Mode mangler markedsføring

Talentet er tilstede, men de danske modefirmaer skal stå sammen og blive bedre til at markedsføre sig selv i udlandet, hvis de skal nå til tops internationalt. Det var konklusionen, da en række kendte danske designere gjorde fælles status over en branche i vækst.

Munthe plus Simonsen plus Susanne Rützou til pressemøde i den københavnske modeuge. Foto: Vibeke Toft Fold sammen
Læs mere

Man kan spørge sig selv, hvor kendte de danske designere egentlig er, når selv ikke Cph. Visions direktør, Jan Carlsen helt kunne holde styr på hvem der var Munthe og hvem der var Simonsen.

Sammen med deres designerkolleger i Bruuns Bazaar, Baum und Pferdgarten, By Malene Birger, Susanne Rützou og Arena Cph havde Munthe plus Simonsen og salgsmessen Cph. Vision i Øksnehallen inviteret til pressemøde for at tale om dansk modes succes i udlandet. En snak som hurtigt kom til at handle om støttekroner, samarbejde og markedsføring

Niels Dam, som repræsenterede firmaet By Malene Birger i stedet for designeren selv, efterlyste at den danske branche blev langt bedre til at brande og markedsføre sig selv i udlandet. Hvor pengene til markedsføring skulle komme fra havde Karen Simonsen et bud på:

"Det er regeringen som skal blive langt bedre til at spytte i kassen og bidrage til at dansk mode bliver set på i udlandet," sagde hun, hvilket til stor latter fik Susanne Rützou til at bemærke, at det er typisk dansk at skyde skylden på regeringen.

Fra alle sider efterlystes det, at investorerne havde større villighed til at investere i dansk mode. Uden investeringer i talentet, ingen global dansk modesucces. Bjørn Bruun mente, at det i Danmark er de små designere, der trækker de store navne, fordi det netop er navne som Munthe plus Simonsen, Bruuns Bazaar, Mads Nørgaard og Malene Birger som vinder genklang i udlandet, mens det er giganter som Bestseller, IC Company og BTX Group der gør dansk modeeksport til en milliard-forretning.

Og derfor burde de store selskaber give noget tilbage til de mindre navne på markedet, mente den kreative direktør i Bruuns Bazaar, som sidder i bestyrelsen hos brancheorganisationen Dansk Textil og Beklædning mens hans bror og partner, Teis Bruun, er formand for netværksorganisationen Danish Fashion Institute.

Og der skal netop samarbejde i branchen til, hvis målet om at sætte Danmark på modens verdenskort skal lykkes.

En udenlandsk journalist ville logisk nok vide, hvorfor der bliver ved med at komme nye salgsmesser ( BellaCenter, Øksnehallen og nu også i Forum, red.) til den københavnske modeuge, når de ikke vil arbejde sammen om at servicere de udenlandske journalister.

Eksempelvis vil Jan Carlsen fra Cph Vision ikke deltage i et samarbejde om at transportere gæster rundt i fælles busser. Det ville Carlsen ikke kommentere, men Bjørn Bruun forsikrede, at de fremmødte designere ville gøre deres bedste for at finde fælles fodslag i branchen.

"Det hjælper ikke, hvis vi ikke arbejder sammen og holder op med at modarbejde hinanden. Vi må stå sammen hvis vi skal markedsføre os selv i udlandet og blive kendte for det vi er gode til," sagde han.