Ni råd på vejen mod mere succes i dit liv

De færreste mennesker er født til at få succes. Deres medgang i livet skyldes derimod måden, de handler på, forklarer ekspert. Her følger hendes ni råd til at få mere succes i hverdagen.

Ingen er født succesfulde. Det er vores handlinger, der bestemmer, hvordan vi klarer os i livet. Det er én af pointerne hos forfatter til bogen "Succeed: How We Can Reach Our Goals”, Heidi Grant Halvorson. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Scanpix

Hvorfor er det lykkedes dig at opnå nogle mål i dit liv men ikke andre? Og hvorfor er din nabo, din kollega eller din bedste ven bare altid mere succesfuld end dig?

Den slags spørgsmål har Heidi Grant Halvorson, ph.d. i motiverende psykologi og forfatter til bogen ”Succeed: How We Can Reach Our Goals” beskæftiget sig med i årevis. Og hun blogger nu om motivation og lederskab i Harvard Business Schools online magasin ”Harvard Business Review”.

På sin blog forklarer hun, at hverken de mest succesfulde eller de mest uheldige mennesker er klar over, hvorfor - eller hvorfor ikke - de har succes i deres dagligdag. Det gælder succes i alt fra vægttab og at lære at styre sit temperament til at klare sig bedre på arbejdspladsen.  

Læs også:

Vælg mand som du vælger karriere
Din sundere livsstil starter her
'Angst er superbenzin for succes'

Og selvom mange faktorer kan spille ind på vores succes og fiaskoer, slår Heidi Grant Halvorson én ting fast: Ingen er født succesfulde. Det er vores handlinger, der bestemmer, hvordan vi klarer os.

I det følgende giver hun ni eksempler på handlemåder, som kendetegner folk, der får succes i livet. Du kan selv forsøge at følge rådene, hvis der er et eller flere områder i dit liv, hvor du stræber efter at opnå mere succes.

Rådene skulle ifølge Heidi Grant Halvorson gerne give dig redskaber til at forstå, hvad du gør rigtigt og forkert i din stræben efter at få succes i livet.

”Vigtigst af alt håber jeg, du bliver i stand til at identificere de fejl, som har afsporet dig, og bruge den viden til din egen fordel fra nu af. Husk, at du ikke behøver at blive en anden person for at blive mere succesfuld. Det handler ikke om, hvem du er, men hvad du gør,” skriver hun på sin blog.

Her følger de ni veje til en mere succesfuld hverdag, ifølge Heidi Grant Halvorson:

1. Vær specifik

Vær så specifik som mulig, når du sætter dig selv et mål. ”Tab 3 kilo” er bedre end ”tab dig nogle kilo,” fordi det giver dig en klar idé om, hvad succes er for dig. Ved at sætte dig selv præcise mål er det nemmere for dig at holde motivationen på sigt. At love dig selv, at du vil ”sove mere” og ”spise mindre slik” er ikke ligeså nemt at overholde som at beslutte dig for, at du vil ”gå i seng senest klokken 22” eller ”kun spise slik om lørdagen.”

2. Grib de muligheder, der kommer

Mange mennesker mislykkes i at nå deres mål, fordi de ikke har tid – eller tager sig tid – til at forfølge dem. Lad være at bruge manglende tid som en undskyldning, og spørg dig selv: "Har jeg virkelig ikke tid til at træne i dag?". "Er det helt umuligt at besvare det opkald med det samme?"

Igen bør du være så specifik som mulig, når du planlægger din tid: For eksempel ”Jeg vil træne en halv time før arbejde hver mandag, onsdag og fredag. Grib de muligheder, der byder sig, så de ikke glider ud mellem fingrene på dig.

3. Hav styr på, hvor langt du har igen

For at opnå et mål kræver det, at du er ærlig over for dig selv omkring den proces, du er ved at gennemgå. Hvis du ikke selv ved, hvordan det skrider fremad med at opnå dit mål, får du svært ved at vurdere, hvad der skal til for at nå målet.

