Mads Brügger og Mikael Bertelsen er vrede over ny 24syv-app – men direktør forsvarer beslutningen

Ny 24syv-app stikker blår i øjnene på dem, der savner Radio24syv, mener radiokanalens tidligere programchef Mads Brügger. Koncernchef for Berlingske Media afviser kritikken.

»Det er at pynte sig med lånte fjer at kalde det 24syv,« siger Mads Brügger om den nye 24syv-app. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Germund/Ritzau Scanpix

»Nu bliver det igen muligt at lytte til 24syv.«

Sådan står der i pressemeddelelsen fra Listen to News, som Berlingske Media ejer 60 procent af.

24syv er en ny nyheds- og podcastapp, som bruger navnet fra den nu nedlagte radiokanal Radio24syv. I appen kan man høre de gamle programmer fra Radio24syvs arkiv, og nogle af formaterne, som blev videreført efter radioens lukning, vil du også kunne høre på appen. Det gælder blandt andre »Det, vi taler om« og »Kampagnesporet«.

Men den nye app er ikke blevet vel modtaget hos flere tidligere chefer på Radio24syv. Den tidligere programchef Mikael Bertelsen, kalder det på Twitter for »merkantilt gravrøveri« og skriver, at han intet har med det at gøre. Den anden tidligere programchef på Radio24syv, Mads Brügger, er enig og forklarer, hvorfor han ikke vil være med til arbejdet med den nye app.

»Det, jeg har at sige, har Mikael Bertelsen allerede skrevet. Jeg tilslutter mig, at det er merkantilt gravrøveri,« siger Mads Brügger.

Hvordan det?
»Jeg synes, det er at øve vold mod 24syvs gode navn og rygte. Det er også at stikke blår i øjnene på dem, der savner 24syv. Man giver dem bevidst indtrykket af, at radioen kommer tilbage, og hverken Mikael eller jeg er involveret i det. Jeg har bemærket, at Anders Krab-Johansen (koncernchef og udgiver, Berlingske Media, red.) hylder det at lave noget nyt, og så kan det jo undre, at han ikke vælger et nyt og andet navn end 24syv. Både Mikael Bertelsen og jeg er blevet spurgt og takkede nej.«

Hvorfor sagde du og Mikael Bertelsen nej til at være med?
»Der er flere årsager. Først og fremmest fordi det er at pynte sig med lånte fjer at kalde det 24syv. Og fordi det aldrig kunne blive det samme.«

Men kunne det ikke blive det, hvis I to stod for det?
»Altså, jeg synes selv, det er mærkeligt, at Anders Krab-Johansen bryder den fortrolighed, der var omkring den henvendelse. Vi sagde nej, fordi det ikke er et oprigtigt forsøg på at genstarte Radio24syv.«

Mads Brügger henviser til nedenstående Twitter-opslag, hvor Anders Krab-Johansen skriver, at Mikael Bertelsen blev spurgt, om han ville være med.

»24syv er et enormt stærkt brand«

Christian Grønlund har været direktør i Listen to News og er nu direktør for det nye 24syv. Han erkender, at nogle tidligere Radio24syv-lyttere vil blive skuffet, men har klare visioner for, hvad 24syv-appen skal:

»Vi har jo været Listen to News i et par år. Der har jeg været i noget tid og er medgrundlægger af det. I august købte Berlingske Media 60 procent af Listen to News,« siger Christian Grønlund.

»Siden har der været en diskussion om vores navn. 24syv var en nyhedsradio tilbage i 2002. En erhvervsradio, der sendte døgnet rundt. Det blev til den radiokanal, der blev til Radio24syv, som mange jo kender og elsker. Radio24syv havde store digitale ambitioner, og de lavede en podcastapp, som det var meningen skulle blive den førende. Vi har arbejdet med podcasts i mange år, og det er dén gren af 24syv, vi viderefører.«

Hvorfor skal det hedde 24syv og ikke Listen to News?
»Det er en erkendelse af, at 24syv er et enormt stærkt brand, stærkere end Listen to News. Så brandet giver os mulighed for at udleve vores visioner i en anden skala.«

