Netflix-serie får interessen for en bestemt type covernumre til at stige voldsomt

Periodedramaet »Bridgerton« indeholder klassiske coverversioner af moderne popsange. Det har fået interessen for bandet bag til at stige noget nær eksplosivt.

I en scene i serien spilles en violinversion af Billie Eilish-sangen »Bad Guy«, når denne mand er i fokus. Så må seeren selv gætte sig til hvorfor.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Liam Danniell/Netflix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

At Regency-beklædning fra begyndelsen af 1800-tallet som korsetter skulle komme på mode, ville de færreste nok have troet. Det er dog ikke desto mindre en af de trends, som Netflix-periodedramaet »Bridgerton« har skabt. Det skriver britiske The Guardian.

En anden trend er klassiske versioner af popsange, som ifølge avisen netop nu oplever »dramatiske stigninger« med hensyn til antallet af streaminger.

Vitamin String Quartet – som trods navnet ikke er en strygekvartet, men en større gruppe musikere – er en af dem, der oplever efterspørgslen fra fans af periodedramaet. Antallet af afspilninger af deres klassiske coverversioner af sange fra Ariana Grande, Billie Eilish og Maroon 5 er steget med 350 procent, siden »Bridgerton« fik premiere, skriver Variety.

Vitamin String Quartets version af Billie Eilish-hittet »Bad Guy« kan høres herunder.

»Bridgerton« kan vel bedst beskrives som en 1800-tals version af teenageserien »Gossip Girl« (2007-2012) og handler om unge aristokraters bejlerier og de intriger, der følger.

Seriens musiksupervisor, Alexandra Patsavas, som også arbejdede på »Gossip Girl«, forklarer, at det tidligt stod klart for seriens skabere, at klassiske versioner af nutidig musik skulle med i serien. De passer til seriens blanding af klassisk æstetik og et mere moderne plot.

»Inden selve produktionen blev indledt, begyndte jeg at indsamle orkester-coverversioner. Jeg er ikke overrasket over, at publikum reagerer positivt, men 350 procent er et enormt højt tal – det havde jeg ikke forudset,« siger Patsavas til The Guardian.

Musiksupervisoren nævner, at der, fordi der ikke er sangtekster, som gør covernumrene umiddelbart genkendelige, kan være en grad af dybere mening i, at seeren selv skal genkalde sig sangteksterne i forhold til, hvordan teksterne matcher seriens scener.

Også Jamie Curtiss fra Vitamin String Quartet mener, at publikum reagerer positivt på covernumrene – netop fordi seerne skal tænke sig til det sidste.

»I stedet for, at seerne som det første hører teksten, får de melodien, som fremkalder teksterne. På den måde får seerne underbevidst den dybere mening,« siger Curtiss til avisen.

Jamie Curtiss er – ikke overraskende – glad for gruppens nyfundne succes.

»Jeg tror ikke, at vi selv troede, det ville gå så stærkt. Det virker, som om det er en transcenderende succes, og noget, der rammer lige i tidsånden på en måde, som ingen af os havde forventet.«