Mens de københavnske museer kæmper, har et jysk museum større succes – nu har det fået en international pris

Trapholt er blevet hædret med den såkaldte Art Museum Award fra European Museum Academy. Det skyldes blandt andet, at museet har haft held med at aktivere publikum på en anden måde end mange andre museer, siger Anne-Louise Sommer, direktør på Designmuseum Danmark og medlem af dommerpanelet.

På billedet ses Trapholt museum, der har vundet en nyindstiftet pris fra European Museum Academy. European Museum Academy har i flere år uddelt andre priser, men primært til andre museer end kunstmuseer. Arbejdermuseet i København og Designmuseum Danmark har begge vundet akademiets DASA Award, der tildeles museer med særligt fokus på nytænkning af undervisning og læring. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto/Trapholt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Trapholt, museum for moderne kunst og design i Kolding, har modtaget en pris fra European Museum Academy. Det skyldes blandt andet, at Trapholt har haft held med at aktivere publikum på en anden måde end de store københavnske museer, mener Designmuseum Danmarks direktør.

Det er første gang, Art Museum Award bliver uddelt.

Dommerpanelet bestod af ni dommere fra otte lande, herunder Sir John Leighton, der er generaldirektør i National Galleries of Scotland og Anne-Louise Sommer, der er direktør på Designmuseum Danmark.

Anne-Louise Sommer siger, at en del af begrundelsen for prisen er, at Trapholt har håndteret pandemien på en intelligent måde.

»Trapholts brugerinddragelse er unik i forhold til andre museer, og det har gennem pandemien vist, at netop den strategi er effektiv,« siger Anne-Louise Sommer.

Netop nu sætter Trapholt eksempelvis »fokus på klimaet og den stigende interesse for at komme tæt på naturen«, med udstillingen »Tæt på træer«, der bliver en kæmpe kunstig skov i patchwork, skabt af de projektdeltagere, der melder sig til.

Netop konkurrencen fra naturen nævner Anne-Louise Sommer som medvirkende årsag til, at mange museer kæmper med svigtende besøgstal efter genåbningen.

»Jeg tror, der er sket en reprogrammering, hvor folk eksempelvis hellere vil ud at gå en tur i skoven end at være indenfor på et museum, så museerne skal virkelig tænke over, hvordan de får danskerne ind i museerne igen,« siger hun.

Det er især københavnske museer, der kæmper med manglende publikum, siger Anne-Louise Sommer, mens Trapholt museum er et af de kystnære museer i provinsen, der efter genåbningen har haft pæne besøgstal.

Sådan overlever museerne

På Trapholt kan man for tiden se udstillingen »Grænseløse sting«, hvor tekstilkunstneren Iben Høj sammen med 778 borgere fra Danmark og Nordtyskland aktualiserer genforeningen mellem Nordslesvig og Danmark, der i 2020 fejrede 100 års jubilæum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pressefoto/Trapholt.

Ifølge beskrivelsen af Trapholt fra European Museum Academy, kommer 50 procent af de besøgende på museet fra det umiddelbare nærområde, og museet har dobbelt så mange besøgende uden en mellemlang eller lang videregående uddannelse, som andre danske kunstmuseer har.

Netop den lokale støtte mener Anne-Louise Sommer, at andre danske museer og museumsgæster kan lære noget af, hvis de skal komme igennem denne svære periode, hvor de udenlandske turister stadig lader vente på sig.

»Ligesom man skal støtte sin lokale købmand eller boghandler, hvis man gerne vil have, at den bliver der, skal man også støtte sit lokale museum,« siger museumsdirektøren.

»I foråret 2020 sagde folk, at de savnede kulturen, men det lader ikke til at være sandt. De er jo udeblevet efter genåbningen, og med svigtende billetindtægter får museerne tilsvarende svært ved at udvikle nye ideer og udstillinger, så det også i fremtiden kan lade sig gøre at trække folk til.

Det burde skabe et call for action i museumsbranchen, der altså skal op på den store klinge, og blive ved med at forny formaterne, men også de mennesker, der godt kan lide, at have gode museer i nærområdet, har et ansvar for at komme derind og se de glimrende udstillinger, der er for tiden.«

Man kan dog ikke gå på Designmuseum Danmark før til juni næste år, for museet har brugt nedlukningen som påskud til at gennemføre en tiltrængt fornyelse og restaurering af de gamle fredede bygninger fra 1700-tallet.

Til gengæld har prisvinderen Trapholt åbent. Der kan man se den permanente udstilling af Arne Jacobsens gennemdesignede sommerhus Kubeflex og frem til 7. november også udstillingen »Grænseløse sting«.