Nyt liv i Stærekassen: Oplevelsescenter for børn og unge til 120 millioner

Det Kgl. Teater vil indrette et børneunivers for scenekunst i Stærekassen ved Kongens Nytorv. Realdania bidrager med 120 mio. kroner, og dermed bliver det et af hovedstadens største kulturprojekter. Færdigt i 2023/2024.

Det Kongelige Teaters scene Stærekassen ved Kongens Nytorv i København skal omdannes til et oplevelsescenter for børn, og teaterchef Kasper Holten håber, at det vil få flere til at interessere sig for scenekunst. »Jeg tror, at et oplevelsescenter vil sænke tærsklen for at opleve scenekunst og klassisk musik,« siger han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Op mod 130.000 gæster årligt.

Det er det ambitiøse mål for Det Kongelige Teater, som her midt i coronanedlukningen offentliggør planer om et »oplevelsesunivers« for børn i teaterbygningen Stærekassen ved Kongens Nytorv i København.

Her skal skoleklasser, familier og børn kunne få et indblik i teater, ballet og opera samt klassisk musik. Ideen er at tilbyde et univers med masser af børneaktiviteter, som giver et kig ind bag kulisserne, også for dem, som ikke normalt går i teatret.

Det er Det Kongelige Teaters direktør, Kasper Holten, der har fået ideen til at bruge Stærekassen, som var en af teatrets scener, indtil Skuespilhuset ved Kvæsthusbroen i Københavns Havn blev taget i brug i 2008, til et oplevelsesunivers for børn.

»Jeg har i flere år leget med tanken, og da min datter for godt et par år siden gik i 0. klasse, havde jeg hendes klasse med inde at se forestillingen »Halfdans Hokus Pokus« i Skuespilhuset. Efter forestillingen var børnene med oppe på scenen, og jeg kunne se, hvor fascinerede de blev blandt andet af at se, at kulisserne var fake og ikke virkelighed. Den fascination, som man kan opleve ved at kigge ind bag kulisserne og se scenehåndværket, kan være lige så stærk som at se en forestilling,« siger Kasper Holten.

Det Kongelige Teater bruger ikke længere Stærekassen, som er en fredet bygning, der rummer et moderne og fuldt indrettet teater. At træde ind i bygningen, der er opført 1929-1931, er som at træde ind i en anden tid og en verden fuld af stemning og magi.

»Det er helt unikt, at vi nu kan åbne Stærekassen, som er en vidunderlig bygning med et fuldt fungerende scenerum med snoretræk, drejescene, orkestergrav og tilskuerrum,« siger teaterchef Kasper Holten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

»Vi afgav bygningen i 2008, hvor den blev udlejet til Livgardens Musikkorps, som bruger den primært som øvelokale. De har også koncerter, men meget af tiden er bygningen lukket for offentligheden. Der er nu lavet en aftale med dem om, at de finder et nyt hjem,« siger Kasper Holten.

Etableringen af det nye oplevelsesunivers er en del at den politiske aftale om Det Kongelige Teaters aktiviteter for de kommende år, som kulturminister Joy Mogensen (S) for nylig skabte flertal for, og Kasper Holten regner med, at der kommer nyt liv i Stærekassen i 2023/2024.

120 millioner fra Realdania

Realdania, som er en almennyttig forening, der blandt andet støtter bygningsbevaring og -udvikling, har bevilget 120 millioner kroner til projektet, som dermed bliver en at de største kultursatsninger i København i de kommende år.

»Vi er optagede af at gøre vores bygningskulturarv levende og tilgængelig for så mange mennesker som muligt. Stærekassen er begrænset anvendt i dag, og der er begrænset adgang for offentligheden. Det er en fantastisk bygning og et af de meget få eksempler på art déco i Danmark. Bygningen fortæller en historie i sig selv og er med sin detaljerigdom og kunstneriske udsmykning et enestående eksempel på arkitekturens og kunstens betydning for vores liv,« siger Nina Kovsted Helk, filantropidirektør i Realdania.

Hun kalder projektet en unik mulighed for at formidle kunstens og arkitekturens betydning for vores liv og for at åbne bygningen mere for offentligheden.

»Vi er optagede af at levendegøre vores bygningskultur, fordi den er vigtig for vores liv og vores forståelse af, hvad vi kommer af. Børneuniverset er en mulighed for at få en funktion ind i bygningen, som rimer med det, som den oprindeligt er bygget til. Man vil både kunne formidle bygningen og scenekunsten på den måde, og det er fantastisk,« siger Nina Kovsted Helk.

Stærekassen er tegnet af arkitekt Holger Jacobsen og er et af få eksempler på art déco-inspireret arkitektur i Danmark. Oprindeligt husede bygningen både Statsradiofonien (DR) og Det Kongelige Teater. Navnet Stærekassen skyldes bygningens usædvanlige udseende. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen.

Vil åbne scenekunsten for alle

Kasper Holten siger, at det nye oplevelsesunivers også vil give børn, der normalt ikke kommer i teatret, en mulighed for at finde ud af, om opera, skuespil, ballet og klassisk musik er noget for dem.

»Jeg hører engang imellem det synspunkt, at det er de privilegerede, som bruger Det Kongelige Teater. Jeg tror ikke, at børn i Nordsjælland genetisk er disponeret for at synes om scenekunst. Det skyldes nok, at de har fået mulighed for at opleve det. Jeg vil gerne give nogle flere chancen for at opleve, om det er noget for dem, og jeg tror, at et oplevelsescenter vil sænke tærsklen for at opleve scenekunst og klassisk musik,« siger Kasper Holten.

