»Nu tænker jeg mere over, hvad jeg putter i munden«

Fris testperson Allan Mynster er efter de første par uger kommet ind i en god rytme med sin træning og kost. Men mens det er nemt for ham at komme til træning, har det vist sig at være svært for ham at ændre sine spisevaner.Af

Allan Mynster under træning. Foto: Jan Jørgensen Fold sammen
Læs mere

Ambitionen er stadig den samme. Der skal smides tyve kilo, hverken mere eller mindre. Så siden nytår har Allan Mynster været under streng observation af sin personlige træner Jacob Søndergaard. Og selvom det endnu ikke kan ses direkte på vægten, at vanerne er lavet om, og den nu står på kostplan og træning tre gange om ugen, så kan Allan alligevel mærke forskel.

»Det er ikke milesten, men jeg kan mærke det i min holdning. Folk spørger om jeg har tabt mig, men det er fordi mine muskler er blevet styrket, så jeg nu er mere rank. Jeg retter mig mere ud og har fået mere punch, mere attitude. Der er kommet riv i lungerne, og jeg kan mærke min krop igen,« forklarer Allan.

Jacob har opstillet regler om, at Allan skal cykle til arbejde, tage trappen i stedet for elevatoren på sin arbejdsplads, og gå hen til de folk, han skal tale med, i stedet for at maile og ringe internt.

Det er de banale husgeråd.

På det mere tekniske plan er opskriften at skrue ned for styrketræningen og op for kredsløbstræningen og smidighedsøvelser­ne. Styrke er en vigtig faktor, og det er vigtigt at bevare Allans muskelmasse, så derfor nytter det ikke at »køre ham ned« med vægtreducerende kredsløbstræning.

Og Allan selv er tilfreds med programmet, hvor der trænes HardCore en gang om ugen.

»Jeg synes, det er fantastisk god træning. Førhen har jeg fokuseret meget på vægttræning, men når man alene træner vægte, er det meget isoleret, så man kun har ondt i biceps eller i lårene. Selvom mit mål er at få en mindre mængde fedt på kroppen, skal der stadigvæk sidde en ordentlig portion kød på knoglerne. Og det er man nødt til at træne efter,« siger han.

Et er at komme ned i fitnesscentret og få svedt godt igennem. Det er der ikke de store problemer i. Noget helt andet er at overholde de forskrifter om den rigtige kost, som Jacob har opstillet.

»Det går sådan set ok, men jeg er ingen helgen, og der har været nogle smuttere. Men Jacob er over mig hele tiden, og han er god til at visualisere over for mig, hvad jeg må og ikke må. Det har virkelig givet mig noget. Hver gang jeg tager noget i munden, ved jeg om det er godt for mig. Så det er op til min egen kampånd, om jeg vil gøre det,« siger Allan.

Ifølge Jacob Søndergaard burde man kunne se afgørende forskelle på Allans krop inden for de næste to uger. Men det er ikke helt så enkelt, og der er mange ting at tage hensyn til.

»Når konditionen forbedres, begynder man at opregulere mængden af væske, det vil sige blod, i kroppen, og derfor tager man automatisk på. Så selvom man ikke ser et vægttab, kan der sagtens være sket et fedttab. Og det er det vigtigste, fordi vægten ikke tager højde for, om der er kommet mere blod i kroppen. Jo mere blod, jo bedre ilt-optagelse,« fortæller Jacob, som også har været en tur forbi Allans arbejde, for at se på den frokost-buffet, hvorfra Allan henter sin daglige frokost.

De to har sammen talt om, at Allan skal spise mere energirestriktiv kost og skære ned på sodavand og tomme kalorier. I stedet skal han i løbet af dagen spise frugt og især grøntsager for at få alternativt sukker.

»Vi har lavet en opdeling af, hvordan fødevarerne skal fordeles være på tallerkenen, så vi sikrer, at der bliver spist masser af grøntsager og store mængder fibrer. Allan skal spise forholdsvis fedtfattigt men masser af fisk, så han får de vigtigste fedtsyrer. Man skal passe på, at man ikke skærer det vigtigste fedt væk, for hvis man ikke får det sunde fedt, risikerer man at kroppen ikke restituerer særlig godt. Vi er interesseret i, at Allan kan træne hårdt, restituere og træne hårdt igen, så han kan forbrænde mange kalorier,« siger Jacob, som har lavet et pointsystem til Allan, hvor han selv kan holde øje med, hvordan han klarer sin nye diæt. En 3'er-dag er de dage, hvor Allan har overholdt alle forskrifter, mens en 2'er er dag er dage, hvor der er blevet syndet en enkelt gang. En 1'er indikerer så en dag, hvor alt har været kaos og der er blevet spist igennem.

»Det er ok med en 1'er-dag og et par 2'er- dage, men ellers skal det være 3' er-dage. Og så er det nemt at se, hvor god jeg selv har været,« siger Allan.