Maria Rørbye Rønn om ny DR-strategi: »De næste 100 år skal tingene foregå på en anden måde«

DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn, siger, at indhold fremover først og fremmest skal tænkes digitalt.

DRs generaldirektør, Marie Rørbye Rønn, har i dag mandag varslet omfattende ændringer i organisation og tankegang. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I dag mandag har generaldirektøren i DR, Maria Rørbye Rønn, præsenteret en ny strategi på et stormøde for alle medarbejdere på mediemastodonten.

I den nye strategi hedder det nu, at DR først og fremmest vil producere indhold til DRs digitale tjenester, som sekundært skal udsendes på de traditionelle flow-kanaler, som tv-kanalen DR1 eller radiokanalen P4.

Efter knap 100 år, hvor tv-programmer skulle passe ind på bestemte tidspunkter, er det nu snart fortid. Det samme er stillingen som dramachef, og hele afdelingen DR Medier, hvor cirka 75 mennesker indtil nu stod for at bestille programmerne hos de andre direktørområder.

Berlingske har talt med Maria Rørbye Rønn, der har været generaldirektør i Danmarks Radio siden 2010.

Maria Rørbye Rønn, flow-tv har stadig flere seere end streaming. Foregriber man begivenhedernes gang ved kun at fokusere på det digitale?

»Når jeg kigger tilbage på DRs historie gennem næsten 100 år, har vi løst opgaven ved at udkomme på en række radio og tv-kanaler i en flow virkelighed. De næste 100 år skal opgaven løses på en anden måde, fordi danskerne er blevet digitale. Det er en skrøne, at det kun er de unge, der streamer, for alle danskere streamer løs – de ældste målgrupper står også for den største vækst i brugen af streaming. Men vi kommer til at udkomme på flow i mange år fremover, så længe folk bruger det.«

Der har været kritik af, at populære programmer som »Hammerslag« og »Kender du typen« blev skåret i længde – angiveligt fordi, det skulle passe ind på flow-tv. Bliver de ændringer lavet tilbage?

»Jeg tror hellere, jeg vil bruge eksemplet »Genstart«. Det er jo en meget populær nyhedspodcast, der begyndte digitalt, men som nu har fået et liv på P1, efter det fik stor succes. Fremover skal det være modellen for alle DRs programmer, der skal starte digitalt og siden sendes på flow. Derfor har vi også planerne om, at der skal være et nyhedstilbud, der er skræddersyet til DR tv (DRs streamingtjeneste, red.).«

Hvor tit kommer der fremover nyheder på DR tv?

»Det kan vi ikke svare konkret på endnu. Vi har defineret indsatserne, men udviklingsarbejdet skal først i gang nu. Det vil være i gang over de kommende år. Ingen andre public service-stationer har endnu knækket koden i forhold til nyheder på streaming.«.

Drama-stilling deles op i to

DR Medier, som nu bliver nedlagt, blev skabt i 1997 på foranledning af den daværende generaldirektør, Christian Nissen. Afdelingen skulle hæve sig over programcheferne og sikre, at DR på tværs af kanalerne koordinerede og planlagde en programflade, der ville fastholde seerne. Men nu bliver DR Medier nedlagt.

DR Medier bliver nedlagt, hvad betyder det for den nuværende direktør, Henriette Marienlund? Og kommer der afskedigelser?

»Vi er rigtig glade for, at Henriette Marienlund fortsætter i DR, og hun bliver den nye fiktions- og udviklingschef med ansvar for at videreudvikle indholdet til en digital tid. Stillingen som dramachef bliver erstattet med en kunstnerisk leder, der sammen med en administrations- og økonomichef vil stå for dramaproduktionen. Ingen medarbejdere fratræder.«

Netop DR Drama har været stærkt omdiskuteret de seneste par måneder. Den tidligere dramachef Christian Rank (på billedet) gik af, efter DR stoppede sin millionsatsning – dramaserien om Leonora Christina Ulfeldt – efter tre års arbejde. Nu bliver stillingen som dramachef splittet op i to. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl/Ritzau Scanpix.

Du roste i 2018 DR Medier, som »holdt øje med«, at indholdet fungerede og spillede sammen med andet indhold. Men det har ændret sig nu?

»DR Medier skulle sørge for, at kanalerne komplimenterede hinanden i en flow-virkelighed. Men det er ikke længere afgørende, at tingene skal passe ind på flow-kanalerne. Nu står vi i et fuldstændigt skifte i måden, vi skal løfte vores opgave på. Derfor skal beslutningerne om, hvilke programmer, der skal laves, tages i hele DR fremfor ét centralt sted, så vi hurtigere end før kan tage hurtige beslutninger og lave hurtigere ændringer, hvis der er noget, der ikke fungerer. Nu får alle chefer i DR et ansvar for den digitale udvikling.«

Hvem bruger dr.dk?

I skriver i udspillet, at danske medier mister kontrollen med sit indhold på techgiganternes platforme. Hvad betyder det konkret? Skal I være mindre på YouTube? Skal I ikke samarbejde med Netflix om »Borgen« igen?

»Det betyder, at når vi er på de sociale medier, som vi er primært for at få kontakt til de yngre målgrupper, vil vi fremadrettet gøre det for at konvertere folk over på vores egne platforme. Det er for sårbart at blive helt afhængige af techgiganterne. Det er også vigtigt for os, at de unge får adgang til det fulde public service-tilbud, og det får de kun på vores egne platforme. Præcis hvordan, det skal ske, kommer også til at være et arbejde, der tager noget tid. «

Så vil DR eksempelvis ikke fremover lave et samarbejde med Netflix om »Borgen«, som man for nylig har gjort?

»Det kommer til at bero på konkrete vurderinger af, hvad der giver mening i det enkelte tilfælde. Det vigtige er, hvordan vi lever op til ambitionerne om at lave indhold, der understøtter demokrati, kultur og fællesskaber i Danmark. Det skal vi gøre på alle mulige forskellige måder. Men det vigtigste er, at vi kan løse opgaven.«

Hvad betyder det, at »dr.dk skal rumme mindre indhold end i dag og have en skarpere profil«? Skal I skrive færre nyheder, eller?

»Der står også, at det skal være et nyhedssite for alle grupper af befolkningen. Dr.dk har udviklet sig over årene til at få en uklar profil, og derfor er det vigtigt for os at gøre den profil tydeligere. Men præcis hvordan kagen skal skæres, er et udviklingsarbejde, der skal i gang, men det bliver et mindre dr.dk.«

Hvordan mener du? Er der da nogle målgrupper, der bruger dr.dk mere end andre, eller hvordan skal det forstås?

»Nej, det handler om, at vi oplever, at vi vil gøre det mere tydeligt, hvad man får, når man klikker ind på dr.dk – og at der skal være et bedre samarbejde med DR tv og DR Lyd, så udtrykket bliver mere ensartet.«

Her sluttede interviewet med Maria Rørbye Rønn, som skulle videre til andre medier. Maria Rørbye Rønn har via DRs presseafdeling fået citaterne til gennemsyn og er kommet med enkelte rettelser.

Opdatering 17:55: »Ingen medarbejdere fratræder« var beklageligvis røget ud af et citat under journalistens redigering af artiklen. Det er nu tilføjet igen.