Oplevelsesuniverset er et led i Det Kongelige Teaters strategi for at få tag i nye grupper af børn og unge, og Kasper Holten siger, at det skal være et tilbud på linje med Experimentarium, Den Blå Planet, Zoologisk Have, Statens Museum for Kunst og andre institutioner med særlige tilbud til børn og unge.

»Når jeg – under normale omstændigheder – ved morgenmaden lørdag morgen med mine børn diskuterer, hvad vi skal gøre i weekenden, så kan vi tale om blandt andet Zoologisk Have og Experimentarium, men Det Kongelige Teater er ikke en destination, medmindre man ved, at der spilles en børneforestilling klokken 15, og man i øvrigt har bestilt billet. Så tanken er, at teatret med det nye oplevelsesunivers skal være en destination, som er åben for familier og deres børn. Det gælder også for familier, som er på ferie i København. Naturvidenskaben har jo gjort det fantastisk med oplevelsesuniverser, for eksempel Den Blå Planet. Børn kommer måske ikke, fordi de er vildt optagede af fisk, men det bliver de måske, og det samme vil kunne ske med et oplevelsesunivers for scenekunst,« siger Kasper Holten, som tilføjer, at planer om et mobilt oplevelsesunivers, som kan rejse ud i hele landet, indgår i planerne.

Parykker, sminke og kostumer

Hvad forestiller du dig, at huset skal tilbyde?
»Det skal være en god blanding af noget meget lavpraktisk, for eksempel parykker, kostumer og sminke, så børnene kan klæde sig ud, mulighed for at bygge rekvisitter og lære at lave stunt og hertil det nyeste digitale grej, hvor man digitalt kan opbygge en kulisse, en lille forestilling eller dirigere et orkester og selv vælge instrumenter,« siger Kasper Holten.

»Det er helt unikt, at vi nu kan åbne Stærekassen, som er en vidunderlig bygning med et fuldt fungerende scenerum med snoretræk, drejescene, orkestergrav og tilskuerrum – noget, man ellers aldrig ville have råd til at bygge fra grunden af,« siger Kasper Holten, som forestiller sig, at man på scenen kan bygge en kæmpe kulisse, hvor børnene kan se den bagfra og forfra og prøve at trykke på knapperne.

»Det nye oplevelsesunivers skal selvfølgelig handle om scenekunst, men også om alle de håndværk, der er i branchen – at lave rekvisitter, sy kostumer og køre med sceneteknik. Jeg forestiller mig en række aktiviteter, som viser magien i scenekunsten. Noget af det spændende ved at vise børn kunst er, at det viser dem, at det betaler sig at gøre sig umage, og at man er afhængig af hinanden. Hvis man ikke selv gør sig umage, gør man de andre dårligere.«

Skal oplevelsesuniverset først og fremmest være aktiviteter, som børnene selv kan deltage i?
»Ja, det skal være noget, som minder om Experimentarium, hvor man selv deltager, digitalt eller analogt.«

Stærekassen er bygget sammen med Gamle Scene, hvor også teatrets kostumeafdeling bor. Kasper Holten drømmer om, at der kan etableres et vindue ind til Gamle Scene, så besøgende kan kigge ind på scenen, hvor der måske er en balletprøve i gang – eller at skræddere nogle gange kan lokkes over i universet for at vise børnene, hvordan de syr et kostume.

Kasper Holten håber at kunne åbne det nye oplevelsesunivers i Stærekassen i 2023/2024. Prisen er 120 millioner kroner, som betales af Realdania. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen.

Det giver et lille underskud

En del af de 120 millioner kroner, som Realdania donerer, skal bruges på vedligeholdelse af bygningen og på at gøre den egnet til at tage imod publikum.

»Resten af pengene skal bruges på at udvikle, teste og bygge de aktiviteter, som huset skal rumme. Det skal alt sammen ske på børnenes betingelser,« siger Kasper Holten.

I regner med over 100.000 gæster årligt, men er det realistisk – der er jo hård konkurrence fra institutioner som Filmhuset, Louisiana, det nye Enigma og det nye naturhistoriske museum, som også åbner i 2023?

»Min vurdering er, at det er et marked i vækst. Flere og flere vil ud at opleve ting med deres børn, så de bliver stimuleret på andre måder end foran en computerskærm. Vi satser på at få 100.000-130.000 igennem huset årligt med skole- og institutionsbesøg om formiddagen på hverdage, bedsteforældre om eftermiddagen og forældre og børn i weekenden. Vi håber også, at det bliver et hus, som familier fra hele Danmark har lyst til at besøge, når de er på ferie i København,« siger Kasper Holten.

Hvis ikke der kommer så mange som budgetteret, vil det så kunne komme til at belaste Det Kongelige Teaters budget?
»Vi regner ikke med, at det nye oplevelsesunivers giver overskud, og vi kommer til at investere en lille smule driftsmidler i det. I den nye politiske aftale for Det Kongelige Teater står der faktisk, at det forventes, at vi gør mere for børn og unge, og at vi skaber et oplevelsesunivers. Dét sætter vi et beløb af til, men kontaktprisen bliver noget mindre, end når vi skal spille opera og ballet,« siger Kasper Holten.