Modebranchens spillere

Danish Fashion Institute (DAFI): Netværksorganisation med Eva Kruse som direktør. Medlemmerne tæller en række modefirmaer, modelbureaer, interesseorganisationer og uddannelsesinstitutioner.

Man betaler et årligt kontingent på 10.000 kroner for medlemsskab. DAFI ejer det varemærkeregistrerede navn Copenhagen Fashion Week og forsøger at koordinere modeugens forskellige aktiviteter. Har fået Rådhushallen i København stillet gratis til rådighed af Københavns Kommune for at afholde shows.

Dansk Textil og beklædning (DTB): Brancheorganisation for mode -og tekstilbranchen, hvis medlemmer tæller Bestseller, Brantex og en lang række af de store tøjproducenter. Hovedsædet er placeret i Herning, mens den kreative afdeling har til huse i Copenhagen Studio på Langelinie i København. DTB er medarrangør af modemessen i BellaCenter.

Copenhagen International Fashion Fair (CIFF): Nordeuropas største salgsmesse, som to gange om året finder sted i BellaCenter i København. Bag messen står BellaCenter og DTB. 42.000 kvadratmeter, 2.000 mærker og 1.000 udstillere var der i februar i år.

Cph. Vision: Salgsmessen i Øksnehallen i København, som startede i 1998 som et yngre alternativ til CIFF. I februar i år havde messen over 30.000 besøgende og omkring 275 udstillere.

Gallery: Den helt nye og 3. salgs -og udstillingsmesse i Forum, som CIFF og DTB står bag i samarbejde med Christian Gregersen. Mærkerne bliver bl.a. Rützou, Mads Nørgaard, Sand og Annhagen, og man forventer 15.000 indkøbere fra hele verden.

Der er penge i moden: Ifølge brancheorganisationen Dansk Textil & Beklædning omsætter modebranchen for over 36 milliarder kroner og har en vækst på cirka 6,8 procent om året. De danske modehuse eksporterer for knap 26 milliarder kroner om året, hvilket gør modetøj med et dansk mærke i nakken til Danmarks fjerdestørste eksportvare.