik i København. Her er det muligt at få fingrene i diamantbesatte piske, lækre trusser pakket ind i en lille pakke på størrelse med en tændstikæske eller andet af deres frække lingeri og luksuriøse accessories.

Butikken er overdådig som alle Agent Provocateurs butikker verden over. Indenfor døren mødes man af kunstnerisk udskårede spejle, der omkranser blanke hylder i et helt igennem lyserødt univers. Her ligger diamantbesatte piske side om side med smukke trusser til at tage med i håndtasken, hvis nu man skulle være heldig(!), bøger med erotiske noveller og forførende, erotiske dufte. Det er som et museum med udstillingsmontre overalt. Ovenpå er den egentlige butik. Store draperede klæder hænger ned fra loft til gulv og skjuler de kvinder, der er ved at forvandle hverdagens kedsommelighed til en sensuel fest ved at iføre sig de sexede beklædningsdele. På væggene hænger Agent Provocateurs seneste kollektioner af lingeri. Farverigt, finurligt og frem for alt sexet.

Undertøjsfirmaet har med tiden skabt et verdenskendt brand, der tiltrækker superstjerner som Uma Thurman, Beyonce Knowles, Madonna, Gwen Stefani og ikke mindst sexbomben Dita von Teese, nu ex-kone til Marilyn Manson, der sprang op af en kage til firmaets 10 års fødselsdag. De flokkes om at være med i Agent Provocateurs kampagner og få deres navne skrevet i kundekartoteket.

Og hvorfor har de kvindelige superstjerner sammen med titusindvis af kvinder verden over åbnet for tanken om, at farverigt erotisk undertøj er gået fra at være lummert og sexbio-agtigt til at være pikant på den sofistikerede, glamourøse måde?

Joseph Corre mener, det er firmaets evne til at forstå, at sex ikke altid handler om at smide tøjet. De krydser ikke den usynlige linje i grænselandet mellem erotikken og pornografien. Det er forførelsen, legen, det handler om.

»Jeg kan huske at have læst om en stripper i USA i 1960-70erne. Hun lavede et show, der hed »The flying g-string«, og hun havde en eller anden fiskesnøre hægtet til sin g-streng, og en eller anden fyr havde så en fiskestang, men du kunne ikke se det. Og da hun så var ved at være færdig med hendes show, hev manden med fiskestangen i snøren, og i samme sekund g-strengen fløj af, gik lyset ud. Mændene blandt publikum blev helt vilde, men det var meningen, og de blev jo ved med at komme tilbage for at se mere. Det er vist det tætteste, jeg kan komme på at beskrive det,« fortæller Joseph Corre.

I starten af 1990erne var Calvin Klein og andre sporty undertøjslinjer de absolut mest populære mærker. Blondeundertøj blev købt i stormagasiner eller i undertøjsforretninger i nuancerne sort, hvid og kødfarvet. Skulle det være mere kinky, var der kun de hardcore sexbutikker tilbage, der solgte S/M-udstyr i lak og læder. Parrets ambition, da de åbnede den første lille Agent Provocateur-butik, var at få forførelse, farver og glamour tilbage i undertøjet, som man kendte det fra Marylin Monroe og Jayne Mansfield i 1950erne og 1960erne.

Agent Provocateurs lingeri er udfordrende og forførende. Men hele firmaets univers har en gennemgående stemning af ironi og humor, for forførelsens kunst skal ikke være for alvorlig. Agent Provocateurs undertøj og accessories har altid et moment af humor. Det er en detalje, der skal være tilstede.

»Det er bare vigtigt ikke at tage sig selv for alvorligt. Jeg synes folk i modecirkusset tager sig selv alt for alvorligt. Sex og seksualitet er alvorligt, men det skal også have en snert af humor. Det er sexet. Det er sexet at være humoristisk. For at jeg skal falde for en kvinde, skal hun have humor, hvis hun tager sig selv alt for alvorligt, tænder det mig ikke.«

»Det der er da sjovt,« siger han med et skævt smil og peger på et sort silkeklæde til at binde for øjnene, hvor der står: »Whip me, bite me, eat me, fuck me and treat me like the whore that I am, and then get the fuck out.«

Sex er universelt, og sexet undertøj er universelt, derfor virker Agent Provocateurs strategi verden over. Fra Los Angeles til Hong Kong, fra Manchester til Dubai. Samtidig har frækt lingeri fundet en plads i kollektionerne hos modehusene, og de fleste high street-butikker har deres egne afdelinger med sexet undertøj.

Agent Provocateurs oprindelige idé var at købe lækkert lingeri fra andre firmaer og sælge det. Idéen gik i vasken, da de ikke kunne opdrive noget, de ville sælge i butikken. Sortimentet var ikke-eksisterende. I starten lykkedes det dem at finde gamle lagre af vintageundertøj, der blev solgt, men hurtigt blev de nødsaget til selv at designe og producere for at opfylde deres ambitioner om at få kvinderne til at føle sig farverige og sexede.

»De forskellige designs og accessories er inspireret af fantasier og rollespil. Alle har forskellige idéer om, hvad der er sexet. Nogen tænder på latex og læder, nogen er til piget, blomstret-sexet. Nogen kan lide fransk stuepige-sexet, andre sekretær-sexet. Vi tager det hele ud af den oprindelige kontekst og bruger motiver og detaljer lidt anderledes. Eksempelvis når vi tager S/M-motiver ud af deres kontekst - håndjern, hængelåse og kæder - og sætter diamanter på og gør dem glamourøse. Så bliver det noget, du kunne finde på at tage på ud til fest, i stedet for at være låst fast med hjemme i soveværelset. Så handler det ikke om lidelse og smerte, men om glamour og sex,« forklarer Joseph Corre.

Der er ingen tvivl om, at Joseph Corre har arvet forældrenes anti-autoritære principper og lysten til at provokere har han fået med fra barnsben. Som menneske virker han overvejet, nede på jorden og meget sympatisk. Men som en forkælet skoledreng fortæller han, at han allerede fra starten besluttede, at med Agent Provocateur ville han kun lave det, han havde lyst til, og præcis når han selv ville. Hans helt egen dagsorden. Og på spørgsmålet om, hvorfor det blev pikant undertøj, svarer han:

»Jeg tænkte bare over, hvad der virkelig interesserede mig, og hvad jeg godt kunne lide - sex og seksualitet, så det var oplagt.«

Agent Provocateur er modeelitens sofistikerede anarkister.

»Efter 8-9 år i min mors firma, besluttede jeg, at der var en masse i modebranchen, jeg absolut ikke ville være en del af. Idéen om at være i et system, hvor man skal lave shows hver sæson, levere kollektioner på bestemte tidspunkter, jeg bryder mig bare ikke om det. Det er en cyklus, du ikke kan komme ud af, hvis du stopper, er du ude. Du eksisterer ikke mere. Det gider jeg ikke være afhængig af.«

Agent Provocateur laver løbende over nye kreationer og sender varerne i butikkerne, når designet er færdigt. En badetøjsserie i bedste pin-up stil er snart på vej på hylderne. Og til september kommer Agent Provocateur med en ny kampagne, som Joseph Corre er meget hemmelighedsfuld omkring. Men ingen tvivl om, at den vil overraske, provokere og være super sexet.