Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Dette skulle have været en historie om, at dansk musik i stigende grad taber til udenlandsk musik, når det gælder totalomsætningen fra musiksalg og -streaminger i Danmark.
Men da Berlingske ringede til Danmarks Statistik for at stille et opklarende spørgsmål til dens artikel om emnet fra i går, sagde kontorchef Claus Andersen, at det var værd at kigge på de dugfriske tal fra pladeselskabernes brancheforening.
IFPIS tal har nemlig også 2020 med i sin rapport, mens Danmarks Statistisks tal kun gik til 2019.
Tallene fra 2019 viser, at pladeselskabernes omsætning fra dansk musik – det vil sige indtjeningen både fra fysiske medier, streaming og downloads – er steget med hele 32 procent på kun ét år, og at dansk musiks andel af totalomsætningen i samme periode er steget fra 34 procent til 43 procent.
Pladeselskabernes brancheforening, IFPI, skriver i sin rapport om tallene, at det »er imponerende flot«, og at man skal tilbage til 2013 for at finde en lignende dansk andel af totalomsætningen.
Lasse Lindholm, der er direktør for kommunikation og public affairs i IFPI, siger til Berlingske, at det i mindre grad end før streamingtjenesternes indtog er enkelte kunstnere, der driver udviklingen.
»Hvis du havde spurgt mig for ti år siden eller bare for seks år siden, ville jeg sikkert kunne sige, at det var, fordi for eksempel Rasmus Seebach eller Lukas Graham havde udgivet et album, der havde solgt helt vildt. Sandheden er, at i en streamingvirkelighed er det knap så entydigt, fordi folk lytter til så meget forskelligt musik, i forhold til da alle gik ned i den lokale Fona og købte de samme cd'er,« siger Lasse Lindholm og fortsætter:
»Når det så er sagt, så bedst som man troede, at dansk urbanmusik ikke kunne blive større, så blev det større, med især Gilli, Branco og Icekiid som bannerførere.«
Som Berlingske skrev tirsdag, har Gilli netop nået en milliard streaminger udelukkende i Danmark, og han har da også haft et vildt 2020.
Gilli har alene i 2020 modtaget hele 38 guld- og platincertificeringer. Mange af de certificeringer er for numre, som ikke blev udgivet i 2020, men som alligevel er blevet lyttet enormt meget til, forklarer Lasse Lindholm. Den kunstner, der har fået næstflest certificeringer for salg og streaminger, er Branco, som har fået 20 guld- og platincertificeringer.
De mest lyttede og solgte numre i Danmark i 2020 var ifølge IFPI:
- The Weeknd – »Blinding Lights«
- SAINt JHN – »Roses«
- Branco & Gilli – »La Danza«
- Icekiid – »Errudumellahvad«
- Lord Siva – »Solhverv«
- Dababy – »Rockstar feat. Roddy Ricch«
- Lewis Capaldi – »Someone You Loved«
- Tones And I – »Dance Monkey«
- Suspekt – »Gonzo«
- Lolo – »Pub G« feat. Branco & Larry 44