Mere wellness på vej

Wellnessbølgen har langtfra toppet, men i det stadigt voksende udbud kan det være svært at kende forskel på de forskellige tilbud inden for velvære. Det vil en ny forening rette op på.

Ansigtsbehandling hos Ruths Wellness i Skagen. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Wellness er kommet for at blive. Begrebet er ikke et flygtigt modelune, der snart topper og forsvinder. Tværtimod.

Overordnet vurderer Rambøll Management, at omsætningen på europæisk plan i 2010 vil runde 1.000 milliarder euro inden for wellness-branchen, og også i Danmark vinder wellness frem.

Den store interesse for at pleje krop og sjæl har også affødt nogle nye behov. Randers Tekniske Skole udbød i marts som en af de første i kommunalt regi kurser inden for området Wellness og Spa, 27. august lancerer Matas magasinet Juicy om emnet, som skal udkomme fire gange årlig og i torsdags holdt foreningen Danske Spa, der består af fire erfarne aktører på spa-markedet, sit første bestyrelsesmøde.

Spa er oftest det, der forbindes med begrebet wellness, men ifølge foreningen har en spa sit helt eget koncept i modsætning til wellness, der dækker over alt, der har med velvære at gøre, og derfor vil foereningen nu profilere spakonceptet.

»Der er meget støj på linjen i øjeblikket, hvad angår wellness. Men der er et rendyrket koncept omkring spa, som er meget kendt i udlandet. Lidt firkantet sagt, er det meget mere omfattende end bare at have et boblebad. Maden er f.eks. et vigtigt punkt. På mange feriecentre i Danmark har man etableret flotte wellnessafdelinger, men hvis du går ud i foyeren, får du røde pølser og pomfritter. Det er der sådan set ikke noget i vejen for. Men det er bare ikke det, spakonceptet står for,« siger Anne Marie Duus, der er administrerende direktør på Skodsborg Kurhotel & Spa A/S.

Sammen med Comwell Borupgaard, Nimat og konsulent Ulrik Sort vil hun forsøge at lægge en linje for hvilke kriterier, der skal opfyldes for at blive medlem af foreningen, der er stiftet i samarbejde med brancheorganisationen Horesta. Det handler dog ikke i første omgang om at skabe et nyt stjernesystem i Horesta-regi, men primært om at få fortalt, hvad en spa er.

Og den viden bliver der brug for i fremtiden, for heller ikke Anne Marie Duus tror, at wellness-tendensen er ved at toppe:

»Hvor danskerne endnu ikke har fået begreber som spa og wellness ind under huden, er det i udlandet en stor industri, så vi forventer bestemt ikke, at det her er en døgnflue. For os har det været opadgående i ti år, og specielt de sidste fire-fem år har der været knald på.«

I forvejen eksisterer en mærkningsordning, der er etableret af Wellness Danmark. Det er foreningen Aktiv Danmark, der hører under VisitDenmark, og en række aktører inden for dansk turisme, der står bag. For at opnå det lilla mærke, er der en række krav, der skal være opfyldt. Bla. skal der kunne tilbydes profesionelle kropsbehandlinger, der skal være rene og indbydende områder med enten sauna eller dampbad og spa eller jacuzzi. Desuden skal der være afslapningsområder og mulighed for at indtage et sundt måltid på stedet eller i nærheden.