4. Vær en realistisk optimist

Når du sætter dig et mål, så forsøg at være optimistisk omkring, at du nok skal nå det. Tro på din evne til at få succes og tænk positivt. Det er med til at skabe og opretholde din motivation for at kæmpe. Men undervurder ikke, hvor svært og hårdt det vil blive at kæmpe for at nå dit mål. 

5. Fokuser på at blive bedre og ikke god

Det er vigtigt at tro på, at man er i stand til at nå et mål. Men det er mindst lige så vigtigt at tro på, at man kan udvikle nye evner.

Læs også:

'Angst er superbenzin for succes'
Få succes med 5 og 10 kilometer
Sådan får mænd succes med alt

Mange af os tror, at vores intelligens, personlighed og fysiske evner ikke står til at ændre, uanset hvad vi gør. Som resultat af det fokuserer vi på at opnå mål, som handler om at bevise os selv over for omverdenen, frem for at fokusere på at udvikle nye evner.

Husk, at du altid kan forbedre og ændre både din personlighed og dine evner. Folk, som stræber efter at blive bedre frem for at blive gode, kan bedre sætte pris på rejsen mod at nå til målet, samt alle delresultaterne undervejs.

6. Vær karakterfast

At være karakterfast er guld værd i kampen for at nå langsigtede mål og modstå fristelser og modstand. Flere studier viser eksempelvis, at viljefaste mennesker opnår højere uddannelse og bedre karakterer.

Opfatter du ikke dig selv som viljefast, kan du stadig nå at ændre dig. Mange mennesker har svært ved at stå fast og målrettet forfølge deres mål og drømme, fordi de ganske enkelt ikke tror, at de har evnerne til at blive succesfulde. Men det er en fejlagtig opfattelse. Ved at ændre på dine tankemønstre, at planlægge hverdagen, sætte konkrete mål og følge de øvrige, ovenstående råd, kan enhver opnå mere succes i livet.

7. Styrke din selvkontrol

At have selvkontrol kan trænes ligesom enhver anden muskel i kroppen. Tilsvarende svækkes selvkontrollen, hvis den ikke bliver trænet og vedligeholdt.

Du kan styrke din selvkontrol ved at tage en udfordring op, som du absolut ellers helst var fri for.
Tag eksempelvis 100 mavebøjninger om dagen, lad være at spise slik i en måned, stil dig straks op, hvis du mærker, at du bliver træt eller doven og så videre.

Og når du får lyst til at give op – så lad være. I starten vil det være hårdt, men på længere sigt vil din viljestyrke blive forbedret, og det vil hjælpe dig til at nå flere mål i dit liv.

8. Frist ikke skæbnen

Uanset hvor stærk din selvkontrol er eller bliver, er det vigtigt altid at respektere, at dens kapacitet er begrænset, og at du vil løbe tør for energi, hvis du sætter urealistisk høje mål.

Tag ikke to udfordringer op på én gang, hvis du ikke kan overkomme det. Lad for eksempel være med at gå på kur og forsøge at stoppe med at ryge på én gang. Tag en kamp ad gangen og glæd dig over de mål, du når på vejen.

9. Fokuser på hvad du vil gøre, frem for hvad du ikke vil gøre

Vil du gerne stoppe med at ryge, tabe dig eller dæmpe dit hidsige temperament? Så planlæg, hvad du vil erstatte disse dårlige vaner med frem for at fokusere på de dårlige vaner i sig selv.

Hvis man prøver at undertrykke en tanke eller en følelse, kommer den bare til at fylde ekstra meget i hovedet og kroppen. Tænker du for eksempel: ”Jeg må ikke spise sukker” og “ jeg må ikke hidse mig op,” kommer du bare til at fokusere ekstra meget på søde sager og på din vrede.

Tænk i stedet på, hvad du vil. Eksempelvis kan du tænke: ”Ved at tage dybe indåndinger i stedet for at give efter for min vrede, vil min dårlige vane formindskes med tiden og til slut være helt væk.”

Læs også:
Vælg mand som du vælger karriere
Din sundere livsstil starter her
'Angst er superbenzin for succes'