Muslimske kvinder på bloggen

Zaineb Oussaidi er blot en ud af de mange nye bloggere, der viser unge muslimske kvinder som modebevidste forbrugere. H&M, Hilfiger og andre store brands har fået øjnene op for den nye generation.

Ofte er det Zizis familie, som hjælper med at tage billeder, fortæller hun. Foto: Zizi Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Zaineb Oussaidi har en skare af flere end 100.000 følgere, som hun deler sin begejstring for mode og skønhed med. Som enhver anden blogger poster hun jævnligt billeder af caféturen med veninden, den seneste skønhedstrend eller dagens outfit. Da MS møder hende, er hun klædt i cardigan, nederdel og trøje fra H&M kombineret med et tørklæde fra Al Warda Collection, der har specialiseret sig i at producere hijabs, som den muslimske hovedbeklædning hedder.

»Jeg havde i en periode lagt mærke til, at unge kvinder med hijab og turbaner var begyndt at lægge billeder op på Instagram. De viste tøj, der var »hijabfriendly« sådan forstået, at det klæder et tørklæde. Jeg tænkte, at jeg ville prøve at gøre det samme og se, om jeg kunne inspirere andre,« fortæller 21-årige Zaineb Oussaidi fra et laboratorium på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet i København, hvor hun læser til farmaceut på andet år.

Zaineb Oussaidi, på Instagram Zizi, har marokkanske rødder og er en del af den voksende bølge af hijabi-bloggere – muslimske kvinder, som bærer tørklæde, og som samtidig deler deres interesse for mode. Ikke mindst i udlandet stiger antallet af toneangivende hijabi-bloggere, der går under navne som hijabistaer, turbanistaer eller sågar hijabi-hipstere.

Ascia AKF fra Kuwait har for eksempel 1.5 millioner følgere, mens Dina Tokio, som er halvt egyptisk, halvt engelsk og bosat i London, bliver fulgt af 748.000. Sidstnævnte er pt den mest profilerede hijabi-blogger i Storbritannien og skriver desuden for BBC, ligesom hun samarbejder med Liberty, der ligger på Regent Street i London og sælger luksusmærker.

Modehusene går et nyt marked i møde

Zizi Oussaidi modeblogger om, hvordan man kombinerer islamisk tørklæde med modetøj. Fotograferet på sit studie i København fredag den 20. november 2015. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen.

Også de store modehuse har så småt fået øjnene op for muslimske kvinder. Sidste år lancerede DKNY som det første store tøjmærke en ramadankollektion. Siden har mærker som Mango, Tommy Hilfiger, Oscar de la Renta og Zara fulgt trop, og i september i år brugte H&M for første gang en muslimsk model iført hijab i sin kampagnevideo for genbrug af tøj.

»Med vores Close the Loop-film (film som promoverer genbrug, red.), vil vi gerne vise, at H&M hverken tager et religiøst eller politisk standpunkt. Derfor bruger vi mange forskellige personligheder i filmen, blandt andre en muslimsk kvinde, der bærer tørklæde. Filmens budskab er netop, at der ikke er nogen regler inden for mode, pånær én: at man skal recycle sit tøj,« siger Sustainability Coordinator i H&M, Mia Møgelgaard.

Og der er penge at hente hos unge muslimer. Det amerikanske magasin Fortune refererede for nylig en rapport fra Thomson Reuters, som opgør, hvor meget muslimske forbrugere på verdensplan har brugt på tøj og sko. I 2013 var tallet 266 milliarder dollars – et tal der forventes at vokse til 484 milliarder dollars i 2019.

De særlige ramadankollektioner sælges dog primært i Mellemøsten, mens unge muslimer i Europa blandt andet lægger deres penge i de store tøjkæder, der netop nu har masser af »hijab-friendly« tøj på hylderne. Store bluser og lange frakker er igen moderne – tøj man kan bære uden at vise for meget hud, og som derfor også appellerer til muslimske kvinder.

Kultursociolog og programrådgiver i Kvinfos Mellemøst-afdeling, Connie Carøe Christiansen, peger på, at unge muslimske kvinder i længere tid har benyttet sig af mainstreammoden og selv har sammensat tøj, der har passet deres behov.

»Vi har en yngre generation, især i Europa, som færdes meget i det offentlige rum, og de er bevidst om deres baggrund samtidig med, at de egentlig ikke føler, at de har behov for at skjule den. Det er det, som inviterer til, at tøjkæder som H&M bruger en model med tørklæde. Der er jo ingen tvivl om, at disse store modehuse har et stort og trofast kundegrundlag blandt de unge muslimske kvinder,« siger hun.

I lande som Storbritannien og USA er der generelt mere fokus på islam og mode end herhjemme. I sidste måned udgav Reina Lewis, professor ved London College of Fashion, bogen »Muslim Fashion: Contemporary Style Cultures«. Hun mener blandt andet, at vi har en tendens til at fremhæve tilslørede muslimske kvinder og generelt fremstille kvinder, der bærer tørklæde, som uforenelige med vestlig modernitet.

