Næsten en million så med: Medierne tegner et forkert billede af Danmark

På trods af den intense debat og kritik af værtsnationen Qatar ved dette års fodbold-VM, så næsten en million mennesker med, da Danmark spillede 0-0 mod Tunesien. Det er et tegn på, at medierne ikke er repræsentative, mener ekspert.

Kampen startede klokken 14, men alligevel var der næsten en million, som tændte for tv'et. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tirsdag klokken 14 blev Danmarks første VM-kamp fløjtet i gang.

Op til kampen havde en debat om menneskerettigheder, migrantarbejdere og boykot fyldt mere i medierne, end fodbolden i sig selv havde fyldt.

Nu viser det sig, at 983.000 seere alligevel så med, da Danmark spillede uafgjort mod Tunesien.

Anders Kerne Boje, der er underdirektør med ansvar for sporten i DR Nyheder, mener, at seertallet er tilfredsstillende.

»Vi er godt tilfredse med seertallene på tæt på en million for en kamp, der blev spillet midt i arbejdstiden og meget tidligt i turneringen,« lyder det fra ham i en skriftlig kommentar til Ritzau.

Ved VM-slutrunden i 2018 så 1,2 millioner danskere med, da Danmark spillede deres første kamp mod Peru. Men hvis man sammenligner med Danmarks kamp mod Australien i 2018, der – ligesom tirsdagens kamp mod Tunesien – blev spillet klokken 14, var der kun 939.000 seere, som havde fundet klaphatten frem og tændt for fjernsynet.

Mediernes dagsorden kan være en af årsagerne til, at billedet i nyhederne ikke altid er et retvisende billede for hele Danmark, siger Jesper Tække. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.

Medierne er ikke repræsentative

For at finde en forklaring på de høje seertal på trods af den store debat om boykot skal man rette spotlyset på medierne, siger Jesper Tække, der er ekspert i medier på Aarhus Universitet.

En række artikler på de landsdækkende medier har blotlagt, hvordan danskere overalt i landet har valgt at boykotte VM i Qatar. Men medierne giver ikke et retvisende billede af, hvilke overvejelser danskerne generelt har, siger Jesper Tække, der er ekspert i sociale medier på Aarhus Universitet.

Medierne fokuserer nemlig i høj grad på »konflikter«, »sensationer« og »dobbeltmoral«, og det betyder, at de sommetider giver et skævt billede af danskernes generelle holdning til VM-slutrunden.

»VM i Qatar indeholder gode emner for medierne at arbejde med, fordi det skaber historier. Det er fristende for medier at lave den form for historier, men jeg tror virkelig, at store dele af befolkningen er trætte af at høre den her debat,« lyder det fra Jesper Tække.

På det sociale medie Twitter har debatten om Qatar også fyldt. En del danskere har på mediet tilkendegivet, at de enten ikke ønsker at følge med i dette års VM, eller at de har en negativ holdning til VM.

Jesper Tække mener dog, at netop Twitter er kendetegnende ved at have en helt bestemt type brugere.

»I Danmark er der meget få, der er på Twitter – det er i vid udstrækning ministre, forskere, virksomhedsejere og meningsdannere, som har en Twitter-profil. Der i blandt er der også mange aktivister og politisk engagerede, så det giver en del bias,« siger han.

»De holdninger, man møder på Twitter, er ikke et repræsentativt udsnit af befolkningen, da brugerne på mediet ofte har en stærk holdning til disse spørgsmål, mens resten af befolkningen nyder at se fodbold,« siger eksperten og understreger, at seertallene i tirsdags er et bevis på netop dette.

Mads Møller Tommerup Andersen, der er tv-forsker, siger til TV 2, at den store debat op til kampen mod Tunesien i virkeligheden kan være årsagen til, at en række danskere netop tændte for tv'et.

»Hvilken adfærd, der ligger bag, er svært at gisne om. Der kan både være nogle seere, der har valgt ikke at kigge med af politiske årsager, men også nogle, som er blevet mere opmærksomme på kampen, fordi de har hørt omtalen i diverse medier«, siger tv-forskeren til TV 2.

I Tyskland ser seertallene helt anderledes ud. I VM 2018 blev alle kampene set af flere end 25 millioner, men da de i går tabte 1-2 til Japan, så kun 9,23 millioner med, skriver Bild.