Løb dig til et bedre netværk

Travle karrierefolk løber med hinanden og netværket, når de skal holde sig i form. Stadigt flere virksomheder tilbyder løbeprogrammer med personlige trænere, kostvejledning og events for særligt udvalgte. Det skaber stærke personlige relationer at træne sammen, som kan bruges arbejdsmæssigt. Netværksforsker kalder det en yderligere sammenblanding af arbejds- og privatliv.

Det er ikke til at se, hvad disse herrer laver til hverdag, men de er alle deltagere på SAS Institutes løbehold. Her er det John Poulsen (nr. to fra venstre), Torben Nielsen (i rød trøje) og Christian Thygesen (nr. to fra højre). <br>Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere

For mange danskere er de ugentlige løbeture et kærkomment frikvarter fra arbejde, forretningsaftaler og stress i hverdagen, men for stadig flere er selv samme løbetur en vigtig del af netværket, pleje af forretningsforbindelser og en del af en større arbejdsplan.

Den ugentlige motion, særlig løb, vinder i disse år frem i de danske virksomheder, der aktivt bruger den populære motionsform til at knytte kunder og forretningsforbindelser tættere til sig med storstilede løbeprojekter, som inkluderer fællestræninger, private trænere, individuelle træningsprogrammer, events og et afsluttende løb.

For de ansatte er der derimod tale om, at det, der tidligere hørte fritiden til, i dag ligeså vel kan foregå i arbejdsregi og endda med arbejdsgiverens fulde billigelse.

Det er svært at sige, hvor udbredt den nye trend er, men store virksomheder som: Post Danmark, Pricewaterhouse Coopers, KommuneForsikring, SAS Institute og rekrutteringsvirksomheden Egon Zehnder tilbyder alle udvalgte medarbejdere og deres netværk at indgå i omfattende løbeprogrammer.

Kristian Uhd Jepsen, løbetræner og stifter af firmaet »Running 26«, har specialiseret sig i skræddersyede løbeprogrammer til virksomheder og deres ansatte. Inden for det seneste år har han oplevet en markant øget interesse i at benytte løbetræningen til mere end blot at komme i form:

»Sidste år startede vi op med to virksomheder, i år har vi syv store virksomheder, der til sammen tilbyder løbeprogrammer til godt 200 af deres direktører, mellemledere og deres netværksforbindelser. Det særlige er, at vi intet har gjort for at få fat i dem, det er ren mund til mund metoden, hvor de selv henvender sig og vil have træningsforløb arrangeret.«

Programmerne indeholder ikke kun træningsforløb, der er også en kick-off dag, foredrag, workshops og events undervejs, og så den personlige træningsdel og det afsluttende løb, som er en central del af pakken.

PricewaterhouseCoopers (PwC) har de seneste to år tilbudt løbetræning for en udvalgt gruppe af PwCers kunder og forretningsforbindelser. I år sender de over 40 afsted, og målet er helt klart at styrke relationerne - både eksternt og internt:

»Løbeprogrammet er en oplagt mulighed for at styrke netværket og relationerne til forretningsforbindelser og kunder, det styrker sammenholdet på arbejdspladsen, det giver fælles oplevelser og hjælper til at holde formen ved lige. Samtidig giver det en anderledes kontakt at svede sammen og kæmpe hen imod et fælles mål. Selvfølgelig er det en sammenblanding af arbejds- og privatliv, men det er mange mennesker i travle jobs vant til. Min oplevelse er, at projektet skaber commitment og samtidig gør det muligt at få en travl hverdag til at hænge bedre sammen,« siger Helle Bank Jørgensen, partner i PwC.

Majken Schultz, professor på CBS i København, kalder udviklingen et »kulturskred«, hvor det ligger i tiden, at man giver mere af sig selv modsat tidligere, hvor omgangsformen og opdelingen mellem arbejds- og privatliv var langt stivere:

»Det kræver mod at vise sig i løbeshorts sammen med resten af VL-gruppen. Det overskrider nogle grænser og sætter de sædvanlige spilleregler ud af kraft. Men tiden er blevet mere uformel, og det kræver, at man som leder eller ansat er villig til at udfordre sin egen rolle og vise flere sider af sig selv.«

Netværksforsker Christian Waldstrøm er enig i, at man er godt i gang med at gå væk fra »the old boys netværk med store cigarer og cognac« og i stedet rykke ud på grønsværen, men han ser det som en fortsættelse af den sammenblanding af arbejds- og privatliv, der har været fremherskende de senere år:

»Det bliver hyldet af mange, at det er fantastisk med firmaarbejdspladsen, hvor du dyrker idræt, får vasket tøj og passet dit barn, men hvis tingene smelter sammen, kan det være svært at vide, hvornår man har fri. Det breder sig naturligt til netværksfasen. Det er blevet mere legitimt at networke, og man kan i dag løbe en tur med en samarbejdspartner og afskrive det som arbejde. Det interessante er, at der stadig er denne konkurrencementalitet, performance og macho over det. Jeg ser for mig 20 sveddryppende topledere løbe sammen, der alle er mænd«.

chr@berlingske.dk

@E-mail 2. linje:sali@berlingske.dk