Mads Brügger siger, at det er at stikke folk blår i øjnene, når man bruger 24syvs navn. Lokker I lytterne med noget, som ikke findes?
»Der er sikkert nogle, der vil blive kede af det og skuffet over, at 24syv ikke bliver det samme, som det var. For det gør det ikke, og det lover vi heller ikke nogen.«

Hvorfor så bruge navnet?
»Det er, fordi der er synergier mellem de visioner, der var for Radio24syv om at lave en digital platform for alt deres gode lydindhold, og vores visioner om det samme. Vi kan ikke føre hele forretningen videre, men vi kan føre denne del af forretningen videre. Vi har klare visioner og mål for, hvad vi vil gøre, og en masse erfaring i, hvordan man gør det.«

Hvilke meget klare visioner er det?
»Vi arbejder meget med formater. Vi har en yngre målgruppe end traditionelle medier. Radio er lavet til timeblokke, fordi det passer til traditionel radio. Men det, vi laver, stammer fra ideen om, at det skal være lige så let at lytte til nyheder, som det er at lytte til musik på Spotify. Den rejse, som musik har været på, fra albumsalg til Spotify, og som film og TV har været på fra flow-TV til Netflix, det er den samme rejse, som vi gerne vil lave for radio. Et eksempel kunne være, at i stedet for kun at sende en hel time ud af »Millionærklubben«, så at dele den op i tre dele a tyve minutter, opdelt efter de tre emner, de taler om i løbet af den time. Det er tydeligt, at den rejse, som musik og TVhar været på, den rejse har radio endnu ikke været på.«

Mads Brügger siger, at han og Mikael Bertelsen ikke ville være med, fordi det ikke er et »oprigtigt forsøg på at genstarte 24syv«. Hvad siger du til det?
»Altså, det kommer an på, hvad man lægger i ordet »oprigtigt«. Vores intentioner er jo oprigtige i forhold til at tage den del af forretningen, som vi har kompetencer inden for. Men det er rigtigt, at det ikke er det samme som Radio24syv.«

Kunne man ikke have kaldt det noget andet end 24syv, hvis man gerne vil lave noget helt nyt?
»Jo, men ud over at man kan høre alle de gamle Radio24syv-programmer i appen, så bliver flere af de gamle formater viderebragt. Blandt andre »Cordua & Steno«, »Kampagnesporet«, »Millionærklubben«, »Fodbold FM«, »Hitlers Æselører«, »Det, vi taler om« og »Fitness M/K«. Derudover inviterer vi alle, der har lyst til at lave godt indhold, som er stærkt på aktualitet, kvalitet og lyd, med på platformen. Også alle de tidligere værter.«

»Det er ikke det samme. Det er noget nyt.«

Berlingske har forelagt Mads Brüggers kritik for Anders Krab-Johansen, der er koncernchef i Berlingske Media. Om den »brudte fortrolighed« siger han:

»Jeg svarede på det, Mikael Bertelsen skrev om 24syv på Twitter, og jeg synes, det giver mening for folk at vide, at de faktisk fik tilbuddet om at være med.«

Anders Krab-Johansen er administrerende direktør for Berlingske Media. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Du siger, du hylder nyskabelse. Hvorfor så ikke kalde appen noget nyt?
»Beslutningen om, hvad appen skal hedde, er hos Listen to News. Historien er jo, at PeopleGroup også søgte om en licens sammen med Mads og Mikael, og det støttede vi jo. Jeg ønsker at understøtte journalistik og medier, og det er derfor, vi gør det her.«

Er det »at stikke folk blår i øjnene«, at den nye app hedder 24syv?
»Prøv at høre ... Jeg begræder virkelig, at Radio24syv døde. Jeg var bestyrelsesformand for Radio 24syv og kæmpede i dén grad for dens overlevelse. Man kan ikke genskabe det Radio24syv-miljø, der var. Det kan ikke lade sig gøre. Men det er ikke det samme som, at man ikke skal gøre noget som helst. Jeg synes også, kommunikationen omkring den nye app er meget reel. Der står »24syv, nu uden radio«. Det er ikke det samme. Det er noget nyt.«