LGBT-altertavle i svensk kirke tages ned: »Man vil senere i historien komme til at skamme sig over det«

1. december indviede Sankt Pauli Kirke i Malmø Sveriges første LGBT-altertavle. Nu tages den efter kritik ned igen, fordi den ifølge sognepræsten kan opfattes som LGBT-negativ. Kunstneren bag tavlen ryster på hovedet.

Kunstneren Elisabeth Ohlson Wallins billede »Paradiset« (th.) har siden 1. december været en del af den centrale udsmykning af St. Pauli Kirke i Malmø, men nu har kirkens sognepræst besluttet at tage det ned igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

Det var med taknemmelighed og udelt begejstring, at Sankt Pauli Kirke i Malmø 1. december indviede et kunstværk af den svenske billedkunstner Elisabeth Ohlson Wallin.

Billedet med titlen »Paradiset« viser to kærlige par – det ene to mænd og det andet to kvinder. Det blev hængt op ved kirkens alter og er Sveriges første LGBT-altertavle.

»Tavlen viser, at Guds kærlighed omfatter alle mennesker, og at alle mennesker er skabt i Guds billede. Dertil hører også mennesker, som er skabt til at elske andre mennesker af samme køn,« sagde præsten Helena Myrstener, som havde arbejdet for at få tavlen til Malmø, i slutningen af november til SVT.

Men glæden over Guds kærlighed til alle varede kun kort. Efter ophængningen er der blevet rejst kritik af billedet, skriver kirken i en pressemeddelelse, og nu bliver det taget ned og flyttet til et sted uden for kirkerummet.

Billedkunstner Elisabeth Ohlson Wallins billede »Paradiset«. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHAN NILSSON/Ritzau Scanpix.

»Vi har lyttet til kritikken. Og ved en nærmere analyse af billedet har jeg som ansvarlig for Svenska Kyrkan i Malmø besluttet at lade billedet få en anden placering end i kirkerummet, fordi det har for mange ubesvarede spørgsmål,« skriver sognepræst Per Svensson i en pressemeddelse fra St. Pauli Kirke.

Efter »omhyggelig diskussion«

Ifølge Svensson er det ikke de to homoseksuelle par i billedet, der er kontroversielle, men en transseksuel kvinde, der er iført en slangelignende dragt. Slangen repræsenterer traditionelt ondskab, og derfor kan billedet ifølge sognepræsten tolkes, som om transpersonen er ond eller djævelen selv, hvilket Svenska Kyrkan ifølge præsten ikke kan stå inde for.

»Jeg indså i første omgang ikke billedets kompleksitet, men ved nærmere eftertanke og omhyggelig diskussion med ledelsen er der intet andet alternativ end at flytte billedet fra kirkerummet. Jeg vil understrege, at det ikke har noget at gøre med, hvor Svenska Kyrkan står i forhold til LGBT-spørgsmålene, hvilket vi ufortrødent arbejder videre med. Lige nu planlægger vi blandt andet deltagelsen i den årlige Pride-festival i juni,« skriver sognepræsten i en pressemeddelelse, som står i skærende kontrast til en tidligere udsendt pressemeddelse fra Sankt Pauli Kirke, hvor man udtrykte »stolthed og glæde« ved at tage imod »Paradiset«.

Her skrev man også, at »Paradiset« placerer homoseksuelle i Guds skaberværk fra begyndelsen og ikke i helvede, hvor de tidligere i historien er blevet placeret.

»Vi har brug for billeder, som åbner for større inklusion og identifikation i kirken. Vi er taknemmelige for Elisabeths kunst, som gør det muligt for os at skabe en troværdig kirke, som viser alle, uanset hvem de elsker og identificerer sig med, kan rummes i Paradiset,« hed det.

Kunstner: Kirken er uærlig

Kunstneren, der selv er lesbisk og mangeårig LBGT-aktivist, kalder kirkens argumenter for at tage billedet ned for »uærlige«.

»Svenska Kyrkan har helt frem til i dag haft problemer med transpersoner, og at man så giver indtryk af, at man nu bekymrer sig om transpersoner, er et fejltrin, en uærlig måde at tage billedet ned på. Man vil senere i historien komme til at skamme sig over det. Årsagen til beslutningen er, at vi i Sverige ikke er modne til at have en altertavle med LGBT-relation, der er vi ganske enkelt ikke endnu,« siger Elisabeth Ohlson Wallin til SVT.

Elisabeth Ohlson Wallin, kunstneren bag billedet »Paradiset«

»Årsagen til beslutningen er, at vi i Sverige ikke er modne til at have en altertavle med LGBT-relation – dér er vi ganske enkelt ikke endnu.«


Hun vil nu skabe en ny altertavle med et andet motiv, som hun vil tilbyde kirken.

Elisabeth Ohlson Wallin er en kendt kunstner i Sverige. Hun er som nævnt selv lesbisk, og hendes værker handler ofte om seksuelle minoriteter.

I 1998 stod hun bag en udstilling i Stockhom,  »Ecce homo« (Se, hvilket menneske), der viser Jesus omgivet af homoseksuelle og transvestitter. Billedserien var en nyfortolkning af historier fra Bibelen, blandt andet den sidste nadver og Jesus, der rider ind i Jerusalem på et æsel.

Inspirationen til »Paradiset« fik Elisabeth Ohlson Wallin, da hun så reformationskunstneren Lucas Cranach den Ældres (1472-1553) billede »Adam og Eva«, også kaldet »Syndefaldet«, på Östergötlands museum.

»Adam og Eva« af Lucas Cranach den Ældre var inspiration til billedet »Paradiset«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Francois Guillot/AFP/Ritzau Scanpix.