I et indlæg i Huffington Post skriver hun desuden, at det indtil for nylig har været vanskeligt at finde tøj hos de store tøjkæder, som levede op til muslimske behov. Derfor har det primært været designere inden for samme tro, som har stået for at skabe tøj til netop den gruppe. Men nu begynder modehusene så småt at afspejle interessen for mode blandt unge muslimer –med god grund.

Netop nu ser vi en stor, ung, muslimsk befolkningsgruppe. 50 procent af verdens 1,6 milliarder muslimer er 23 år eller mindre – i modsætning til resten af verdens befolkning, som har en medianalder på 28 år.

»Det betyder, at muslimer er et meget vigtigt forbrugersegment,« siger Reina Lewis til Fortune.

At udtrykke sig selv

Amerikanske mipsterz i videoen til »Somewhere in America«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Abbas Rattani.

Tilbage på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultetet scroller Zaineb Oussaidi ned på skærmen af sin telefon med de velpolerede negle. Hun har fået 23 nye følgere og 100 likes siden sidst, hun kiggede på sin Instagramprofil.

»Det hele udvikler sig hurtigt. Lige nu fylder studiet rigtig meget, så jeg har ikke tid til at poste noget hver dag. Men jeg er heldig, at mine følgere er meget forstående og søde,« siger hun.

Selv om Zaineb Oussaidi sjældent oplever, at nogen sætter spørgsmålstegn ved hendes blogunivers, møder mange hijabi-bloggere kritik, blandt andet fra andre muslimske kvinder. Det er en video fra december 2013 et godt eksempel på.

En gruppe unge amerikanske muslimske kvinder, der kalder sig selv Mipsterz (muslimske hipsters) lagde en video på nettet, hvor de – klædt i stilfulde hijabs og turbaner kombineret med farverigt tøj, store iøjnefaldende halskæder og øreringe – dansede og skatede rundt i sneakers til Jay-Z’s hit »Somewhere in America.«

Nogle kaldte videoen provokerende og nedladende over for den muslimske kvindes identitet, der underlagde sig vestlige værdier og hermed mistede sin egen identitet, mens andre mente, at videoen gav muslimske kvinder en tiltrængt platform til at udtrykke sig selv.

Selve begrebet Misterz opstod i 2012, hvor en gruppe venner fra New York begyndte at kalde sig muslimske hipsters, der hurtigt blev slået sammen til et helt nyt ord, og siden har gruppen, der både består af mænd og kvinder, spredt sig gennem de sociale medier.

Definitionen minder til forveksling om den, vi kender fra andre sammenhænge: »En person, som er på forkant med den nyeste musik, mode, kunst, kritisk tænkning, mad, fantasi, kreativitet og alle former for obskure ting« – dog med den tilføjelse, at mipsterz »søger inspiration fra den islamiske tradition,« skriver de på deres Facebook-profil, hvor de uploader alt fra internationale politiske debatter til modebilleder.

Produceren bag filmen og medstifter af mipsterz, Abbas Rattani, mener blandt andet, at den spontant opståede bevægelse er med til rejse spørgsmålet om, hvad det vil sige at være en muslimsk kvinde, som bærer tørkælde i dagens USA, og at den indirekte er med til at gøre op med en entydig opfattelse af islam. »Selvom gruppens mål ikke er at sætte fokus på islamofobi, er vi på en måde med til at netop bekæmpe islamofobi blot ved at være os selv,« siger han.

Bloggen er mere end bare tøj

Ofte er det Zizis familie, som hjælper med at tage billeder, fortæller hun. Foto: Zizi Fold sammen
Læs mere

Ligesom mange muslimske unge finder et fællesskab i mipsterz-bevægelsen, oplever Zaineb Oussaidi, at muslimske kvinder samles om hendes blog. Og at ikke-muslimer får et mere nuanceret syn på muslimske kvinder. Hendes følgere kommer fra hele verden og tæller også unge fra andre religioner.

»Jeg fornemmer helt klart, at det kan være med til at bryde fordomme ned. Nogle er nysgerrige og tænker »det er da fedt, at hun med tørklædet udtrykker sin personlige stil«. Det, at man med tørklædet viser sig gennem et andet medie, end man er vant til, er befriende og ikke undertrykkende,« siger Zaineb Oussaidi, som selv har truffet valget om at bære hijab. Hun får jævnligt mails fra piger, der enten går med tørklæde eller skal til at gøre det.

»Da jeg var 13 år og begyndte at gå med tørlæde, manglede jeg selv inspiration til, hvordan jeg skulle kombinere det med tøj. Samtidig skulle jeg finde min egen stil og finde ud af, hvad jeg mente, jeg kunne tillade mig at gå med i forhold til min tro. Jeg ved godt selv, at jeg ikke klæder mig 100 procent rigtigt islamisk.

Mit tøj er stadig iøjnefaldende, og det er ikke de traditionelle islamiske kjoler eller abayaer, jeg går klædt i til hverdag. Det, og mange andre overvejelser, taler jeg også om med piger, der kontakter mig og vil have hjælp eller råd til, hvordan de selv kan sammensætte en garderobe. For mig er det allervigtigste, at jeg kan være med til at inspirere andre og vise, at det at bære hijab og interessere sig for mode på ingen måde er modsætninger,« siger Zaineb Oussaidi.

Se interview med Zizi på b.dk/hijabista